Ben al een tijdje van plan om een tweede stukje grond te kopen en er zelf op te bouwen en te verhuren of te verkopen.
Nu is mijn vraag eigenlijk als ik het verkoop hoe zit dat dan met de meerwaardebelasting?
Ik heb gelezen als je bijvoorbeeld een huisje koopt voor 200000euro en binnen het jaar verkoopt voor 250000euro.
Je op die 50000euro 16,5% meerwaardebelasting moet betalen.
Maar hoe zit dat dan in mijn geval, ik koop dus een stukje grond van bijvoorbeeld 90000euro + 9000euro registratierechten, maar ik ga er zelf op bouwen dus ik doe bijna alles zelf, behalve misschien plakken zou ik laten doen door erkend aannemer. Dus op mijn materialen betaal ik zoals iedereen bij een nieuwbouw 21% BTW. Hoe zit dat dan, mag ik mijn materialen ook materialen dat ik bijvoorbeeld voor tijdje huur bijvoorbeeld stations of bouwgerief dat ik gedurende de bouw nodig heb + BTW + aannemerskosten allemaal optellen. Ik zou bijvoorbeeld ook 2 jaar bezig zijn mag ik daar dan ook nog een percentage bijtellen per jaar? Neem nu aan dat mij alles van de woning misschien bij wijze van spreken bijvoorbeeld 150000euro kost. Dus in totaal + grond 249000 euro. Als ik het verkoop voor 300000euro is dat dan 51000euro meerwaardebelasting? Hoe zit dat dan, moet ik dat in mijn belastingen ingeven of moet ik dat betalen aan de belastingen als ik de woning verkoop?
Ik zou hier graag het fijne van weten, hoop dat iemand mij kan helpen en in detail uitleggen hoe het in mijn situatie in elkaar steekt...
mvg,
Davidos