Omgangsrecht grootouders weigeren

Skyana
Topic Starter

Omgangsrecht grootouders weigeren

#1 , 18 mei 2015 21:55

Beste

Ik heb al bijna 2jaar ruzie met mijn kant van de familie.
Nu na die 2j dreigt mijn moeder stappen te ondernemen om mijn kinderen, haar kleinkinderen, te kunnen zien.
Nu ben ik daar echt absoluut tegen. Wat er allemaal gebeurt is heeft veel gebroken en zij hebben destijds de keuze gemaakt mij "langs de kant te zetten".

Als het zover komt zou ik dit graag weigeren want ik weet wat ze bij mij gedaan hebben bij de echtscheiding tussen mijn ouders.
Mijn vader werd in mijn bijzijn (zelf vertellend tegen mij) zwart gemaakt. ik ben nu wel sterk van karakter en heb het nooit geloofd, integendeel..
Ook kan ik bewijzen voorleggen (voorgekomen vredegerecht, tot psychologen toe) dat mijn moeder mijn halfzus, haar stiefdochter, zowt el mentaal als fysiek heeft mishandeld toen ze net bij mijn vader was. Daarbovenop heeft ze telkens bij mijn bevallingen klaar en duidelijk vermeld : moest ik opnieuw kunnen beginnen, moest ik geen kind hebben, en dat meen ik. Mijn schoonouders en een vriendin waren die moment aanwezig.

Is het het beste dat ik alvast een advocaat onder de vleugels neem, of wat moet ik precies doen? Kan ze dat ook eisen van een kleinkind die ze niet kent en mijn kindje waarvan ik nu zwanger ben? Ze is enkel meter van mijn oudste dochter. Met haar kan ze een band aantonen, maar zijzelf zegt soms uit het niets dat ze niet bij meme wilt omdat meme niet lief is voor mama. Er zijn enorm harde woorden gevallen...

alvast bedankt, ik ben beetje radeloos

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mei 2015 22:07

Of ze meter is doet er totaal niet toe is geen juridische titel of zo.
Als uw moeder u en uw kinderen al twee jaar links laat liggen - er geen contact is - geen telefoontje , kaartje , aanwezig zijn bij verjaardagen, sparen voor haar petekind enz enz
Wel ze kan gezien het wettelijk toegelaten is effectief omgangsrecht kunnen vragen;
Edoch u schrijft moeder dreigt ...hoe doet ze dat? per brief - telefoon .... in alle zaken die mondeling gebeuren alles opnemen is wettelijk gezien u uzelf de toelating geeft uw gesprek op te nemen.
Dan nog kan u aanhalen dat u gezien alle elementen die u hebt uw kinderen
- beperkte tijd
- steeds op openbare plaats
- steeds onder begeleiding van derden ( u of vertrouwelingen) kan zien
enz enz

Turaki

#3 , 18 mei 2015 22:07

Enkel als u kan bewijzen dat dit een gevaar betekent voor uw kinderen, kan u dit weigeren. In alle andere gevallen zal u dit moeten toestaan. Zonder de details te kennen van de zaak waar u het over heeft is het moeilijk om te oordelen, maar in eerste instantie lijkt mij dit onvoldoende om omgang te weigeren, indien de omgang gebeurt onder toezicht.

Een band moet een grootouder niet aantonen, dus ze heeft ook recht op omgang met uw jongste kind en het kind waar u nu zwanger van bent. Deze wetgeving is er gekomen met als idee dat de relatie tussen grootouders en kleinkinderen niet mag lijden onder een ruzie tussen de ouders en grootouders.

Dus tenzij u zeer zeker bent van uw zaak, en u meent genoeg in handen te hebben om het gevaar voor uw kinderen aan te tonen (wat ik sterk betwijfel, er moet al bijna sprake zijn van zwaar misbruik of een gevaarlijke thuissituatie, bv drugsmilieu), gaat weigeren in uw nadeel uitdraaien, waarbij het risico bestaat dat uw moeder gelijk krijgt bij een mogelijke rechtszaak, en de voorwaarden van het omgangsrecht mag bepalen (dus waar, wanneer, mogelijks zonder dat u of iemand anders er bij mag blijven).

Beter is om dit laatste te voorkomen, en zelf te bepalen hoe de omgang doorgaat (omgang wil zeggen dat ze tijd mag doorbrengen met de kinderen, meer niet). U doet daarvoor best zelf een (redelijk) voorstel, met daarin een periode (bv halve dag per maand, zoals 1e zaterdagnamiddag), locatie (bij u thuis, neutrale plaats zoals binnenspeeltuin, ...), wie er toezicht heeft (uzelf, iemand anders als u uw moeder niet wil zien zoals uw man of een goede vriendin). Via AS (en kopie via gewone brief, in brieven naar elkaar verwijzen) zodat u kan bewijzen dat u dit voorstel heeft gedaan. Als ze dan toch een rechtszaak opstart omdat ze niet akkoord is met uw voorwaarden, heeft u alle troeven in handen omdat zij uw voorstel weigert, en zal ze flink door de rechter terechtgewezen worden.

