Prijs op basis van woonplaats

Redmac
Topic Starter

Prijs op basis van woonplaats

#1 , 16 jun 2015 18:54

Beste allemaal,...

Even een vraag over wanneer iets nu wel of niet discriminatie is.

Gisteren krijg ik hier in mijn woonplaats een folder waarin prijzen vermeld staan voor inwoners van mijn woonplaats en Niet inwoners van mijn woonplaats.

M'n gevoel zegt dat dit toch een vorm van discriminatie is.
Is dat zo?

In hoeverre mag je iemand bevoordelen op basis van zijn/haar woonplaats?

M.a.w. mag iemand de prijs afhankelijk maken woonplaats van een persoon. (ik hoop het overigens niet)
Wat mag en wat niet?

Alvast bedankt voor jullie ideeën hierover. ;-)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 jun 2015 19:20

Hangt af van het product waarover u het heeft, wie de leverancier ervan is en of het uitgaat van een lokale overheid.

Een beetje minder vaag zijn zou ongetwijfeld helpen een kwalitatief antwoord te krijgen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 jun 2015 19:38

Gisteren krijg ik hier in mijn woonplaats een folder waarin prijzen vermeld staan voor inwoners van mijn woonplaats en Niet inwoners van mijn woonplaats.

??? Gaat het over de retributie die men moet betalen om begraven te worden in de gemeente?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

LeenW

#4 , 16 jun 2015 21:23

Komt vaker voor, in Lier is er een apart tarief voor inwoners en niet-inwoners bij het zwembad.

Vandebos

#5 , 16 jun 2015 22:07

Is ook logisch aangezien het zwembad onderhouden wordt met gemeentelijke bijdrages.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jun 2015 06:52

Komt vaker voor, in Lier is er een apart tarief voor inwoners en niet-inwoners bij het zwembad.
In het Subtropisch zwemparadijs S&R Rozebroeken ook !

http://www.sr-rozebroeken.be/recreatie/info/tarieven/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox

#7 , 17 jun 2015 09:41

Dit gebeurt in vrijwel elk zwembad dat met belastingsgeld werd opgericht en wordt onderhouden. Lijkt me ook niet meer dan terecht.

BrechtS

#8 , 17 jun 2015 15:09

In het Subtropisch zwemparadijs S&R Rozebroeken ook !

http://www.sr-rozebroeken.be/recreatie/info/tarieven/
'Subtropisch' :wink:
Wij wonen in Destelbergen, dichter dan 90% van de Gentenaars en hebben het voordeeltarief niet, lijkt mij schering en inslag zulke 'voordeeltarieven voor inwoners'.

WP002

#9 , 18 jun 2015 18:11

Die inwoners hebben mogelijk al een deel van de kosten gedragen door de gemeentelijke opcentiemen. Het staat u uiteraard volledig vrij om deze volledig vrijwillig óók te betalen en dan zal u datzelfde voordeel ook wel krijgen...

Redmac
Topic Starter

#10 , 20 jun 2015 08:20

Dank jullie voor je antwoorden.

Nee, ik wordt nog niet begraven. het gaat indd. om de prijzen van het zwembad. en ik vind het vreemd dat het van een product af kan hangen of je wel of niet een voorkeursbehandeling mag geven.
Voorheen was het 'stadsbad' gelijke prijs voor iedereen. Dat bad was door de gemeente betaald.

-De gemeente doet niets aan dit zwembad anders dan een jaarlijkse werkingssubsidie afdragen.
-Het bad is niet met gemeentegeld opgericht en wordt niet door de gemeente onderhouden.
-De exploitatie wordt door de investeerder gedaan. Niet door de gemeente.

Voor de duidelijkheid, ik betaal mijn gemeentelijke opcentiemen en ik mag dan ook tegen een voordeel tarief naar binnen. Maar neem ik iemand mee die 2km aan de andere kant woont en daarmee niet meer binnen de gemeente woont, die moet dan plots meer betalen. Ik vind dat echt schandalig voorkeursbeleid. Daarbij wordt ik verplicht mijn ID kaart te tonen. Ook dat vind ik echt vreemd.

Ik weet dat er waarschijnlijk weinig tegen te doen is, maar ik blijf het vreemd vinden dat er een voorkeursbeleid mogelijk is op basis van woonplaats. Op basis van land kan het bijvoorbeeld niet. Volgens mij is het niet anders dan de Duitse Verkeersvignet plannen. en dat mag dan weer niet. Of is dat heel anders?

basejumper

#11 , 20 jun 2015 09:48

Redmac,

je kan het ook anders zien. Jij zegt dat de gemeente niets anders doet dan een jaarlijkse werkingssubsidie betalen. Het is dan niet onlogisch dat de gemeente die die betaling doet, aan de private uitbater een korting onderhandelt voor zijn inwoners. Als jouw gemeentebestuur die subsidie ook doet, kan ze ook voor haar inwoners een korting onderhandelen.

Beide partijen gelukkig : de private investeerder krijgt een subsidie én kan door de korting mogelijk een groter aantal gebruikers binnen halen.

dat geldt ook voor sporthallen : gemeente bouwt die zelf of huurt ze bvb van scholen. Eigen sportverenigingen krijgen voorkeur huurtarief. van buiten de gemeente betaalt men meer. Dat plaatst elk gemeentebestuur voor zijn verantwoordelijkheid...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LeenW

#12 , 20 jun 2015 11:31

Voor de duidelijkheid, ik betaal mijn gemeentelijke opcentiemen en ik mag dan ook tegen een voordeel tarief naar binnen. Maar neem ik iemand mee die 2km aan de andere kant woont en daarmee niet meer binnen de gemeente woont, die moet dan plots meer betalen. Ik vind dat echt schandalig voorkeursbeleid. Daarbij wordt ik verplicht mijn ID kaart te tonen. Ook dat vind ik echt vreemd.

Hoe gaan ze anders controleren of je wel recht heb op het lage tarief?

denlowie

#13 , 20 jun 2015 11:48

er zijn steden zoals waar ik woon, dat de lijnkaarten goedkoper zijn voor de inwoners.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”