car pass en keuring voor verkoop: wetgeving is 'n lachertje

rita_topa
Topic Starter
Berichten: 6

car pass en keuring voor verkoop: wetgeving is 'n lachertje

#1 , 26 mei 2015 16:47

Wanneer je in België een 2dehandswagen wil verkopen, en je verkoopt hem niet als wrak, voor export of louter voor de onderdelen — maar wel als een gebruiksklaar voorwerp dat zich opnieuw in het verkeer gaat begeven — dan ben je wettelijk verplicht om bij verkoop de documenten 'keuring voor verkoop en car pass' mee te leveren. Deze 2 documenten dienen als bescherming voor de consument, zodat deze geen 'kat in een zak' koopt.
Dan ga je op zoek naar een 2dehandswagen en zo goed als alle prijzen zijn … zonder keuring voor verkoop en car pass. Wil je die 2 documenten wel, dan betaal je soms tot 700 euro bij, boven op de initiële gevraagde verkoopprijs. Of je krijgt helemaal geen antwoord meer als je vraagt of de wagen verkocht wordt met bijhorende (eigenlijk wettelijk verplichte) documenten.
Het enige mogelijke besluit lijkt dus, toch voor de overgrote meerderheid van zulke zoekertjes, dat de aankoop van je 2dehandswagen zeer veel kans heeft om uit te draaien op een 'kat in de zak'-koop. Want een aangeboden wagen met 2 prijzen, zonder TC verkoop en car pass of met, zal dus altijd een wagen zijn met kosten aan. En soms grote kosten. Hoe verklaar je anders een verschil in verkoopprijs tot 700 euro tussen 'verkoop' en 'verkoop met keuring voor verkoop en car pass'?
Voorbeeld: een wagen wordt te koop aangeboden voor 2000 euro, wil je de 2 wettelijk verplichte documenten erbij, dan kan je de wagen kopen aan 2700 euro. Dit is dus een wagen met voor minstens 600 euro kosten? En allicht zijn dat geschatte kosten, gezien de meeste particuliere autoverkopers geen kennis automechanica hebben. Of, is het gewoon even snel wat extra geld verdienen? Want, de wet zegt toch dat die documenten verplicht zijn = een consument hoort zich veiliger te voelen en zou door aanwezigheid van die documenten niet bedrogen kunnen worden. Conclusie: ofwel wordt een wagen te koop aangeboden met een hele hoop kosten aan, wil je de TC en car pass, dan moet je maar bijbetalen. Natuurlijk, want dan moet de verkoper eerst alle onkosten doen alvorens hij zo'n papieren zou krijgen. Of, je kiest voor de advertentieprijs … en dan zijn alle (niet in de advertentie genoemde) kosten of gebreken voor jezelf … én ben je nog niet eens in het bezit van de keuring voor verkoop, en dat is nochtans een document dat ook je verzekering nodig heeft voor het herinschrijven van een nieuwe 2dehandswagen. Zover die mooie wet die ons consumenten hoort te beschermen.

Nog leuker wordt de zwendel garagisten die op zo'n manier tweedehandswagens verkopen. Zij doen hun vriend, kennis, buur, kennis van … een plezier door een 2dehandswagen via hun garage te koop aan te bieden, maar zeer vaak ook met 2 bedragen: eentje zonder keuring en eentje met. En dan denk je, wanneer je de prijs mét keuring kiest, dat je al wat veiliger bent, want het is tenslotte toch een garage (= vakman en garantie) die de wagen verkoopt, maar niks is minder waar.
Het enige wat zo'n garage doet, is even een standplaats uitlenen, want zelfs als koop je de wagen aan de +keuring/car pass-prijs, dan nog wordt de wagen niet nagekeken, hersteld, opgeknapt … maar rijdt enkel de garagist, of een medewerker, even door de technische controle en klaar is kees. Je krijgt dan wel die 2 mooie, wettelijk verplichte documenten, maar als je dan een week later aan de kant staat wegens bvb. kapotte distributieriem … dan … zijn alle kosten voor jezelf. Ondanks die mooie, wettelijk geregelde consumentenbeschermde verplichting …

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 26 mei 2015 16:53

Als u een factuur hebt van die garage is die wel aanspreekbaar en dient garantie te verlenen zoals de wet het voorschrijft.
Indien u van een particulier koopt dan hebt u geen garantie.
Niemand belet u een wagen zonder papieren te kopen... de gevolgen zijn dan echter voor u.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 26 mei 2015 17:40

Wat is de vraag?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 26 mei 2015 17:48

Hoe verklaar je anders een verschil in verkoopprijs tot 700 euro tussen 'verkoop' en 'verkoop met keuring voor verkoop en car pass'?
Dit duid dat er nog minimum 500 euro herstellingskosten zijn, voor hij gekeurd kan worden.
Er zijn enorm veel goede tweedehandswagens te koop, met alle papieren en minimum 1 jaar garantie. Voor de rest is het een kat in een zak die je koopt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 26 mei 2015 18:27

Bij aankoop zonder keuring kan je, als koper, de koop nietig verklaren, en moet de verkoper de volledige aankoopprijs terugbetalen. Garantie speelt hier helemaal niet mee, ook gewone particulieren moeten dit doen.

denonkel
Berichten: 128

#6 , 26 mei 2015 19:45

Klopt niet helemaal. Je kan verkopen zonder keuring, maar de carpass is absoluut noodzakelijk. Als de carpass niet afgeleverd wordt is de koop nietig zowel voor particulieren als garagisten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 26 mei 2015 20:26

Klopt niet helemaal. Je kan verkopen zonder keuring, maar de carpass is absoluut noodzakelijk. Als de carpass niet afgeleverd wordt is de koop nietig zowel voor particulieren als garagisten.
Indien hij nooit gekeurd is voor tweedehands is er geen carpas.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 27 mei 2015 18:37

Om even terug te komen naar de kernwaarden van dit forum: wij moedigen niemand aan om de wet te overtreden, op geen enkele manier. Een wagen kopen zonder car-pass is verboden, dus deze hele discussie is hier niet op zijn plaats.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 27 mei 2015 21:04

Car-Pass
Een CAR-PASS zal automatisch afgeleverd worden samen met het tweedehandsrapport. Dit document is een officiële waarborg voor de reële kilometerstand en verhelpt dus een mogelijke vervalsing van de kilometerteller. Iedere particulier of beroeps die een tweedehandswagen verkoopt moet een Car-Pass afleveren aan de koper, die zo de evolutie van de kilometerstand kan nagaan en de werkelijke waarde van het voertuig kan inschatten.
Een Car-Pass met minder dan 4 gegevens in verband met de kilometerstand is volledig gratis.
Zonder Car-Pass is de verkoop niet geldig en hebt u recht op terugbetaling.
Dus zonder tweedehandskeuring is er ook geen car-pass,
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 28 mei 2015 14:34

Carpass is verplicht bij verkoop aan een particulier.
Geen carpass leidt tot een nietige verkoop - men kan dat ook tégen de verkoper gebruiken als er nadien wat loos is ... en als de handelaar dan nog bestaat.

Niemand is verplicht te kopen.
Als de prijs, de waarborgen, de praktijken van een handelaar of particulier verkoper u (terecht) niet aanstaan: koop er geen auto van ...

Terug naar “Gebrekkige Producten”