Reclame

Skyana
Topic Starter

#4 , 18 mei 2015 22:14

Zij heeft deze ochtend een voicemailbericht ingesproken op mijn echtgenoot zijn voicemail dat ze gerechtelijke stappen gaat ondernemen om hen te zien.
Het is iemand die echt alles uit de kan zou halen en er is echt niets van contact, geen kaartje op verjaardagen, niet eens tot de deur komen, sparen dat deed ze voor mij nog niet laat staan voor ons dochter, dingen kopen in overvloed deed ze dat wel.

We hebben nog andere smsberichten waarin ze mijn schoonfamilie zwart maakt, en alsook mijn vader... waar ze mij dingen verwijte die ik niet ga herhalen...

Kan zij op mijn kindje dat op komst is dan ook dat recht eisen, en mijn zoontje was och got nog geen 5 maand toen! Zelf werden wij van de ene dag op de andere dag nergens meer uitgenodigd geen reactie meer op smsjes naar mijn eigen grootouders, tantes etc... ik werd op social media getagd in negatieve berichten door mijn moeder (screenshots van genomen)... Er is echt heel veel gebeurd. en vele dingen telefonisch op momenten dat je er niet bij nadenkt om het gesprek op te nemen...

Skyana
Topic Starter

#5 , 18 mei 2015 22:19

Ze kon nog niet voor mij zorgen laat staan voor hen... ik werd elk weekend en woensdagmiddag gedropt bij mijn grootouders... Zelf zij zeiden dat ze met hen gewoon probeert goed te maken wat ze met mij verkeerd deed... ik weet ook nog de dagen dat ik naar mijn kamer moest zonder eten of drinken omdat ik gewoon een koekje opgegeten had dat zij graag at...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 mei 2015 22:28

Alles maar dan ook alles bijhouden.
Alle feiten uitzetten op een tijdslijn en alle bewijzen dus alles wat u hebt oplijsten op die tijdslijn.
Dus deel een feiten met u
deel twee feiten vanaf uw verloving
deel drie vanaf uw huwelijk
deel vier vanaf eerste kind
enz enz alles netjes per jaar en de zaken uit het verleden best met geschreven getuigenverklaringen.

Voeg antwoord van Turaki bij het mijne en u weet al wat u kan doen... dit kan voor u een advocaat zou moeten nemen.

De bevoegde rechtbank is nu de familierechtbank met als eerste procedure bemiddeling.
Mochten er echt zware of strafbare problemen zijn die NU al bewijsbaar zijn eens met de sociale dienst van uw lokale jeugdpolitie gaan praten.

Turaki

#7 , 18 mei 2015 23:46

Ze kon nog niet voor mij zorgen laat staan voor hen...
Nogmaals, omgangsrecht voor grootouders wil op geen enkel moment zeggen dat ze voor hen zal moeten zorgen, enkel dat ze recht heeft om tijd met hen door te brengen.

En wat er tussen u en uw moeder gebeurt is speelt alleen maar mee in die mate dat dit een gevaar vormt voor uw kinderen, en uit wat ik ondertussen begrepen heb is dit niet het geval (hoe erg dit ook voor u geweest mocht zijn).

Ik kan alleen maar mijn vorig advies herhalen: wees proactief, en zorg dat de omgang gebeurt op uw voorwaarden. Als u dit niet doet, en alleen maar tracht de omgang tussen grootouder en kleinkinderen tracht te verhinderen, kan dit zwaar in uw gezicht ontploffen, waarbij uw moeder de regels bepaald, niet u. Dwz dat u dan geen enkele controle meer heeft over waar, wanneer, en met wie deze omgang plaats heeft.

duma

#8 , 19 mei 2015 09:23

Volg de raad van Turaki, want anders kan het negatief uitdraaien.
Als u alles doet om de omgang te verhinderen, kan het heel goed zijn dat de grootouders meer verkrijgen dan wat ze zouden krijgen als u wel meewerkt.
Als de rechter moet oordelen dat u de moeilijke factor bent, zal hij oordelen dat u ook tijdens het contact lastig zal doen en zal proberen te verhinderen dat er een band wordt opgebouwd en daarom contact met de grootouders toestaan ZONDER jouw aanwezigheid. Als je proactief en constructief bent, zal je zelf mee mogen beslissen waar de omgang plaatsvindt (bv: neutraal terrein, speeltuin) en in aanwezigheid van u of uw man.

Terug naar “Andere”