Woning verkocht, geen nieuwe aankoop, kan ik lening stopzett

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

Woning verkocht, geen nieuwe aankoop, kan ik lening stopzett

#1 , 24 jun 2015 13:58

Hallo,

De woning die we verkocht hebben daar staat nog een lening op, de compromis is getekend en de kopers krijgen een lening.
Kan onze lening worden stopgezet? Of blijven we in het andere geval interesten betalen?
Dank voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 24 jun 2015 14:06

En is u bank op de hoogte van de verkoop.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

fieke0509
Berichten: 188

#3 , 24 jun 2015 14:09

Toch een beetje raar dat je dit niet eerst met je bank overlegt?

Reclame

limelight
Berichten: 232

#4 , 24 jun 2015 14:34

Als het verkoop bedrag hoger is dan wat je nog aan de bank moet, zie ik niet in waarom je eerst zou moeten overleggen met de bank.
Notaris brengt bank op de hoogte, aangezien er een hypotheek op het huis rust. Notaris zal het uitstaande bedrag (+ wederbeleggingsvergoeding) rechtstreeks met de bank regelen. Jij krijgt enkel het verschil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jun 2015 14:38

Als dit een hypotheek lening is zal de notaris dit geld inhouden bij de verkoop, daar de notaris het hypotheek kantoor altijd aanschrijft of het verkochte goed vrij en zuiver is en onbelast van hypotheek.

Wel zeer raar dat u de bank niet geraadpleegd heeft, want zonder de bank kan je verkoop niet doorgaan.??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

#6 , 25 jun 2015 11:53

Hallo,

Dank voor de antwoorden, ja er is idd een overschot, de bank weet van de verkoop, maar daar hebben ze niks over vermeld dat we niet mogen verkopen zonder hun weet.
Ik weet nu enkel dat het kan om je kapitaalaflossing stop te zetten en enkel de interest verder te betalen, MAAR dit enkel voor 6 maanden.
Dus dit is ok.

Mochten we verlies hebben denk ik ook wel dat de bank zou reageren, maar ik ken er niet veel van.....
Wij kunnen het openstaand saldo terugbetalen. Ze noemen dit vervroegde terugbetaling.

Het is ingewikkeld maar komt wel goed!

Nog es bedankt!
Grtjs F.

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 25 jun 2015 13:08

Enkel interest afbetalen is een optie die sommige banken bieden om tijdelijk (max 6 maanden) minder te moeten afbetalen, bvb omwille van tijdelijke financiele problemen. Dit geldt enkel zolang de hypothecaire lening nog loopt.

Er is geen enkele bank die een hypothecaire lening zal willen behouden na het verkopen van het huis, wat ook heel logisch is: er is geen borg meer.
Met andere woorden, zonder enige mogelijkheid hiervoor te kiezen of niet: als je het huis waarop de hypothecaire lening staat verkoopt, wordt van de verkoopprijs EERST de hypotheek vervroegd terugbetaald (inclusief wederbeleggingsvergoeding).
Pas daarna kan u het overschot krijgen.
En daar is eigenlijk niet veel ingewikkelds aan :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Kopen”