Hypotheek bij Argenta, echtgenoot failliet.

demee
Topic Starter
Berichten: 5

Hypotheek bij Argenta, echtgenoot failliet.

#1 , 30 mei 2015 19:52

Ik heb samen met mijn man een Hypotheek bij Argenta, jammer genoeg is mijn man nu failliet gegaan en het echtelijk dak verlaten. Het huis werd wel door middel van scheiding van goederen op mijn naam geschreven, maar de hypotheek bleef op beide namen. De curator vraagt ontlasting, en dit wil ik hem wel geven, maar Argenta zegt dat ik te weinig verdien, ik heb nochtans van in het begin december2013 de lening alleen gedragen en kan dat ook bewijzen. Maar hun regel 1000 euro over om van te leven wijken ze niet af. Ik wou naar andere banken gaan zien om de lening te herzien en daar eventueel toch nog de lening op mijn naam alleen te krijgen maar ik kreeg maar geen exacte gegevens van de te nog vereffenen bedrag. Intussen hadden Argenta 2 van mijn 3 rekeningen geblokkeerd, mijn spaarrekening en mijn bedrijfsrekening die ik pas had geopend. Ik werk full-time als administratief bediende en ben nog bezig met een zaak op te starten in bijberoep, en deze rekening had ik geopend voor zakelijke doeleinden. Onlangs kreeg ik een aangetekende brief van Argenta met het nog openstaande bedrag, dat ik moest terugbetalen ineens tegen 31/05/15 zo'n slordige 77 721 euro, en elke dag dat ik later betaal rekenen ze nog eens 6.13 euro bij. Dit heb ik niet. Nu kreeg ik bijna gelijktijdig een mail, waarin stond dat ik van nu af aan 595 euro moest betalen i.p.v. 562,13, zonder verdere uitleg, ik weet niet hoelang ik nog in mijn huis kan blijven, hoeveel tijd ik heb of zo niets. Tot overmaat van ramp, kreeg ik bijna gelijktijdig met de aangetekende (toen wist ik eindelijk hei groot het bedrag nog was) een brief van de nationale bank met de vermelding dat Argenta me op de zwarte lijst heeft gezet wegen wanbetaling van mijn hypotheek. Ik kan nochtans zwart op wit bewijzen dat ik trouw elke maand mijn lening heb afbetaald, mag dit allemaal zomaar, mag men mij op de zwarte lijst zetten wegens wanbetaling, alleen maar omdat mijn man failliet is en we samen een hypotheek hebben, ik heb scheiding van goederen en het huis is van mij, het enig wat we samen hadden was die hypotheek. Ik ben 58 jaar indien ze me mijn huis afnemen, is het voor mij voorbij, dan zit ik de rest van mijn leven in de miserie, wie akn me helpen met wat raad, of heeft zoiets dergelijks meegemaakt, en kan me advies geven, hoe ik hier best uitkom
© 2015 Microsoft Gebruiksrechtovereenkomst Privacy en cookies Ontwikkelaars Nederlands

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 30 mei 2015 20:05

U hebt de lening zelf gedragen maar toch is er een schuld van 77 721 EUR?
Verklaar.

Mijn buikgevoel vertelt me:

U hebt een openstaande schuld aan uw failliete echtgenoot (en dus ook aan zijn schuldeisers) ten bedrage van het bedrag dat hij mee heeft afgelost.
Zolang u dat bedrag niet hebt teruggestort hebt u ook de lening niet alleen gedragen en zullen de schuldeisers van uw man u achtervolgen.
Indien u dat bedrag + de nog komende aflossingen niet kunt betalen dan vrees ik het ergste.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

demee
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 30 mei 2015 20:22

Neen hij heeft niets afgelost, de curator heeft mij ook bevestigd dat hij niets moet hebben, alleen ontlasting. De curator heeft zelfs de bank aangeschreven, om mijn rekeningen vrij te geven, en mij die ontlasting te geven. Het probleem zit in dat Argenta vindt dat ik niet genoeg verdien, zij weigeren ontlasting te geven. Ik heb zelfs een schriftelijk schrijven van de curator dat hij mij niets ten laste legt, ik ben namelijk gehuwd met scheiding van goederen. Maar omdat mijn loon niet voldoende was heeft mijn echtgenoot mee getekend voor de hypotheek, dus hypotheek is gezamenlijk, huis is van mij, en daarom heeft de bank mijn rekeningen geblokkeerd, en hypotheek opgezegd. Omdat dat ook van mijn echtgenoot was, was die hypotheek alleen van mij was er geen probleem geweest. En de curator heeft ook in de brief naar Argenta geschreven dat ik alleen de lening heb gedragen, dus dit bewijs is er.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 01 jun 2015 09:18

demee, enkele vragen:
- is de woning ALTIJD ENKEL jouw eigendom geweest?
- wat is je inkomen, wat is het bedrag van de lening?
- heeft je partner gewoont in die woning die je exclusieve eigendom is? (je geeft niet aan of de woning de gezinswoning was)?
- het huis koste waarschijnlijk véél meer dan (ongeveer) 80000 euro. Van waar komen de andere middelene om het huis te betalen?

