privee huren, kosten inbrengen als zelfstandige

StefVO
Topic Starter

privee huren, kosten inbrengen als zelfstandige

#1 , 02 okt 2015 11:54

Beste,

Mijn vriendin en ik hebben samen een appartementje gehuurd waar wij binnenkort gaan wonen.
Nu is mijn vriendin zelfstandige en vroeg ik mij dus af welke kosten zij hiervan kan inbrengen. Wij hebben het appartement privé gehuurd.
Ik heb dus al gelezen dat het huurgeld niet ingebracht kan worden.
Welke zaken kunnen we wel inbrengen? (elektriciteit/gas/water/internet/inrichting/...) en moeten deze contracten aangegaan worden op haar zaak (dus op haar btw nummer) of op haar privé?

Zijn er zaken die we zeker niet mogen inbrengen?

mvg,
Stef

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 02 okt 2015 12:07

De inbreng moet de werkelijkheid reflecteren, het zal er dus grotendeels vanaf hangen wat uw vriendin juist doet. Haar boekhouder kan dat in detail met haar bespreken.

Fortuin

#3 , 02 okt 2015 14:40

Via een vennootschap of een eenmanszaak? Internet kan je normaal gezien altijd inbrengen.

Andere kosten (zoals onderverhuur van een bureau en/of maatschappelijke zetel) kunnen moeilijk liggen wanneer je huurt van een particulier, aangezien dit negatieve gevolgen kan hebben voor de verhuurder. Deel van de nutsvoorzieningen inbrengen zal in principe ook niet kunnen, tenzij je huurt van een vennootschap. Nutsvoorzieningen betaal je best wel altijd persoonlijk, want het voordeel alle aard per jaar hiervoor bedraagt forfaitair €2.800 (enkel voor een "dikke villa" is dat meestal de moeite)

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”