Het grote "gratis Wifi" bedrog.

TheJudge007
Topic Starter

Het grote "gratis Wifi" bedrog.

#1 , 19 jul 2015 02:20

Daar waar de meeste mensen in grote steden al gezien hebben dat er op trams en op openbare plaatsen soms zogenaamd gratis Wifi aangeboden word, en op de zijkanten van trams zelfs publiciteit te zien is van banken en De Lijn over het zogenaamde gratis Wifi gevoel, is dat een groot bedrog.

Het is in feite een en al grote ergernis. Enkele dagen geleden stonds het nog in grote vette letters te lezen op de frontpagina van GVA. Gratis Wifi op vele openbare plaatsen en voetgangerszones in Antwerpen, naast de reeds gratis Wifi aanbieding op trams.

Echter niemand in eender welke gemeentedienst in Antwerpen kent of weet er iets over, niettegenstaande dit al maanden aangekondigd werd en naar het schijnt zelfs gedeeltelijk al een tijdje operationeel.

Hoe kan daar een klacht voor ingediend worden ? Tegen De Lijn en de stad Antwerpen ? Ik wens hier in elk geval meer ruchtbaarheid aan te geven.

Maar waarover gaat het zult U zich afvragen ? Heel simpel: een smartphone gebruikt app's en misschien 70 tot 80% van die app's hebben een internetverbinding nodig. En dat gaat dus niet met die zgn. gratis Wifi verbindingen. U kan enkel uw smartphone browser gebruiken met dat gratis Wifi dat aangeboden word.

Het resultaat is dat uw internet gebruik via uw provider toch gaat stijgen niettegenstaande u zgn. gratis Wifi zou hebben, U geeft uw poging op om internet via wifi met een app. te krijgen (bvb. weerberichten in combinatie een app) en u logt daarom teneinde raad maar in op uw provider (manueel of automatisch - dat laatste is nog het ergste voor mensen die dat zo ingesteld hebben). Mijn internet verbruik van 1 GB was binnen de kortste keren op. En ik had het zelfs zo ingesteld om tussen provider en Wifi enkel manueel om te schakelen. .

Wat kan hieraan gedaan worden om dat boerenbedrog te doen ophouden ? Een smartphone zonder internetmogelijkheid via zijn app's is zo goed als waardeloos in het gebruik.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 19 jul 2015 05:06

Een gegeven paard mag m n niet in de bek kijken. Gratis WiFi is voor marketingboys gratis toegang tot (de meeste) internetsites. Om vlot al je app's op WiFi te laten draaien moet je naast je mobiel internet abonnement een vast internet abonnement hebben. In zo'n vast internetabonnement zit hotspottoegang (FON bij proximus, Telenethotspot bij Telenet) die de via je smartphone via WiFi binnengehaalde data in rekening brengt op je (superhoog) volume op je vast internet.

1Gb internet is immers in een knap en een knauw opgebruikt als je de Apple- of andere wolktoestanden activeert of per ongeluk mobiel een app-upgrade binnenhaalt.

Gratis bestaat niet: ofwel wordt het betaald met gemeenschapsgeld ofwel via reclame. Met reclame alleen is evenwel onbeperkt internet niet te financieren. De combinatie fix (bv 100Gb Proximus start voor 25€ - zie website) gecombineerd met een mobiele pack (bv de 15€) is een mogelijk startproduct.

Telenet maakt publiciteit met "fiber"-producten voor hun coaxtoegangen. Ga je die hun marketingaanpak dan ook aanvallen?

PS De markt van mobiele data moet idd nog maturizeren. Smartphones vreten volume en ze instellen op soberheid is bijna expertenwerk.

Ter illustratie: vorig jaar op Ijsland 4 weken mobiel internet gebruikt van SIMINN (locale operator) die in vergelijking met Belgie bodemprijzen hanteert (2290isk voor 5G ofte zo n 12€). Er toch 25 Gb doorgedraaid zonder zot te doen doch aan dit SIMINN tarief was dat goed doenbaar wetende dat de mobiele dekking indrukwekkend was tot op de hoogvlaktes toe. Met 1Gb spring je dus niet ver.