demee
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 03 jun 2015 12:52

Ik verdien als administratief medewerker nu 1480 euro netto, en in bijberoep waar ik nu mee start ga ik minimum 300 net per maand bijverdienen. Ik moest per maand 562.31 euro betalen, het huis van wie het eigendom is geweest en hoe ik eraan gekomen ben maakt geen belang daar de curator akkoord is, en niets eist. Hij heeft zelfs een brief aan de bank gestuurd waarin hij zegt dat het huis mijn eigendom alleen is en met de vraag mijn man toch ontlasting te geven. De bank weigert halsstarrig ook om mijn bedrijfsrekening te deblokkeren en de ontlasting kan alleen onderzocht worden als ze een hypotheekstaat hebben, de notaris heeft dit aangevraagd, maar dit duurt 20 dagen voor hij dit heeft. Ik denk dat hun grootste probleem is dat ik nog een autolening heb van 176,31 tot volgend jaar. En de middelen om het huis te betalen komen allemaal van mij, ik werk fulltime en nog in bijberoep, dus ik werk 6 en een half dagen op 7, alleen zondagnamiddag neem ik vrij, en werk ik wat in de tuin.

k.b.
Berichten: 876

#6 , 03 jun 2015 13:38

En waarom zou argenta uw man moeten ontlasten van deze schuld ... hij heeft ze destijds (samen met U) aangegaan ...
Het schrappen van uw man verlaagd immers gewoon de kans op terugbetaling ... al is deze "verlaging" volgens mij " -0 % " op dit moment ...

Het lijkt mij gewoon wenselijk elders een lening aan te gaan ...

k.b.

demee
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 03 jun 2015 15:28

Onmogelijk, want hoewel we met scheiding van goederen getrouwd zijn , heeft de bank een clausule ingelast, waarbij één van beide failliet is de ander onmiddellijk op de zwart lijst komt. Ook al kan ik zwart op wit aantonen dat ik altijd stipt betaald heb, en altijd zal doen. Mijn man, binnenkort mijn ex-man is meer een risico dan een kans op terugbetaling, kan niet met geld omspringen, geeft meer uit dan hij heeft. Maar maak dat de bank maar eens wijs. Want dat was ook mijn eerste gedacht en ben daadwerkelijk naar een andere bank gaan zien, en ze wilden met mij in zee gaan, maar dan kwam dit papier van de Nationale Bank. En het hele zaakje werd afgelast

Sirkii
Berichten: 5414

#8 , 03 jun 2015 15:52

In de veronderstelling dat uw informatie correct is zie ik maar 2 mogelijkheden : Uw krediet is opgezegd door een (te) strikte toepassing van de leningsvoorwaarden dus je mag niet talmen of er volgt een gerechtelijke verkoop. Zeker zelfstandige agenten (zoals bij uw bank) krijgen zéér strikte objectieven om mogelijke wanbetalingen proactief op te sporen.

Mogelijkheid 1 : Er zijn (bonafide) kredietverstrekkers die alsnog een hypotheek willen verstrekken aan mensen op de zwarte lijst als die kunnen aantonen kapabel te zijn tot terugbetaling. Er zitten natuurlijk extra kosten aan vast.

Mogelijkheid 2 : Een consult bij een advocaat om na te kijken of ie alsnog de voortzetting van de lening in kortgeding kan vorderen. Betaal al zeker stipt verder uw maandelijkse aflossingen.

demee
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 03 jun 2015 16:17

Bedankt, dit was ik ook van plan, heb morgennamiddag een afspraak bij een advocaat om te zien wat hij kan doen. Om mogelijkheid 1 (de bonafide kredietverstrekkers) zal ik even wachten, en me alleen in uiterste nood aan wagen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 03 jun 2015 20:05

Ik verdien als administratief medewerker nu 1480 euro netto, en in bijberoep waar ik nu mee start ga ik minimum 300 net per maand bijverdienen. Ik moest per maand 562.31 euro betalen, het huis van wie het eigendom is geweest en hoe ik eraan gekomen ben maakt geen belang daar de curator akkoord is, en niets eist.
van wie het eigendom is geweest doet er wel degelijk véél toe.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”