Ongewild zwartwerk en niet opgeleverd werk

Jolan
Topic Starter

Ongewild zwartwerk en niet opgeleverd werk

#1 , 09 mei 2015 10:27

Ik weet niet zeker of dit onder sociaal recht, arbeidsrecht of een andere tak zou vallen, dus ik stel m'n vraag hier.

Enige tijd geleden hebben we een huis gekocht dat, buiten oude elektriciteitsbekabeling, instapklaar was. Een familievriend die elektricien is bood aan om dat voor een vriendenprijs (maar op ons aandringen wel in 't wit) in orde te komen brengen. Omdat we weinig tijd hadden vooraleer de verhuis rond moest zijn en we geen reden hadden om aan diens integriteit te twijfelen door zijn band met onze familie, sproken we af om de administratieve details later te regelen. Nu is het afgesproken werk echter niet volledig opgeleverd, en op de koop toe blijkt hij officieel geen zelfstandige te zijn (in tegenstelling tot wat hij beweerde), waardoor hij het werk dus niet in het wit kón doen. We hebben wel een reeks documenten (lijstjes met het te volbrengen werk, e-mails eromtrent, zijn uitgetekende bekabelingsplannen etc.) en hebben gelukkig al een werkuren-voorschot overgeschreven, zodat we een betalingsbewijs hebben. We hebben ook wel een heel bedrag cash gegeven opdat hij dan diezelfde dag nog materiaal kon gaan halen (wat hij gelukkig ook wel heeft gedaan), met de belofte dat we van zijn aankopen later een gedetailleerde factuur zouden krijgen waarin dat cashbedrag dan verrekend zou worden (welke we uiteraard ook nooit hebben ontvangen). Hoewel we dus documenten van zijn hand hebben met betrekking tot de werken, hebben we helaas geen ondertekende afspraken. Het heeft ons alvast wel de wijze les geleerd om niemand meer te vertrouwen zonder voorafgaande schriftelijke en ondertekende afspraken en ons in de toekomst beter te informeren over onze rechten en plichten bij dergelijke transacties.

Mijn vragen zijn de volgende:
- Kan het feit dat we in bezit zijn van werkdocumenten van zijn hand, overschrijvingsbewijs etc. in principe voldoende zijn om voor een vrederechter te staven dat we -in goed vertrouwen- dachten dat we ons niet aan zwartwerk beschuldigden?
- Indien niet, welke boete zou ons boven het hoofd kunnen hangen als opdrachtgevers?
- Kan iemand een goede advocaat omtrent deze materie aanbevelen in kanton Antwerpen?

Dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 09 mei 2015 13:11

Wat is het reële probleem?
Kan hij het werk niet uitvoeren, onbekwaam,...?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jolan
Topic Starter

#3 , 09 mei 2015 14:52

Hij is minder bekwaam dan hij had beweerd, dus zijn werk is niet door de keuring geraakt. Daarnaast heeft hij ook nog niet alles wat afgesproken was, gedaan (inclusief de facturering, want de bedragen die wij hebben betaald gingen uit van inbegrip van belastingen, dus voor zwartwerk hebben we teveel betaald). Nu weigert of negeert hij sinds enkele weken onze oproepen, voicemailberichten en e-mails met de vraag om zijn werk af te maken volgens standaarden die wel in de keuring slagen.

Reclame

Patrick M.

#4 , 09 mei 2015 14:59

roharro, het probleem is dat hij geen zelfstandige is en dat hij officieel dat werk niet mag doen. Dat zie je ook aan dat hij zijn werk niet gekeurd krijgt.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 mei 2015 09:42

roharro, het probleem is dat hij geen zelfstandige is en dat hij officieel dat werk niet mag doen. Dat zie je ook aan dat hij zijn werk niet gekeurd krijgt.
Waarom zou hij dat werk niet mogen doen omdat hij geen zelfstandige is? Mijn schoonbroer heeft enkele jaren geleden de verouderde zekeringenkast in onze oude woning komen vernieuwen. Hij is ook geen zelfstandige, maar de herkeuring van de zekeringenkast is daarna zonder problemen verlopen (we zijn daarna met zijn allen eens goed gaan eten, maar ik heb er hem niet echt cash voor betaald).

