Feitelijk samenwonend en uit elkaar wat met mijn huurwaarborg?

sandrakim
Topic Starter

Feitelijk samenwonend en uit elkaar wat met mijn huurwaarborg?

#1 , 25 aug 2015 16:50

Hallo,

Even ter informatie. Na kort feitelijk samen gewoond te hebben heb ik besloten mijn vriend te verlaten en terug naar het ouderlijk huis te gaan.

Zowel het huurcontract als de waarborg staan op onze beide namen, we hebben dan ook ieder de helft betaald.

Mijn vriend zou graag in het huis blijven wonen, ookal zal dit financieel moeilijk zijn voor hem.
Het huurcontract kan zonder problemen worden overgezet net zoals de huurwaarborg, maar mijn vriend gaat ervan uit dat ik de huurwaarborg zal laten vallen omdat ik weet dat hij dit momenteel niet kan betalen, als ik de papieren teken zal hij die dus ook nooit willen terugbetalen.

Is het daarom mogelijk om enkel het huurcontract over te zetten en de huurwaarborg nog even te laten staan? (Tot hij dit wel kan betalen of tot hij uiteindelijk zelf wil verhuizen en zijn deel van de borg wil terug eisen +- na 2 jaar). En ben ik dan ook nog mee verantwoordelijk voor het huis bv. de huur etc...

Alvast bedankt! Ik hoop dat iemand mij kan helpen :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 aug 2015 17:25

Is de verhuurder bereid om jou uit het huurcontract te schrijven?

Het eenvoudigste ivm de huurwaarborg is om de situatie te beschrijven en overeen te komen dat je momenteel je deel van de huurwaarborg niet terugvraagt (maar dat recht wel blijft behouden) tot hij dat bedrag vrijwillig aan je terugbetaalt OF een bepaalde datum bereikt wordt, waarna hij je onmiddellijk dit bedrag moet terugbezorgen.

In die overeenkomst zet je ook een forfaitaire schadevergoeding/intrest voor elke dag dat hij te laat is met terugbetalen. Daarbovenop bepaal je dat hij alle gerechtskosten, inclusief eventuele deurwaarderskosten, betekeningskosten en kosten van een advocaat volledig zal moeten terugbetalen.

Verder snap ik niet wat aan deze topic zo dringend is, het schreeuwerige "DRINGEND!" heb ik er dus even uitgehaald. Deze topic is niet dringender dan andere.

sandrakim
Topic Starter

#3 , 28 aug 2015 11:40

Ik denk het wel. Wat als hij niet bereid is mij uit te schrijven?

Reclame

duma

#4 , 28 aug 2015 12:07

2 opties:
- Je blijft op het huurcontract staan als huurder, wat wil zeggen dat als je ex niet betaalt, de verhuurder het geld bij jou kan komen halen en de huurwaarborg dus blijft waar hij is.
- Je stapt naar de vrederechter en vraagt een ontbinding van het huurcontract owv overmacht (relatiebreuk), deze zal jullie dat toekennen. Je ex zal dan uit het huis moeten en jullie zullen de eventuele boete die gepaard gaat met de opzeg van de huur moeten betalen. Jullie krijgen de huurwaarborg terug (indien geen schade).

Moest je de verhuurder het toestaan (wat me eigenlijk straf zou lijken, gezien het feit dat je zelf al zegt dat je ex het financieel moeilijk zal hebben, wil de verhuurder dat risico wel lopen?), zal je inderdaad moeten werken zoals JPV zegt. Zet dan SOWIESO een datum van uiterste betaling erop en stel bijvoorbeeld een afbetaling voor van minimaal €xx per maand.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”