Wij zijn een klein jaar geleden begonnen met de renovatie van onze woning. Op basis van een paar referenties een loodgieter gekozen. Eigenlijk is het vanaf de offerte-fase beginnen mislopen.
Een korte opsomming (buizen te hoog gelegd, door onze regenwaterbuis gezeten, vermogens verwarming verkeerd berekend, slechte communicatie, ...)
De meeste zaken zijn opgelost. Nu komt de eindfactuur en zijn er toch nog een aantal zaken waarmee we niet akkoord gaan.
- er zijn wachtleidingen (water, verwarming) naar zolder getrokken. Dit was altijd de bedoeling, en dus vanaf de offerte afgesproken. Dit stond niet apart in de offerte vermeld. Er staat gewoon een post 'leidingen en collectoren'. Nu rekent hij daar nog eens extra voor. Kan dat?
- we hebben een inloopdouche met gietvloer. We hebben steeds gezegd dat de afvoergoot er één moest zijn met kerdimat. Hij heeft hiervoor apart een offerte gemaakt. We hebben die goed gekeurd. Ruim een maand voor de plaatsing krijg ik hem aan de lijn en bevraag ik nog eens of het toch zeker met kerdi zal gebeuren. Hij zegt dat dit niet nodig is. Ik vraag aan de persoon van de gietvloeren om toch nog eens op mail te zetten dat het wel degelijk een afvoer met kerdi moet zijn. Ik stuur hem dat door. De loodgieter plaatst een afvoer zonder kerdi. Twee dagen later is de chappe gegoten waardoor er niets meer kon aangedaan worden.
Op het moment van die factuur ben ik hierover opnieuw in discussie gegaan. De waterdichtheid kan immers niet meer gegarandeerd worden en de goot moet anders afgewerkt worden. De loodgieter weigerde de rest van de werken uit te voeren als ik deze factuur niet betaalde. Ik heb dus betaald en erbij vermeld dat ik niet akkoord was. De plaatser van de gietvloer heeft extra werken uitgevoerd. Staan niet op afrekening vermeld. Kan ik een stuk van dat bedrag terugeisen?
- doordat hij de chauffages niet goed dicht gedraaid heeft, is er schade aan onze parket. We willen dit deel meteen inhouden van de factuur omdat het vertrouwen volledig weg is.
We hebben dit aangetekend verstuurd. Zij dreigen er nu mee om een advocaat in te schakelen om het bedrag in te vorderen als we binnen 5 dagen niet alles betalen.
- Gisteren vast gesteld dat de lasnaad van onze handdoekdroger al begint te roesten (we wonen er een maand). Doorgemaild met foto. Moet ik dan al de eindfactuur betalen?
Maken we kans om dit in ons voordeel te laten eindigen? Welk risico lopen we als we dit op de spits drijven? Het gaat over een betwisting van 500€