Voor zover ik weet hoef je geen zelfstandige te zijn om zo'n werkje "in het wit" te kunnen doen. Als je dit eens éénmalig voor iemand doet, en je laat je betalen, en je geeft dit aan in je personenbelasting, is er fiscaal gezien niets aan de hand. Het hangt natuurlijk wel af van over welke bedragen we hier spreken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie

#6 , 11 mei 2015 10:30

Ik heb ook voor mijn zoon zijn elektrische installatie volledig herlegd en ik ben ook geen elektricien maar een vleesbewerker en die is onmiddellijk goedgekeurd.
En zoals Tom al schreef als dit maar sporadisch gebeurd hoeft men geen BTW nummer te hebben, en kan dit officieel zijn zonder factuur.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke

#7 , 11 mei 2015 10:50

Als de elektrische installatie niet door de keuring geraakt, zal er iets technisch mis zijn. Dat heeft niks te maken met het feit dat hij een zelfstandige is of niet.
of de aangeleverde schema's zijn niet correct opgesteld.

Gezien hij geen zelfstandige is, zal je hem moeilijk iets ten laste kunnen leggen, want er is geen wettelijke overeenkomst. Kan ook niet.
Als hij zich effectief heeft voorgedaan als zelfstandige en daar heb je schriftelijk bewijs van, heeft hij wel iets strafbaars gedaan.

Patrick M.

#8 , 11 mei 2015 13:17

Jullie schrijven 'zonder factuur'. maar TS heeft wel betaald.

Xenophon

#9 , 11 mei 2015 13:56

Ik dacht dat elektricien een beschermd beroep is in België, dus dat men m.a.w. dient te beschikken over een officieel attest om het in hoofd- of bijberoep te mogen uitoefenen. Indien hij daar niet over beschikt en zich als zodanig heeft voorgedaan kan dat dus strafbaar zijn.

Maar om de installatie aan een huis in orde te stellen is het niet verplicht beroep te doen op een elektricien, men dient enkel door de keuring te raken. Heb het onlangs nog gezien bij een pand dat ik zoek te verhuren: ik was samen met de keurder (iemand van Vinçotte) en de elektricien ter plaatse, nog een praatje mee geslagen en ernaar gevraagd (elektricien had me toch een 2600 EUR gekost om alles conform te stellen). Volgens de keurder maakt het niet uit en mag je het in principe allemaal zelf doen maar hij vertelde er wel bij dat de kans dat het dan goedgekeurd raakt (correcte installatie, schema's etc) klein was in zijn ervaring. Hangt uiteraard ook af van het probleem dat moet worden opgelost.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gebruiker21

#10 , 11 mei 2015 14:34

Jullie schrijven 'zonder factuur'. maar TS heeft wel betaald.
Het is niet omdat je iemand betaald hebt, en je daar geen factuur van gekregen hebt, dat deze persoon in het zwart werkt. Zoals gezegd: indien hij dit éénmalig doet, en die inkomsten aangeeft in zijn personenbelasting is alles in orde. De persoon zou de "klant" wel een onkostennota kunnen bezorgen waarop vermeld staat waarvoor exact betaald is.

In dat geval spreek je ook niet van een (bij)beroep of zelfstandige activiteit van de persoon die de taak uitgevoerd heeft. Het zijn occasionele inkomsten voor die persoon. Ik dacht dat iemand tot een kleine €1400 per jaar zo kon bijverdienen zonder noodzakelijkerwijs zelfstandige (in bijberoep) te zijn.

Anyway, als het om grote electriteitswerken gaat, kan ik me voorstellen dat het om hogere bedragen gaat, en de electricien in kwestie toch wel zelfstandige zou moeten zijn om in orde te zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii

#11 , 11 mei 2015 20:15

Laat ons 2 zaken uit elkaar houden: occationele prestatie versus goedkeuren van electriciteitsinstallatie.

Occationele prestaties moeten eenmalig zijn en onder de hierboven vermelde drempel vallen. k Wil de controleur tegenkomen die het plaatsen van electriciteit als occationeel beschouwd, ... k Wil de rechter tegenkomen die de schadeclaim van de nabestaanden van een geelectocuteerde electricien die in t zwart bezig was afwijst wegens "occationele" prestatie.

Keuring: elke belg kan de keuring van z n zelfgeplaatste installatie vragen en zal.goedgekeurd worden mits de installatie conform is en de schema s aangeleverd worden. Heb zelf zonder hulp begin 2014 zonder problemen de keuring rondgekregen om in een 2de woning te kunnen verzwaren. Electriciteit was vernieuwd van een antieke installatie met 1 10A zekering naar een hedendaagse installatie met 21 circuits incluis accumulatiesturing.

