Wanneer je in België een 2dehandswagen wil verkopen, en je verkoopt hem niet als wrak, voor export of louter voor de onderdelen — maar wel als een gebruiksklaar voorwerp dat zich opnieuw in het verkeer gaat begeven — dan ben je wettelijk verplicht om bij verkoop de documenten 'keuring voor verkoop en car pass' mee te leveren. Deze 2 documenten dienen als bescherming voor de consument, zodat deze geen 'kat in een zak' koopt.
Dan ga je op zoek naar een 2dehandswagen en zo goed als alle prijzen zijn … zonder keuring voor verkoop en car pass. Wil je die 2 documenten wel, dan betaal je soms tot 700 euro bij, boven op de initiële gevraagde verkoopprijs. Of je krijgt helemaal geen antwoord meer als je vraagt of de wagen verkocht wordt met bijhorende (eigenlijk wettelijk verplichte) documenten.
Het enige mogelijke besluit lijkt dus, toch voor de overgrote meerderheid van zulke zoekertjes, dat de aankoop van je 2dehandswagen zeer veel kans heeft om uit te draaien op een 'kat in de zak'-koop. Want een aangeboden wagen met 2 prijzen, zonder TC verkoop en car pass of met, zal dus altijd een wagen zijn met kosten aan. En soms grote kosten. Hoe verklaar je anders een verschil in verkoopprijs tot 700 euro tussen 'verkoop' en 'verkoop met keuring voor verkoop en car pass'?
Voorbeeld: een wagen wordt te koop aangeboden voor 2000 euro, wil je de 2 wettelijk verplichte documenten erbij, dan kan je de wagen kopen aan 2700 euro. Dit is dus een wagen met voor minstens 600 euro kosten? En allicht zijn dat geschatte kosten, gezien de meeste particuliere autoverkopers geen kennis automechanica hebben. Of, is het gewoon even snel wat extra geld verdienen? Want, de wet zegt toch dat die documenten verplicht zijn = een consument hoort zich veiliger te voelen en zou door aanwezigheid van die documenten niet bedrogen kunnen worden. Conclusie: ofwel wordt een wagen te koop aangeboden met een hele hoop kosten aan, wil je de TC en car pass, dan moet je maar bijbetalen. Natuurlijk, want dan moet de verkoper eerst alle onkosten doen alvorens hij zo'n papieren zou krijgen. Of, je kiest voor de advertentieprijs … en dan zijn alle (niet in de advertentie genoemde) kosten of gebreken voor jezelf … én ben je nog niet eens in het bezit van de keuring voor verkoop, en dat is nochtans een document dat ook je verzekering nodig heeft voor het herinschrijven van een nieuwe 2dehandswagen. Zover die mooie wet die ons consumenten hoort te beschermen.
Nog leuker wordt de zwendel garagisten die op zo'n manier tweedehandswagens verkopen. Zij doen hun vriend, kennis, buur, kennis van … een plezier door een 2dehandswagen via hun garage te koop aan te bieden, maar zeer vaak ook met 2 bedragen: eentje zonder keuring en eentje met. En dan denk je, wanneer je de prijs mét keuring kiest, dat je al wat veiliger bent, want het is tenslotte toch een garage (= vakman en garantie) die de wagen verkoopt, maar niks is minder waar.
Het enige wat zo'n garage doet, is even een standplaats uitlenen, want zelfs als koop je de wagen aan de +keuring/car pass-prijs, dan nog wordt de wagen niet nagekeken, hersteld, opgeknapt … maar rijdt enkel de garagist, of een medewerker, even door de technische controle en klaar is kees. Je krijgt dan wel die 2 mooie, wettelijk verplichte documenten, maar als je dan een week later aan de kant staat wegens bvb. kapotte distributieriem … dan … zijn alle kosten voor jezelf. Ondanks die mooie, wettelijk geregelde consumentenbeschermde verplichting …