Erfenis & wijziging van PB aangifte

Watman
Topic Starter

Erfenis & wijziging van PB aangifte

#1 , 26 okt 2007 10:53

Beste,

1. Mijn vader is in juli overleden. Hij en zijn tweede echtgenote zijn getrouwd met een huwelijkscontract met scheiding van goederen.
Met zijn tweede echtgenote heeft hij een dochter. Uit zijn eerste huwelijk heeft hij nog 2 dochters & 1 zoon.
In zijn testament heeft hij zijn onroerend goed en inboedel geschonken met vrijstelling van inbreng in natura aan zijn jongste dochter, uit het tweede huwelijk.
Een stagaire van de uitvoerende notaris heeft nadien alles berekend (1/4 bijzonder deel & 3/4 reserve).
1/4 gaat dan naar jongste dochter; 3/4 verdeeld onder 4 kinderen ==> jongste dochter heeft overschrijding van BD, en dient andere
3 kinderen "uit te betalen".
Doch voor deze berekening heeft men rekening gehouden met een schatting van het onroerend goed uit 2004, zijnde na het overlijden
van zijn tweede echtgenote.
Is het opportuun om een nieuwe schatting te laten verrichten op het onroerend goed
(beschreven als een "magazijn", doch ingericht als kantoor, en mogelijke bouwgrond).
2. Tevens hebben we een bericht van wijziging van aangifte van de personenbelasting van de aanslagjaren 2006 & 2007 ontvangen,
waaruit blijkt dat hij bepaalde kosten heeft ingebracht als beroepskosten die niet aanvaard zijn.
Hierdoor zal waarschijnlijk (weet meer na afspraak bij belastingsdienst) extra moeten opgelegd worden.

Hangen deze twee punten onherroepellijk samen, en aanvaarden we dan best, al dan niet na schatting, de erfenis onder voorrecht van boedelbeschrijving??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 okt 2007 14:41

Beste ,

U doet er best aan uw reservatair gedeelte op te eisen. Uw vader kan één van zijn kinderen bevoordeligen , zoals bij de notaris gezegd. U heeft recht , net als de andere kinderen uit het eerste huwelijk op minstens 1/4 van 3/4 van de nalatenschap van uw vader. Dit heeft idd tot gevolg dat uw (half)zus jullie moet uitbetalen , want 'vrijstelling van inbreng in natura' , waardoor zij eigenares kan blijven van het onroerend goed.
Wat de personenbelasting betreft , jullie erven in dezelfde verhouding de schulden die er zijn of zullen komen. Of jullie boedelbeschrijving vragen , hangt dus voor een stuk af van de grootte van de navordering van de belastingen.
Ik zou zeker niet het testament aanvaarden.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Watman
Topic Starter

#3 , 27 okt 2007 09:52

Bedankt voor het antwoord.

met
U doet er best aan uw reservatair gedeelte op te eisen.
doelt u dan op die 1/4 van de resterende 3/4?
En u zou het testament zeker niet aanvaarden, bedoelt u dan niet onder de huidige vorm, of afwachten hoe die PB uitdraait?
Mijn excuses voor de eventuele overbodige vragen :? :wink:

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”