offerte per mail bevestigd

ann75
Topic Starter
Berichten: 1

offerte per mail bevestigd

#1 , 14 sep 2015 23:00

Hoe zit het als je een offerte per mail bevestigd hebt? Ik heb geen document ondertekend, ook geen voorwaarden. De mail dateert van februari 2014.
Ik was van plan deze werken wel degelijk te laten uitvoeren na aankoop van mijn huis, hij wist dat dit wel wat tijd in beslag zou nemen. In september 2014 contacteert de aannemer mij, zoals afgesproken, en vraag ik uitstel tot voorjaar 2015 door werken die nog uitgevoerd moeten worden voor de aannemer kan beginnen . Geen probleem volgens de aannemer, maar in januari contacteert hij mij weer. Ik wacht nog steeds op het andere werk (plaatsen van een voordeur, waar ik lang heb op moeten wachten) en leg dit ook uit. De aannemer vindt dit larie, denkt dat ik er probeer onderuit te komen en ik krijg verwijten per sms.
Daarna hoor ik niets meer tot vorige woensdag. Ik krijg een mail waarin hij schrijft: "met de bevestiging der werken op 20 mei 2015 hebben wij de *** (materialen) besteld.
Wij hebben helemaal geen contact gehad na januari 2015. Hij schrijft ook dat hij heeft geprobeerd een datum vast te leggen, maar dat dit niet gelukt is (ik heb helemaal niks gehoord van hem na bovengenoemde datum), en dat ik een factuur van het voorschot zal ontvangen wanneer ik niet binnen de week reageer (voorschot = 50% van het volledige factuur).
Ik heb nog twee dagen om te reageren, maar mijn eerste gedacht is om te vragen of hij een schriftelijk bewijs heeft van die bevestiging op 20/5. Doe ik hier goed aan of werk ik me nog meer in de nesten?
Door de hele situatie zou ik mijn contract met deze aannemer willen verbreken. Maar kan dit zomaar? Ik weet niet wat de voorwaarden zijn, daar ik deze nooit gezien en ook niet getekend heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 14 sep 2015 23:09

Door via mail akkoord te gaan, heeft u een contract aangegaan. Elk akkoord is een bindend contract, zelfs een mondeling. U bent dus gebonden aan uw akkoord.

Ook mag u van geluk spreken dat de aannemer geen extra aanrekent, daar de prijzen van zijn leveranciers waarschijnlijk gestegen zijn na meer dan anderhalf jaar.

Als hij ondertussen kan starten, dient u dit met hem af te spreken. Echter dat hij zomaar stelt dat u 20 mei heeft afgesproken, kan niet. Ook het voorschot van 50% kan maar indien u hiermee akkoord was, dus indien dit zo stond in de offerte die u heeft goedgekeurd. Een verwijzing naar de AV is niet voldoende, u moet deze expliciet goedkeuren.

Laat hem dus weten dat u graag een datum wil afspreken (of indien hij nog niet kan beginnen, dat hij eens komt kijken dat u hem echt niet aan het lijntje houdt), en indien er niets was afgesproken dat u niet kan akkoord gaan met een voorschot van 50%, maar dat u, om uw goede wil te tonen, al een voorschot van 10% zal betalen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 sep 2015 08:56

Pas echter op. Betaal niet te veel voorschot, want een aannemer die zo achter werk zit te zoeken heeft momenteel waarschijnlijk te weinig werk, en dat in een periode dat aannemers bijna verdrinken in het werk. Zijn tekenen van slechte of minder goede aannemer.

Reclame

Terug naar “Aanneming”