Huis bouwen/verbouwen in agrarisch gebied

ExReey
Topic Starter

Huis bouwen/verbouwen in agrarisch gebied

#1 , 22 jun 2015 17:10

We staan op punt een huis te kopen, dat gelegen is in agrarisch gebied.

Het huis zelf is in vervallen, onbewoonbare staat en dient dus gerenoveerd te worden. Bovendien is het vrij klein en zouden we serieus willen verbouwen en een aardig deel bijbouwen.

In hoeverre is dit mogelijk, gezien het agrarisch gebied betreft? Als ik me her en der informeer hoor ik steeds dat je gewoon het huis niet volledig mag slopen en dat het nieuwe huis max. 1000 kubieke meter mag bedragen, maar verder lijkt het alsof we vrij spel hebben.
Klopt dit? Of mag ik me aan veel miserie verwachten?

Wij gaan geen enkele vorm van beroepsactiviteiten uitoefenen in dit huis, noch zijn van plan beesten (schapen, honden, whatever) te houden, moest dit van belang zijn.

Alvast enorm bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 22 jun 2015 17:17

Als je geen landbouwer bent in hoofdberoep(want zelfs bijberoep is al niet meer zo eenvoudig),dan mag je in landbouwgebied niets bijzetten.
dus wil je iets kopen in landbouwgebied, dan moet je zorgen dat je iets vindt met gebouwen die dienst kunnen doen voor wat je wilt gaan doen, want anders kan je het vergeten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

eylis

#3 , 22 jun 2015 17:31

en hoe staan de schuren en stallen erbij? Zijn die renoveerbaar? Want die mag je wél annexeren aan je woonruimte, als je niets aan het bouwvolume verandert.

Reclame

ExReey
Topic Starter

#4 , 22 jun 2015 17:56

Dank voor de snelle reacties!

Het is één huis, genre vierkantig statig opengebouwd herenhuis met 2 verdiepen.
Geen stallen, schuren, bijgebouwen, niets. Is duidelijk nooit een boerderij of iets dergelijks geweest.
De tuin (ca 1ha) is een parktuin (vele grote bomen), niets akker of weide.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jun 2015 19:29

http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/In ... Zonevreemd" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/In ... d/Woningen" onclick="window.open(this.href);return false;

ExReey
Topic Starter

#6 , 22 jun 2015 21:01

Ah dus de woonst is sowieso te beschouwen als zonevreemd?

Franciscus

#7 , 22 jun 2015 21:32

Is er een stedenbouwkundige vergunning?
Dan kan je wel iets doen.
Opgelet het gebouw moet 'bewoonbaar' zijn dus niet onbewoonbaar verklaard zijn want anders mag u het vergeten.
Case : Eind jaren 60 twee kavels gekocht en vakantiewoning op gezet type fermette. Redelijk diep op terrein iets van een 40 meter.
Dit alles met bouwvergunning.
Vorig jaar gaan vragen of we een veranda mochten bijzetten - mocht niet want te diep gebouwd en gemeente wilde daar geen toelating voor geven.
Nieuwe vraag mag een nieuwbouw dan wel want hebben twee kavels... één nieuwbouw mocht want maar maar één vergunning - alhoewel verkocht aks twee bouwgronden.
Zorgwoning mocht wel.
Op de GIS kaarten blijkt de ganse buurt inclusief de over ons staande oorspronkelijke hoeve ( komt voor op de Ferraris- kaarten) zonevreemd te staan.
Er zijn nu nog twee landbouwbedrijven en 9 zonevreemde woningen.

denlowie

#8 , 23 jun 2015 05:48

De best geplaatste personen die je een inlichting kunnen geven is de technische dienst van die gemeente, waar mijn zoon een dijkhuisje heeft gerenoveerd mocht er geen centimeter bij gebouwd worden, was over 20 jaar landbouw gebied, en nu is dit Natuurgebied geworden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ExReey
Topic Starter

#9 , 26 jun 2015 20:15

Thanks!

Terug naar “Kopen”