afrekening aanslagbiljet 2007 inkomsten 2006 al ontvangen !!

bie6601
Topic Starter

afrekening aanslagbiljet 2007 inkomsten 2006 al ontvangen !!

#1 , 13 okt 2007 17:34

Hallo ,

Gisteren deed ik mijn brievenbus openen en sloeg bijna omver .
Ja zowel mijn als mijn vriend onze afrekeningen van de belastingen waren aangekomen .

Normaal ontvangen we die elk jaar opnieuw rond dezelfde periode namelijk mijn vriend in april of mei en ik in juni .

Dus dit jaar hadden we deze ook rond die periodes ontvangen en dus heb beide betaald en de mijne was dus de laatste in de maand augustus betaald.

Nu gisteren krijg ik dus al de volgende om te betalen en mijn vriend krijgt de zijne eveneens beide dezelfde dag opgestuurd en moeten dus beide dezelfde dag betaald worden .

Dit komt waarschijnlijk omdat ik beide ook dezelfde dag heb online ingevuld grote vergissing dat ik geen tweede keer meer zal maken geloof me .

Nu mijn vraag is of dit zomaar eigenlijk kan dus nu moet ik 2 afrekeningen op 1 jaar betalen meer bepaald op 4 maanden tijd want de vorige is nog maar 2 maanden geleden betaald .
Laat staan dat die van mijn vriend 2 maand daarvoor betaald was en nu ook eveneens de volgende van hem tegen 10/12/2007 moet betaald worden net zoals die van mij .

Dat zijn 4 belastingafrekeningen op 6 maanden tijd
Dan verschieten ze daarvan dat vele dit niet direkt kunnen betalen .
We wisten steeds rond welke periode ze kwamen en zorgde er dan ook voor dat we er ons op voorbereide .
Maar nu zijn we er niet op voorzien we hebben dan ook net een nieuwe baby .

Op deze site http://www.minfin.fgov.be/portail1/nl/cadrenl.htm( ga dan naar : op zoek naar een antwoord op een fiscale vraag, dan naar : FAQ in het menu links , dan naar : punt 6 personenbelastingen in lijst van de onderwerpen en dan naar : aanslagbiljet onder inhoud . )
wat een officiele site van belgie is staat toch op dat ze de afrekening niet binnen de 6 maanden na de aangifte mogen versturen .
dit staat er toch vermeld of ben ik nu mis ?

Wel ik heb de onze dus online ingevuld daar staat dan ook bij wanneer en dit was op 12/06/2007 dus denk ik dat ze wel te snel zijn want dat ze enkel mogen de afrekening mogen opmaken vanaf 12/12/2007 of niet ?

Weet er iemand hier meer over ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 okt 2007 18:09

Er bestaat alleen een termijn binnen dewelke de aanslag moet gevestigd worden. Er is geen termijn die moet in acht genomen worden tussen de aangifte en de aanslag.

Wat u gelezen hebt is dat de administratie steeds over een termijn van zes maanden beschikt tussen de ontvangst van de aangifte en de aanslag. In prinicpe moet de aanslag voor het aanslagjaar 2007 (inkomsten 2006) gevestigd zijn tegen 30 juni 2008. Maar als u uw aangifte pas binnenbrengt tegen 1 mei 2008 heeft de administratie nog zes maanden, dus tot 1 november 2008 om de aanslag te vestigen.

De aanslag voor het aanslagjaar 2007 mag dus nu reeds gevestigd worden.

Als u moeilijkheden hebt om te betalen, vraag dan aan de ontvanger om uw schuld te mogen afbetalen.

scorpioen

Baileyske

#3 , 27 nov 2007 14:10

Ja, het is niet eerlijk hé, we hebben de onze ook al ontvangen.
En daar kunnen we niks aan doen, zij zijn baas.

Reclame

cajeclub

#4 , 28 nov 2007 18:23

Heb trouwens zo'n bruin vermoeden dat ze eerst de betalers behandeld hebben. Dacht daar iets over gelezen te hebben. Vind het opvallend dat ik bij collega's hier op werk (meesten trekken terug (lening, bedienden)) nog geen weet heb van iemand die al afrekening heeft gehad.

Ik heb mijn ook nog niet gehad en mijn vriendin ook niet. Aangiften zijn ingediend via het net en we trekken beiden terug. Is typisch. Voor de staat is dat wel een serieuze extra inkomst. Zou niet in de plaats willen zijn van diegenen die 2x moeten betalen op 1 jaar.

wanton

#5 , 28 nov 2007 20:28

Vorige week in De Tijd : ong. 1.200.000 aangiften verwerkt , zonder speciale regeling voor behandeling.
500.000 kregen terug , 500.000 moesten betalen , voor 200.000 dossiers was het resultaat nul ( gepensioneerden , studenten, enz.)
Of men zijn aangifte via Tax on web heeft ingediend of niet , het maakt niks verschil. Hun verwerkingsprogramma was gereed , dus zijn ze begonnen.
Ikzelf heb nog geen bericht gehad , mijn dochter wel en die trekt een (bescheiden) som van 700 € terug.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Baileyske

#6 , 29 nov 2007 00:02

Dit is het artilkel denk ik dat je ergens gelezen had:

De fiscus smukt de begroting van dit jaar op door 420 miljoen euro uit de personenbelasting te filteren. Wie veel geld moet terugkrijgen, zal moeten wachten tot na nieuwjaar. Belastingcontroleurs die anoniem wensen te blijven, zeggen dat "hogerhand de opdracht gaf de fiscale afrekeningen te filteren".

