terugvorderen achterstallige indexatie

Merel Peeters
Topic Starter

terugvorderen achterstallige indexatie

#1 , 07 aug 2015 14:35

Hallo,

Ik huur al 8 jaar een appartement, mijn huisbaas heeft nog nooit een indexatie toegepast. Vorige week kreeg ik plots een aangetekend schrijven van mijn huisbaas waarin hij zegt dat hij recht heeft op de achterstallige index van de afgelopen 8 jaar.

Dat lijkt me nogal veel. Ik heb het wat proberen opzoeken en kwam tot de conclusie dat hij eigenlijk maar van de afgelopen drie maanden de index mag vragen. Ergens anders lees ik dan weer dat de rechtsvordering verjaart na 1 jaar, maar dat begrijp ik niet helemaal.

Mag hij nu 1 jaar vragen of maar 3 maanden?

dank bij voorbaat :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 07 aug 2015 14:42

Je huisbaas mag de index toepassen van de periode over 8 jaar (dus index van 2007 als basis tegenover de index 2015, beide gebaseerd op de index-cijfers uit 2004), maar hij kan slechts 3 maanden terugvorderen.

Als hij hier nu mee afkomt, kan hij dus enkel juni, juli en augustus extra vorderen als index (het verschil) en vanaf september alle maanden.

Merel Peeters
Topic Starter

#3 , 07 aug 2015 15:02

Dankuwel voor de snelle reactie, ok, dat snap ik van die periode over 8 jaar.

Maar weet je ook wat ze bedoelen met die rechtsvordering van 1 jaar? Dat begrijp ik nog niet :)

Reclame

chantika

#4 , 07 aug 2015 15:41

Als de huurder de indexatie weigert toe te passen, beschikt de verhuurder over een termijn van één jaar om een rechtsvordering op te starten. De termijn van één jaar begint op de dag van de verzending van de aangetekende brief aan de huurder. Na deze termijn is de zaak verjaard.

uit http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... indexatie/

bosprocureur

#5 , 07 aug 2015 15:58

Je huisbaas mag de index toepassen van de periode over 8 jaar (dus index van 2007 als basis tegenover de index 2015, beide gebaseerd op de index-cijfers uit 2004), maar hij kan slechts 3 maanden terugvorderen.

Als hij hier nu mee afkomt, kan hij dus enkel juni, juli en augustus extra vorderen als index (het verschil) en vanaf september alle maanden.

Strikt genomen mag hij drie maand terugkeren, plus de lopende maand.

Dus mei, juni, juli, en de lopende maand augustus.

Meestal wordt die eerste maand (mei) "vergeten". :lol:

j.demoor

#6 , 09 aug 2015 11:12

“Art.6. Indien zulks niet uitdrukkelijk is uitgesloten en op voorwaarde dat de huurovereenkomst bij geschrift is gesloten, is de aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud eenmaal per huurjaar, verschuldigd op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst, volgens de regels bepaald bij artikel 1728bis van het Burgerlijk Wetboek. Deze aanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot drie maanden voorafgaand aan die van het verzoek.”(20 Februari 1991 Woninghuurwet).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”