TheJudge007
Topic Starter

#3 , 19 jul 2015 08:11

Een gegeven paard mag m n niet in de bek kijken. Gratis WiFi is voor marketingboys gratis toegang tot (de meeste) internetsites. Om vlot al je app's op WiFi te laten draaien moet je naast je mobiel internet abonnement een vast internet abonnement hebben. In zo'n vast internetabonnement zit hotspottoegang (FON bij proximus, Telenethotspot bij Telenet) die de via je smartphone via WiFi binnengehaalde data in rekening brengt op je (superhoog) volume op je vast internet.
Wat je daar zegt klopt in feite niet omdat de publiciteit er rond in het geheel niet zegt dat je in de praktijk met dat gratis internet (dat in feite dus wel als doelgroep de doorsnee consument heeft, en niet voor de professioneel) zogoed als niets kan, behalve wat surfen, wat zelfs nog niet evident blijkt te zijn. Die doorsnee consument verlangt niet dat hij massa's kan downloaden of supersnel kan surfen, als hij maar al kan doen wat hij gewoon met zijn verbinding modem (wifi) > smartphone kan doen zoals hij thuis gewoon is. Verre van dus nu omdat hij geen enkele app die internet nodig heeft op zijn smartphone kan gebruiken.

Een smartphone is nu eenmaal met talrijke app's uitgerust die internet nodig hebben. Ik schat 80% van de app's. Het is en blijft puur bedrog, en doet je kosten mobiel internet via provider stijgen, omdat de meesten ook niet eens weten of door hebben dat hun app's niet werken via dat gratis wifi. Ze schakelen dan manueel of automatisch over nr. internet via hun provider en dan beginnen de kosten op te lopen en is die 1 GB inderdaad soms snel op.

Jij schijnt in elk geval duidelijk de kant van de bedriegers te kiezen en vind het normaal dat je bedrogen word. En van dat gegeven paard dat je niet in bek mag kijken ? Ik zie alleen een speelgoedpaardje dat je krijgt, waar je als volwassen smartphone gebruiker niets mee kunt aanvangen.

Reclame

LeenW

#4 , 19 jul 2015 10:38

Er is gratis wifi, maar niet onbeperkt. Ik ben er vrij zeker van dat dat wel ergens in de voorwaarden zal staan die u moet lezen en goedkeuren voor u er mee kan beginnen.

En voor wat wil u juist klacht indienen? Allez, ik kan ergens wel begrijpen dat u niet content bent (al volg ik het voorgaande spreekwoord over de bek van het paard wel), maar welke wet breekt men hier?

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jul 2015 11:15

En ik die dacht dat het GRATIS verhaal al lang vergeten was. Er is uiteindelijk altijd iemand die betaald voor de pleziertjes van anderen. Meest recente voorbeeld zijn de zonnepanelen, waardoor er een schuld is van omzeggens 2.000.000.000,00 €, en dat zullen we allemaal voelen op onze energiefactuur. Met dank aan een rode partij.

sloeberken

#6 , 19 jul 2015 11:47

Als iemand iets gratis aanbied, is dit een gunst maar geen verplichting. Als een winkel gratis parkeren aanbied, maar parking staat vol kun je er ook geen gebruik meer van maken.
Als je een telekom abonnement hebt met 1gb dataverkeer, en je hebt dit opgebruikt op een korte tijd, ligt dit enkel aan uzelf.
Of u dit als boeren bedrog aanziet zou ik nog betwijfelen, of je een klacht kan tegen indienen, zou ik ten zeerste betwijfelen.
Misschien enkel als je betaald voor iets, waar gratis wifi inbegrepen is dan zou het misschien lukken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 19 jul 2015 12:01

Gratis internet op de tram?

Maar binnenkort is de tram niet meer "gratis" voor mij.
Gevolg: internet op de tram is dan niet gratis.

't Is schandalig dat anderen niet meer voor mij zullen betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki

#8 , 19 jul 2015 20:36

Een kleine les over wifi in de stad, en de gevolgen voor uw factuur.

Loop je door de stad met wifi en mobiel internet tezamen aan, dan probeert je smartphone telkens hij binnen het bereik komt van een wifi-signaal verbinding te maken. Natuurlijk lukt dit niet, want dit netwerk is (in de meeste gevallen) beschermd. Dan maakt uw smartphone toch maar verbinding met mobiel internet. Hiervoor wordt een klein pakketje data verzonden, om de verbinding goed tot stand te brengen. Doe dit ongeveer 500 keer per dag (als je wat rondloopt), en je krijgt al een redelijk verbruik, zonder dat je daar ook maar enige moeite voor moet doen.

Dus, wifi alleen aanzetten indien je werkelijk op een netwerk wil (en ook veel beter voor je batterij).

Terug naar “Andere”