Laster en eerroof

Valere
Topic Starter

Laster en eerroof

#1 , 05 okt 2015 19:08

Goedendag ,

Om met de deur in huis te vallen. Ik weet niet zeker of ik wel in de juiste sectie van dit forum zit. Mocht dit niet zo zijn, mijn excuses.
Terzijde : Bijna 9 jaar geleden werd ik ziek. In de volksmond manisch depressief. Na een jaar werd ik, tot op heden op invaliditeit geplaatst? Nu, de geneeskunde kent ook haar vooruitgang ( gelukkig ) en ondertussen is duidelijk geworden dat er een lichamelijk causaal verband was. Ik heb altijd geweigerd die diagnose te aanvaarden en blijven doorbijten. Sedert een maand of 8 ben ik kunnen veranderen van medicatie en mijn gezondheid gaat er zienderogen op vooruit. Voor ik ziek werd, was ik een erg gerespecteerd persoon en alle mogelijke kansen om iets te bereiken in het leven kreeg ik op een presenteerblaadjes aangeboden. Dat viel plots allemaal weg. In die mate zelfs dat vele mensen me de rug toekeerden terwijl ik enkel binnen mijn familie vertelde wat er scheelde.
Daarstraks kwam ik van derden te horen dat een directrice van een school ( waar mijn vrouw werkt maar haar collega's haar nooit iets van hebben durven zeggen ) ongeveer een jaar of 7 geleden, bij de dood van ons zoontje, in de leraarskamer ( 30 personen ) luidkeels verkondigde, en ik citeer : "en nu zit zijn vrouw ook nog thuis met een profiteur, lege zak, die niet wil werken en wil leven op kosten van de maatschappij. U kan zich voorstellen dat zulks heel snel in de gemeenschap verkondigd wordt. Zonder uit te wijden. Dat verklaart veel, heel veel.
Mijn vraag : heb ik na zoveel jaar nog de mogelijkheid om juridische stappen te ondernemen? In hoeverre zou ik dan bewijslast moeten aanbrengen?

Hartelijk dank voor uw reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 okt 2015 23:25

Twee goede artikels eens lezen + de wettekst strafwet wel alle artikels eens lezen.
Ik geef er de voornaamste delen van :

http://www.pers-gerecht.be/document.php?document_id=139

""De Belgische Strafwet omschrijft in de artikelen 443 en volgende een reeks misdrijven die een inbreuk vormen op het privé-leven, de reputatie of de eer van een persoon. Het gaat om de misdrijven laster, eerroof, belediging, lasterlijke aangifte, kwaadwillige ruchtbaarmaking.

Laster: iemand kwaadwillig iets verwijten dat de eer van die persoon aantast of hem blootstelt aan publieke verachting, zonder dat men erin slaagt het wettelijke bewijs ervan te leveren, terwijl de wet het leveren van het bewijs veronderstelt. Bijvoorbeeld: men verwijt iemand dat hij fiscale fraude heeft gepleegd, zonder hiervoor het bewijs te leveren.
Eerroof: iemand kwaadwillig iets verwijten dat de eer van die persoon aantast of hem blootstelt aan publieke verachting, zonder het te kunnen bewijzen. Bijvoorbeeld: men verwijt iemand een misdrijf te hebben gepleegd, maar het wettelijke bewijs daarvan is niet meer te leveren omdat de zaak verjaard is.
Belediging: verspreiden van informatie over een onduidelijk feit, dat de eer van een andere persoon aantast.
Lasterlijke aangifte: laster in de vorm van een aangifte aan de overheid.
Kwaadwillige ruchtbaarmaking: een waar feit aan een ruim publiek ter kennis brengen, louter en alleen om een ander te schaden.""

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

"" Art. 444. De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot tweehonderd [euro], wanneer de tenlasteleggingen geschieden : <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
Hetzij in openbare bijeenkomsten of plaatsen;
Hetzij in tegenwoordigheid van verscheidene personen, in een plaats die niet openbaar is, maar toegankelijk voor een aantal personen die het recht hebben er te vergaderen of ze te bezoeken;

Als u de volgende artikels ook leest steeds 8 dagen of meer en bedrag vanaf €26 blijkt dat dit wanbedrijven zijn.........""

http://www.danckaerts.be/strafrecht/ver ... termijnen/

""2.1. Algemeen

Om precies te weten wanneer de strafvordering voor een bepaald misdrijf verjaart (en je daarvoor dus niet meer kan worden vervolgd), dient men een onderscheid te maken naar gelang de feiten. In het Belgische strafrecht bestaan er immers drie soorten misdrijven: overtredingen, wanbedrijven en misdaden. Overtredingen zijn het minst erg, misdaden zijn het ernstigst.

Overtredingen zijn strafbaar met een politionele straf (maximum 7 dagen gevangenisstraf, maximum 150 EUR boete, maximum 45 uur werkstraf). Wanbedrijven zijn strafbaar met een correctionele straf (gevangenisstraf van 8 dagen tot 5 jaar, geldboeten vanaf 150 EUR, werkstraffen vanaf 45 uur). Misdaden zijn strafbaar met een criminele straf (gevangenisstraf van minimum 5 jaar).

Opgelet dus: hoewel men in de volksmond spreekt van verkeersovertredingen, kunnen deze zowel met een politionele (wanneer de opgelegde boete tot 150 EUR bedraagt), als met een correctionele boete (wanneer de opgelegde boete meer dan 150 EUR bedraagt) worden bestraft.

De strafvordering voor overtredingen verjaart na 6 maanden. De strafvordering voor wanbedrijven verjaart na 5 jaar.""

Persoonlijk zou ik eerst een gesprek hebben met uw therapeut en de gevolgen van uw mogelijke reactie in te schatten en te bespreken.
Want welke getuigen hebt u die dit op papier willen zetten en getuigen voor een rechtbank.

Mogelijk voor u beter in een goede omgeving met de betrokkene(n) een gesprek hebben waar u goed voorbereid en gesteund enkele puntjes op de i zet.
Dat u vanuit uw persoonlijke vooruitgang en begrip voor uw ziekte de zaak kunt plaatsen en de betrokkene al dan niet een spiegel kunt voorhouden inzake hun gedrag 7 jaar geleden.
Strafrechtelijk acht ik de kans weinig bestaande dat parket nog zal vervolgen. Er bestaan nog andere mogelijkheden voor vervolging die ik hier niet besproken heb maar persoonlijk denk ik dat men beter op een andere wijze deze feiten verwerkt.

Mocht u vragen hebben stel ze maar via forum of indien te persoonlijk via PB.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”