Kassierster vergeet iets te scannen

lepoiludypres
Topic Starter
Berichten: 30

Kassierster vergeet iets te scannen

#1 , 10 nov 2015 11:25

Beste leden,

Ik vroeg mij iets af wat een collega daarnet vertelde.
Mijn collega is deze ochtend bij Collect and Go bij Colruyt haar boodschappen gaan afhalen.
Normaal gezien was haar schuld 150eur ongeveer. Maar de kassierster was nogal onervaren bleek achteraf.
En ze zegt een totaal van 58euro.
Mijn collega heeft dat betaald en is dan vertrokken. Blij dat ze een koopje had. Natuurlijk niet echt eerlijk, maar dat is een ander verhaal.

Ik zelf heb dat ook eens meegemaakt een tijd geleden in een winkel, toen ik kerstspullen en cadeau's ging aankopen. Er moet toen ook een fout in de kassa gebeurd zijn. want toen ik thuis kwam merkte ik een verschil in mijn voordeel van rond 10euro, iets minder was het. Natuurlijk, die winkel was in een andere provincie dus om daarvoor dan terug in de file te moeten gaan staan.

Nu is mijn vraag. In het geval zoals men collega. Wie daar eigenlijk aansprakelijk voor is. Moet de kassierster dat bedrag betalen of kan men collega hiervoor vervolgd worden voor diefstal of zo?
Mede collega's hebben haar vrij ongerust gemaakt, terwijl ze wel in feite blij is achteraf.

Dus vroeg ik mij af, wie is er nu feitelijk in de fout? Ik denk dat de kassierster het verschil zal moeten betalen.
Maar bij collecte and go, hebben ze uw gsm nummer om je te verwittigen dat er een fout is gebeurd.

Ben je dan als klant verplicht om terug te gaan, of mag ze dit dan aanschouwen als "een zeldzaam geluk".

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lepoiludypres
Topic Starter
Berichten: 30

#2 , 10 nov 2015 11:53

Kan iemand hier wat meer duidelijkheid over geven? We vinden hier niets van terug op internet en dat is toch wel iets dat denk ik iedereen wel eens overkomt. Dus is het misschien wel interessant om hiervan op de hoogte te zijn, ook als raad naar kassiersters toe om toch extra aandachtig te zijn.

Foody
Berichten: 76

#3 , 10 nov 2015 12:17

Een winkel is normaal wel verzekerd voor een kassa verschil. Maar als de kassierster maar een deel scant is er geen kassaverschil.
In principe zijn deze volgens de winkel dus nog steeds in het gebouw.
Maar hoe dit werkt bij een collect and go, daar heb ik geen idee van.

Reclame

lepoiludypres
Topic Starter
Berichten: 30

#4 , 10 nov 2015 12:28

Alvast al bedankt voor je reactie. Ik heb altijd horen vertellen dat wie de kassa doet het verschil moet bijleggen.
Nu, volgens mij ligt de fout niet bij mijn collega, het enige verschil is wel dat ze bij collecte and go je naam hebben en je gsm nummer.

Kan die kassierster of de winkel op die manier dan niet de klant aanvallen of is dit geheel de fout van de werknemer van de winkel?

lepoiludypres
Topic Starter
Berichten: 30

#5 , 10 nov 2015 12:51

iemand die hier nog info kan over geven aub?

LeenW

#6 , 10 nov 2015 12:53

Een beetje geduld mag wel hoor, voor veel mensen is het middagpauze.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 10 nov 2015 13:00

Personeel (en dus ook kassiersters) moeten enkel opdraaien voor zware fouten (of regelmatig dezelfde kleine fout). In dit geval is er geen sprake van een zware fout, en moet de kassierster niet de rest betalen.

Indien de winkel ontdekt dat er te weinig is betaald (en dit ook kan bewijzen, wat niet zo simpel is), kunnen ze de klant vragen om het verschil bij te betalen. Echter de kans dat dit uitkomt is niet zo groot (verschillende duizenden transacties per dag, als er al controle is zal dit maar een beperkte steekproef zijn), en als klant ben je niet verplicht om dit zelf te gaan melden.

lepoiludypres
Topic Starter
Berichten: 30

#8 , 10 nov 2015 13:22

Ze heeft nu een voicemailbericht, van die kassierster. Dat er een fout is gebeurd bij de verrekening. Ze kan deze week niet meer die richting uit om naar de winkel te gaan. Wat moet ze dan doen, terugbellen of niet?

Foody
Berichten: 76

#9 , 10 nov 2015 13:32

Blijkbaar hebben ze de fout toch gevonden en waarschijnlijk kunnen ze dit aantonen, dus het is wel aangewezen dat ze terug gaat om het recht te zetten.

Ontvang je op voorhand bij collect en go een overzicht met het totaal te betalen bedrag? per mail of dergelijke?
Dan kan de winkel imo toch duidelijk aantonen dat het om een fout gaat.

LeenW

#10 , 10 nov 2015 13:39

Vraag of het per overschrijving kan, dan moet ze niet langsgaan. Alternatief kan ze bellen om een datum af te spreken die wel past voor haar.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 10 nov 2015 13:40

Je kan perfect vragen om te mogen betalen via overschrijving, of in een andere winkel. Zij hebben de fout gemaakt, en deze mag u niets extra kosten (en extra rondrijden kost u geld).

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 10 nov 2015 14:14

Alvast al bedankt voor je reactie. Ik heb altijd horen vertellen dat wie de kassa doet het verschil moet bijleggen.
Nu, volgens mij ligt de fout niet bij mijn collega, het enige verschil is wel dat ze bij collecte and go je naam hebben en je gsm nummer.

Kan die kassierster of de winkel op die manier dan niet de klant aanvallen of is dit geheel de fout van de werknemer van de winkel?
Dit zal dan meer duiden op teveel geld terug geven, dan pas klopt de kassa niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Foody
Berichten: 76

#13 , 10 nov 2015 14:33

Of te weinig ontvangen, maar hoe dan ook, tenzij er echt grove fouten gemaakt worden kan de werknemer daar niet voor verantwoordelijk gesteld worden.

Bestaat er trouwens ook niet zoiets wat bepaald dat je zelf ook een deel aansprakelijk bent als de fout echt duidelijk is? Dit is een vraag he, geen verwijt.

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 10 nov 2015 14:37

Bestaat er trouwens ook niet zoiets wat bepaald dat je zelf ook een deel aansprakelijk bent als de fout echt duidelijk is? Dit is een vraag he, geen verwijt.
Neen, enkel grove fouten (of vaak voorkomende fouten) kunnen leiden tot aansprakelijkheid van de werknemer. Of de fout duidelijk is of niet kan wel het verschil betekenen tussen grove fout of niet.

Foody
Berichten: 76

#15 , 10 nov 2015 14:40

Nee ik bedoel als klant, ik dacht (maar ik zeg het ik weet niets zeker) dat je als je bv iets koopt wat normal €1000 kost en plots moet je maar €24,99 betalen dat je zelf geacht word te weten dat dit fout is.

Terug naar “Consumenten Koop”