aansprakelijkheid bij niet signalisatie parking?

startagain
Topic Starter
Berichten: 20

aansprakelijkheid bij niet signalisatie parking?

#1 , 19 mei 2015 21:13

Allen,
graag jullie mening over volgend ongeval:

een jonge vrouw rijdt met een bestelwagen een ziekenhuis parking op; wegens het slechte weer, geen plaats vrij, dus besluit ze om de ondergrondse in te rijden. Er staan nergens op de parking aanduidingen ivm vrije hoogte of iets dergelijks. Bij het uitrijden blijkt dat ze met haar dak ergens tegen heeft gereden. Kan het ziekenhuis, of diegene die de (betalende) parking uitbaadt, hiervoor aansprakelijk worden gesteld? Een extra overpeinsing mijnentwege: zou het een verschil maken als het bij het inrijden was gebeurd?

Dank bij voorbaat.
Sam

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 mei 2015 21:18

bestelwagen genre berlingo (bestelwagentje - http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Berlingo" onclick="window.open(this.href);return false;) of genre transit (echte camionette - http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Transit" onclick="window.open(this.href);return false;)?

als commercieel voertuig of privé (om iemand te bezoeken)?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 19 mei 2015 21:52

Op een ondergrondse parking moet steeds de max vrije hoogte vermeld staan met bord C29, of uitgezonder personen wagens.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 19 mei 2015 22:10

Was dat een openbare of privé parking waar de jonge vrouw is binnengereden?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

startagain
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 20 mei 2015 10:53

Bestelwagen genre Transit, voor privé gebruik. Ik neem aan dat een parking van een ziekenhuis altijd openbaar is, niet? Was wel betalend, via automaat in het ziekenhuis.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 20 mei 2015 11:36

Op een ondergrondse parking moet steeds de max vrije hoogte vermeld staan met bord C29, of uitgezonder personen wagens.
zeker van? ik vind dit hier:

Aandachtspunten voor de algemene toegankelijkheid 1
De laatste jaren is het aantal grote gezinswagens zoals monovolumes en SUV’s toegenomen. Daarnaast zijn de auto’s
ook breder geworden in vergelijking met vroeger. Dit heeft tot gevolg dat men daarmee rekening moet houden voor
de toegankelijkheid van parkings. De volgende richtlijnen kunnen meegegeven worden:
• een minimumhoogte van 2,10 meter in de parking wordt aangeraden (indien dit niet mogelijk is, wordt geadviseerd
om bestuurders al vooraf te waarschuwen wanneer de hoogte 1,95 meter of minder bedraagt);

https://www.besafe.be/sites/besafe.loca ... _NL_HR.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; pagina 10

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 20 mei 2015 17:59

Publieke parkings zijn openbare weg volgens de rechtspraak.
Bijgevolg zijn ze ook gebonden aan de voorschriften inzake de inrichting van de openbare weg - maar dat besef dringt niet door.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb ... 64-hs2art9" onclick="window.open(this.href);return false;

9.4. Verkeersborden C21 tot C29.

4° Enkel doorgangen waarvan de doorrijhoogte minder bedraagt dan 4,30 m moeten door het verkeersbord C29 worden aangeduid. De te vermelden doorrijhoogte is gelijk aan de vrije doorrijhoogte verminderd met 0,30 m.

Voor doorgangen waarvan de doorrijhoogte minder bedraagt dan 2,50 m, is de te vermelden hoogte gelijk aan de doorrijhoogte verminderd met 0,15 m.

Wanneer de vrije doorrijhoogte over de lengte of de breedte van de doorgang verschilt, dan moet de laagste doorrijhoogte worden vermeld.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 20 mei 2015 19:51

hmm... ik vind dit terug:
Gent 2 oktober 1984
Signalisatie door particulieren op hun private eigendom (i.c. een parkeerterrein van een warenhuis) aangebracht, kan geen wettige gevolgen teweegbrengen, doch het niet in acht nemen ervan betekent in hoofde van de bestuurder een ernstige onvoorzichtigheid. Men mag inderdaad verwachten van een normale voorzichtige gebruiker dat hij zich gedraagt conform deze signalisatie. Anders oordelen zou anarchie teweegbrengen op de parkeerterreinen.

