Nakende echtscheiding

Theo2
Topic Starter

Nakende echtscheiding

#1 , 05 okt 2007 20:08

De gegevens in het kort:
Ik ben zelfstandig kapper, gehuwd zonder contract, 2 kinderen, zaak en woning in één gebouw (met hypotheek), echtgenote loontrekkende ministerie (werkt wel zaterdag mee in de zaak).

Ik weet sinds enkele maanden dat mijn echtgenote een verhouding heeft met een collega van haar. Ze blijft nu meermaals dagen weg en komt dan nog alleen in het weekend naar huis. Dit is het eerste probleem, maar in die weekends verdwijnt er ook steeds geld uit de kassa van de zaak, wat ik echter niet kan bewijzen omdat ook het personeel hier toegang tot heeft. Sinds 2 maanden laat ze nu ook haar loon op een rekening op haar naam alleen storten. Blijkbaar is zij een spaarpotje aan het aanleggen.

Financieel staat het water mij tot aan de mond want zij draagt niet meer bij tot de afbetaling van de hypothecaire lening, alle kosten van nutsvoorzieningen, kosten voor de kinderen, kortom alle kosten dien ik nu alleen te betalen.

Wat ik graag wou weten:
1. Kan het zo maar dat zij geld uit de gemeenschap op haar naam alleen kan zetten en de bank hierover geen info wil geven?
2. Kan ik bij eventuele verkoop van het gebouw, het bedrag dat van de verkoop van een vroeger eigendom (op mijn naam) dat in deze woning werd ingebracht als voorschot, dan terugvorderen?
3. Kan zij zo maar komen en gaan zonder dat ik hier iets tegen kan doen omdat haar adres officieel hier is?

Ik weet dat ik veel vraag maar ik ben dan ook ten einde raad en kan de stap naar een advocaat nog niet zetten want dan komt er zeker heibel van en ik moet aan de kinderen denken.

Met dank bij voorbaat.
Theo

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 06 okt 2007 01:50

en ik moet aan de kinderen denken.
Daar moeten beiden aan denken.

In ieder geval zal je tot nieuwe afspraken moeten komen omdat het zo m.i. niet verder kan. De beste manier lijkt me naar iemand te stappen die daar wat van af kent. Deze zou jullie dan kunnen begeleiden in die nieuwe afspraken die m.i. dienen gemaakt te worden.

RR

j.demoor

#3 , 09 okt 2007 18:15

Geld van de huwelijksgemeenschap op een ’rekening op eigen naam’ plaatsen maakt er geen ‘eigen vermogen’ van.

“Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.Art.1436.Het recht op vergoeding kan door alle middelen worden bewezen...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot SAMENWONING verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.“(B.W.).

U kan aan de vrederechter dringende voorlopige maatregelen vragen.Zie daartoe art.223 B.W. en art.1253ter Gerechtelijk Wetboek.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Theo2
Topic Starter

#4 , 12 okt 2007 13:37

Bedankt voor uw antwoord, nu kan ik verder zoeken !

Terug naar “Echtscheiding”