goedkeuring via mail.

Kopers
Topic Starter

goedkeuring via mail.

#1 , 17 sep 2015 17:21

Ik woonde vroeger in antwerpen waar ik ook werkte.
Nu ben ik begin dit jaar verhuisd naar Limburg maar werk nog steeds in antwerpen.

De enkele rit is 97 km.

Ik had glijdende uren.. beginnen tussen acht en negen.
Als ik de files voor wil zijn moet ik vertrekken om 5:30 u ten laatste. Later betekent automatisch file waardoor ik niet eens meer zeker ben dat ik 9 u nog haal.

Het probleem is dat ik dan om half zeven al op mijn werk sta.

Om een lang verhaal kort te maken heb ik het erover gehad met mijn baas en stelde deze voor om dan om half zeven of zeven uur al te beginnen zodat ik ook s avonds de files voor was bij t naar huis rijden.

Prachtige regeling natuurlijk.. die nu al een half jaar loopt.

Vandaag tijdens een vergadering wordt er ineens gezegd dat ze daarmee gaan stoppen.
Gewoon terug beginnen tussen 8 en 9 en werken tot 16 of 17 u.

Nu heb ik de keuze. Of ik blijf vroeg vertrekken zodat ik de files voor ben maar dan kan ik 1.5 uur in mijn auto blijven zitten omdat ik niet meer kan beginnen of ik vertrek later en heb geen idee meer hoelaat ik er zal zijn.
S avonds gewoon file en een rit van minstens anderhalf uur als het meevalt.

Mijn vraag is nu eigenlijk of hier zomaar ineens op kan teruggekomen worden..
Ik heb een rechtstreekse mail van mijn baas waarin hij de overeengekomen regeling goedkeurt.

Als het niet anders is lijkt het mij toch beter om beginnen uit te kijken naar een Job dichter in de buurt.

Mvg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 sep 2015 19:34

Men kan dit perfect eisen, maar een (weliswaar korte) overgansperiode is een redelijke eis.De werkgever is niet verantwoordelijk voor je verhuis.

Ellipse

#3 , 18 sep 2015 13:30

Is het openbaar vervoer geen optie? Misschien is dat een gulden middenweg: misschien ben je langer onderweg dan met de auto (als het bedrijf ver van station/tram/bus ligt), maar toch minder lang dan wanneer je in de file moet staan. Eventueel combinatie auto-trein-plooifiets? Ik heb vrij goede ervaringen met de trein (Limburg-Brussel), al meer dan tien jaar, maar ik heb wel altijd dicht bij een station gewerkt, dat helpt.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 sep 2015 15:39

Nu heb ik de keuze. Of ik blijf vroeg vertrekken zodat ik de files voor ben maar dan kan ik 1.5 uur in mijn auto blijven zitten omdat ik niet meer kan beginnen of ik vertrek later en heb geen idee meer hoelaat ik er zal zijn.
"Geen idee hoe laat ik er zal zijn" is ook niet echt waar, hé. Files zijn in de meeste gevallen structureel en min of meer voorspelbaar. Ik heb er gelukkig niet veel last van, maar als er al files zijn, verlies ik gemiddeld 20 minuten. Ik reken deze dus in en als alles meezit ben ik 20 minuten vroeger op het werk dan bedoelt (8u00). Dit gebeurt regelmatig. Het meeste van de tijd ben ik echter tussen 7u40 en 8u00 op het werk. Zelden, maar het komt voor, ben ik later dan 8u00 op het werk, maar dit kan een werkgever uw niet kwalijk nemen, aangezien dit om overmacht gaat (je moet voorzienbare vertragingen incalculeren, wat ik doe, maar onvoorziene files hoef je geen rekening mee te houden).

Als jij dus tussen 8u en 9u moet beginnen en je weet dat je rit bijvoorbeeld 1 uur duurt zonder files, en gemiddeld 1u45 met files, dan vertrek je thuis rond 6u45. In het beste geval kom je dan om 7u45 toe en moet je een kwartiertje wachten. Gemiddeld kom je om 8u30 toe. Als je pech hebt dat de rit 2u15 duurde, kom je nog altijd om 9u00 toe. Als het nog langer duurt, zou dit uitzonderlijk moeten zijn en ben je te laat, maar met als reden "overmacht". De tijden die ik geef zijn fictief want ik ken uw situatie niet, maar je gaat me niet vertellen dat je uw reistijd zo slecht kan inschatten dat je moet zeggen: "het is gemiddeld gezien tussen 1 uur en 3 uur".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#5 , 21 sep 2015 16:21

Structurele files worden in het arbeidsrecht niet aanvaard als overmacht. Ook uw woonplaats is niet iets waar uw baas zaken mee heeft (tenzij u ingeschakeld bent in een soort van wachtsysteem). Bijgevolg kan uw baas vragen dat u op het normale uur op uw werk bent, en ook op het normale uur pas vertrekt.

Ter zijde, meer en meer bedrijven kijken naar "werken waar en wanneer je wilt". Eens voorstellen aan je baas (samen met de voordelen, uiteraard)?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 sep 2015 16:30

Ter zijde, meer en meer bedrijven kijken naar "werken waar en wanneer je wilt". Eens voorstellen aan je baas (samen met de voordelen, uiteraard)?
Ik denk dat dit nog altijd een minderheid van de bedrijven is die openstaan hiervoor... Maar vragen kan inderdaad nooit kwaad...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”