Gaat natuurlijk over een andere situatie, maar zegt wel duidelijk dat signalisatie geen wettige gevolgen teweegbrengt. OK, het is oude rechtspraak, maar uit wat leid je af dat, doordat het het karakter van een openbare weg heeft, de eigenaar ook de verplichting heeft om alle signalisatie toe te passen zoals de overheid moet doen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 20 mei 2015 23:08

Gent 2 oktober 1984
Dat is wel 21 jaar geleden, een betalende parking moet ook aan bepaalde wetgeving beantwoorden.
Hier in onze streek als je verkeerd parkeert op de parking van de 2 ziekenhuizen, riskeer je beboet te worden, regelmatig rijd de politie parking rond.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 21 mei 2015 07:39

Ik weet dat oude rechtspraak ('t is trouwens 31 jaar geleden) gevaarlijk is om te gebruiken, maar ik zie geen nieuwe rechtspraak (ondanks een kwartiertje zoeken) die iets anders zegt. Bovendien lijkt de wetgeving me (jammer genoeg) op dat vlak niet grondig aangepast.

Ik weet ook dat men nu kan beboeten op plaatsen met een openbaar karakter, maar bij mijn weten is dat omdat quasi iedere grote "privé" parkeerplaats duidelijk in hun reglement vermeldt dat het verkeersreglement van toepassing is. Het is ook enkel in samenspraak met de politie dat de politie patrouilleert, mocht een ziekenhuis dat niet willen (zoals bvb een privé-parkeergarage dat mss liever niet heeft), mogen ze géén vaststellingen doen van foutparkeren. Ik zie echter in het verkeersreglement (wegcode) niet staan wat inhet ministerieel besluit staat en bij mijn weten kan een beheerder van een privé-gebied zelf nog altijd bepalen welke wetten hij hen tellen (tenzij ze van openbare orde zijn).

Op basis daarvan twijfel ik toch of het antwoord van Inazuma overal gevolgd zou worden. Vandaar dat ik graag wetgeving zou zien daarrond :).

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 21 mei 2015 14:02

hmm... ik vind dit terug:
Gent 2 oktober 1984
Signalisatie door particulieren op hun private eigendom (i.c. een parkeerterrein van een warenhuis) aangebracht, kan geen wettige gevolgen teweegbrengen, doch het niet in acht nemen ervan betekent in hoofde van de bestuurder een ernstige onvoorzichtigheid.
Om te beginnen gaat het om oude rechtspraak ; niet om een particulier ingerichte parking; en niet op private eigendom ...

Publiek toegankelijke parkings - ook betalende - worden in de hedendaagse rechtspraak steevast aanzien als openbare weg.
Dat gaat zo ver dat men er ook de verplichting tot inschrijving en verzekering heeft ... tot verrassing van velen die er een plaats huren voor hun uitgeschreven oldtimer of zo.


De logische - maar toegegeven nog niet al te vaak getrokken - conclusie daar van is dat ook de verplichting tot correcte inrichting van deze openbare weg bij de uitbater ligt ...

Het is gewoon wachten op mensen die dergelijke zaken voor de rechtbank brengen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 21 mei 2015 14:05

Gaat natuurlijk over een andere situatie, maar zegt wel duidelijk dat signalisatie geen wettige gevolgen teweegbrengt.
Omdat de rechter vertrekt van een interpretatie die nu niet meer gevolgd wordt.

Stellen dat dit geen openbare weg is, betekent ook dat de wegcode er niet geldt, en de verkeerstekens er dus geen waarde hebben, en bijgevolg geen wettige gevolgen konden hebben in deze optiek.

Alleen is sindsdien die optiek volledig omgedraaid - en moeten de gevolgen mee draaien ...

Franciscus
Berichten: 38600

#13 , 21 mei 2015 23:32

Wat reclame maken :D
http://www.gratisrijbewijsonline.be/wegwet1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 23 mei 2015 18:23

Wat reclame maken :D
http://www.gratisrijbewijsonline.be/wegwet1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Die moet aangepast worden ...

Er zijn al veroordelingen voor niet-inschrijving en niet-verzekering met voertuigen gestald op niet-afgesloten plaatsen in betaalparkings


Ik ga echt niet verder discussiëren over wat Cassatie al als een openbare weg aanzag ...

• Cass. 12/01/2010, T.Pol 2010, 58, met noot

Een parkeergebouw toegankelijk voor alle weggebruikers zonder onderscheid is een openbare weg:

Franciscus
Berichten: 38600

#15 , 24 mei 2015 00:05

En dat laatste klopt effectief - parket geeft daar trouwens ook opdracht om het voertuig wet te takelen.

Terug naar “Verkeersongevallen”