Betreffende de vraag: bekijk het pragmatisch: wat zijn de afgekeurde punten en wat moet er gebeuren om die op te lossen? Als die "vriend" dat niet wil doen stel dan een andere electricien aan. Als die "vriend" waar naar betaling geleverd heeft dan beschouw je de zaak best als een levensles want je hebt zelf (in vertrouwen) zwart tewerkgesteld en al met al waar voor je geld gekregen. Een witte electricien kost al rap 30-40€ per uur. Als je naar de rechter stapt en al gevolgd zou worden dan zal die een pokkedure expert aanstellen om je schade te ramen (pokkedure expert die jij mag betalen) en zijn de kansen om schadevergoeding uit de brand te slepen minimaal. Niet doen dus. Als j'm aanklaagt voor zwart werk zou jij wel eens als zwarte werkgever mee in de brokken delen.

Gebruiker21

#12 , 12 mei 2015 08:55

Occationele prestaties moeten eenmalig zijn en onder de hierboven vermelde drempel vallen. k Wil de controleur tegenkomen die het plaatsen van electriciteit als occationeel beschouwd, ...
Een controleur kan ook maar controleren wat er is. Als ik mijn schoonbroer vraag om éénmalig mijn zekeringkast te vernieuwen en ik betaal hem daar €500 voor, dan mag men controleren zoveel men wil, dan is dit occasioneel, want normaal doet hij dit soort dingen niet (is wel beroepsmatig electricien in dienst van een groot chemisch bedrijf).
k Wil de rechter tegenkomen die de schadeclaim van de nabestaanden van een geelectocuteerde electricien die in t zwart bezig was afwijst wegens "occationele" prestatie.
Het is niet omdat iemand iets occasioneel doet, dat hij niet meer verantwoordelijk is voor wat hij doet. Niemand beweert hier dat iemand die een occasionele prestatie levert, per definitie niet verantwoordelijk is voor het resultaat / de gevolgen van deze prestatie.

Sirkii

#13 , 12 mei 2015 19:53

@ Gebruiker21:

Uw schoonbroer mag je zo veel helpen als ie wil: zie regelgeving die hulp tot de tweede graad onbeperkt toelaat (als de hulp niet werkloos is).

M n laatste opmerking sloeg niet over verantwoordelijkheid van t opgeleverd werk doch over de mogelijke gevolgen voor de opdrachtgever indien een zwartwerker een zwaar ongeval tegenkomt. Waarom denk je dat er bij mij geen bomen gehakt worden zonder offerte/werkopdracht zodat ik zeker ben om bij ongeval niet in de problemen te komen ....

JPV

#14 , 13 mei 2015 09:23

Laat ons 2 zaken uit elkaar houden: occationele prestatie versus goedkeuren van electriciteitsinstallatie.

Occationele prestaties moeten eenmalig zijn en onder de hierboven vermelde drempel vallen. k Wil de controleur tegenkomen die het plaatsen van electriciteit als occationeel beschouwd, ... k Wil de rechter tegenkomen die de schadeclaim van de nabestaanden van een geelectocuteerde electricien die in t zwart bezig was afwijst wegens "occationele" prestatie.
lijkt me ook. Een lamp vervangen: ok. Één extra kabel trekken voor een stopcontact (en aansluiten): OK.

Bekabelingspannen, werk over blijkbaar verschillende dagen, afspraken met te volbrengen werk, het feit dat er daarvoor waarschijnlijk materiaal aangekocht zal zijn door de electricien, ... gaat imho echter de occasionele prestaties te boven. Zeker als er in de teksten sprake was over 6% BTW.

Dat wil dus zeggen, gezien er meer dan waarschijnlijk op de lijst met het te volbrengen werk, op geschreven zal staan dat de woning klaargemaakt moet worden voor een keuring, heeft hij als electricien een bepaalde verantwoordelijkheid en kan er gewezen worden dat hij ofwel de werken dient af te werken ofwel mits een af te spreken schadevergoeding de overeenkomst stopgezet moet worden. Om hiervoor een schadevergoeding te bekomen, lijkt me echter moeilijk te becijferen/bewijzen.

Terug naar “Aanneming”