Wie extra geld moet aan de fiscus krijgt nog dit jaar zijn afrekening voor het aanslagjaar 2007. Maar wie geld terugkrijgt, moet wachten tot volgend jaar. Zeker als het om veel geld gaat.

Volgens deze bronnen is dat de echte reden waarom sommige belastingplichtigen dit jaar twee afrekeningen kregen. Minister van Financiën Reynders (MR) blijft het fenomeen toeschrijven aan het succesvol wegwerken van de achterstand bij de fiscus.

Met deze aanpak herhaalt zich het scenario van vorig jaar, toen opdracht werd gegeven de afrekeningen van de kmo's op een gelijkaardige wijze te filteren. Dat leverde toen 200 miljoen euro op. (belga/mvl)

Rebel-with-a-cause

#7 , 29 nov 2007 00:19

Hier staat dit artikel in de krant.

cajeclub

#8 , 29 nov 2007 10:49

Dit is het artilkel denk ik dat je ergens gelezen had:

De fiscus smukt de begroting van dit jaar op door 420 miljoen euro uit de personenbelasting te filteren. Wie veel geld moet terugkrijgen, zal moeten wachten tot na nieuwjaar. Belastingcontroleurs die anoniem wensen te blijven, zeggen dat "hogerhand de opdracht gaf de fiscale afrekeningen te filteren".

Wie extra geld moet aan de fiscus krijgt nog dit jaar zijn afrekening voor het aanslagjaar 2007. Maar wie geld terugkrijgt, moet wachten tot volgend jaar. Zeker als het om veel geld gaat.

Volgens deze bronnen is dat de echte reden waarom sommige belastingplichtigen dit jaar twee afrekeningen kregen. Minister van Financiën Reynders (MR) blijft het fenomeen toeschrijven aan het succesvol wegwerken van de achterstand bij de fiscus.

Met deze aanpak herhaalt zich het scenario van vorig jaar, toen opdracht werd gegeven de afrekeningen van de kmo's op een gelijkaardige wijze te filteren. Dat leverde toen 200 miljoen euro op. (belga/mvl)
Inderdaad, dit artikel bedoel ik. Is wraakroepend. Ze hebben altijd een uitleg ervoor en sommigen goedgelovige zielen trappen er nog in. 420 miljoen, zegt genoeg. En wie is er de dupe van hun onkunde...

De gewone werkman/vrouw die ook nog es geconfronteerd wordt met consumptieprijzen die blijven stijgen (wie heeft ons ooit wijsgemaakt dat de Euro de concurrentie ging opdrijven en de prijzen laten zakken? ja, diezelfde politiekers) en energieprijzen (ook extra inkomsten via tax) die niet meer normaal zijn.

Denk dat de politiek daar eens tijd moet voor gaan maken voor er sociale drama's gebeuren. De mensen liggen echt niet wakker van BHV, of van de CO2-uitstoot. Integendeel, als ik zie wat sommigen momenteel in hun kachel stoppen omdat de mazout bijna onbetaalbaar wordt, dan vraag ik me af of deze zotte wereld ooit terug gezond wordt.

paul06

#9 , 01 dec 2007 17:32

dag,

Mijn aanslagbiljet ook al ontvangen. De meeste aftrekposten ( gezinslast, kapitaalsaflossing ) zomaar geschrapt. Men is blijkbaar te lui om eerst een wettelijk verplicht 'bericht van wijzing' op straffe van nietigheid van de aanslag te sturen ( zelfs een vraag om 'inlichtingen wordt ' niet gestuurd. )Zo kan men natuurlijk een snelheidsrecord breken om in het Guinessboek of Records te komen.

Heb ergens een arrest gelezen als de fiscus na 6 maanden na het indienen van een bezwaarschrift tegen een nietige aanslag ( geen bericht van wijziging gemaakt ) geen beslissing heeft genomen, men recht heeft op teruggave van alle bedrijfsvoorheffingen enz. indien men naar de rechtbank stapt. Zo zal de fiscus dergelijke lamzakkerij wel vlug afleren.

defiler99

#10 , 08 mar 2008 14:21

Belastingen betaald in september 2006, april 2007 en nu januari 2008.
Dat is 3 maal in 17 maanden. (en geen klein beetje)
Ik verzend op identiek hetzelfde moment de belastingsaangiften van mijn zuster, buren en enkele vrienden die allen zonder uitzondering moeten terugkrijgen, ongeveer de helft heeft nu zijn afrekening teruggekregen. Die dat het meeste moest terugkrijgen (ong. € 4800) is nog steeds aan het wachten.

Toeval? Denk het niet.

akromah

#11 , 08 mar 2008 18:15

Halloo,

ik heb mijn afrekening nog NIET in mijn bus gekregen..
Is dit 'normaal' ??
(ik zal moeten betalen)

groetjes..

JohnD

#12 , 10 mar 2008 00:23

Ik heb die van mij ook nog niet gekregen en zit er ook niet op te wachten eerlijk gezegd. Maar zou dit dus willen zeggen dat ik "terugkrijg" ?

citroentje

#13 , 16 mar 2008 01:46

wij hebben er twee gekregen in twee maanden tijd.In oktober een en eind december nog een en het is om te betalen,als werkmens word je gestraft hier in ons belgieland

akromah

#14 , 10 apr 2008 23:43

Halloo,

goed nieuws !
ik heb mijn aangifte voor de personenbelastingen voor inkomsten 2007 al ontvangen!

JohnD

#15 , 12 apr 2008 15:36

Update: Nog steeds niets. En ik zit er heus niet achter te wachten.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”