Ik heb vorig jaar in november een appartement gekocht. Langs mijn appartement ligt nog een appartement dat sinds mijn aankoop te koop stond. Enkele maanden geleden is dit pand verkocht geraakt en sedert enkele weken is dit pand verhuurd.
Door de komst van een huurder voor het appartement langs het mijne komt het feit naar boven dat het appartement langs mij op dezelfde waterleiding en watermeter is aangesloten als mijn pand. Dit is blijkbaar historisch gegroeid omdat mijn appartement en het appartement langs mij vroeger 1 groot appartement was. Dit is destijds (heel veel jaren terug) gesplitst geweest.
Mijn concrete vraag is wie opdraait voor kosten voor het ontdubbelen van de watermeter. Het lijkt mij dat volgende kosten zullen opduiken:
- 1. Een nieuwe meter die het verbruik van het andere pand meet. Ik neem aan vermits een watermeter gehuurd wordt de kost is voor de eigenaar van het andere appartement?
- 2. De water toevoer (de buizen) zullen gesplitst moeten worden zodat deze aangesloten zijn op de juiste meter(s)
Hoe kan ik dit het beste aanpakken: moet mijn vraag tot splitsen van de waterleiding/meter officieel via de syndicus verlopen? Of moet ik de nieuwe huurder aangetekend schrijven? Wie moet de aanvraag tot splitsen initiëren bij de watermaatschappij: ik of de nieuwe eigenaar van het pand langs me?
Ter info: de meter die er nu staat is geregistreerd op mijn appartement. Ik heb eigenlijk mijn meter, het is de andere eigenaar die op mij is aangesloten.
Alvast bedankt voor jullie feedback.