Inboedel van ouders

HEYERITA
Topic Starter

Inboedel van ouders

#1 , 06 mei 2015 16:01

Sinds 2 weken verblijven onze ouders in een rusthuis, pas gisteren heb ik dit van mijn broer gehoord. Ondertussen halen mijn broer en zus het ouderlijke huis leeg, kan dit zomaar zonder dat ik daar inspraak op heb ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy

#2 , 06 mei 2015 16:06

Haal vlug de stookolie tank leeg .Eerst is eerst .De juwelen van uw ouders zullen al verdwenen zijn .

willyboy

#3 , 06 mei 2015 16:09

Mijn moeder had niet lang meer te leven in het rusthuis .Mijn zus nam alle juwelen van haar lichaam ...IN HET RUSTHUIS .

Reclame

k.b.

#4 , 06 mei 2015 16:17

Wat zeggen uw ouders hiervan ? Vinden deze het goed dat u uw broer en zus geen hulp biedt ?

Indien dit gebeurd zonder de toelating van uw ouders ( of bij vervanging hun bewindvoerder) dan bestaat daar natuurlijk ook een woord voor ...

In tegenstelling tot willyboy ga ik u niet aanzetten om u goederen eigen te maken die van iemand anders zijn ... met name uw ouders ...

k.b.

roharro

#5 , 06 mei 2015 16:36

Uw ouders kunnen het huis laten ontruimen door eender wie, ook door vreemden tegen betaling.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

willyboy

#6 , 07 mei 2015 08:02

Je familie ...dit zijn degene die je pas kent BIJ ERFENIS .
Wees niet naief of je komt te laat .

p.s Uw hulp hoefde ze niet .Hulp bieden is meedelen .Beter met 2 dan met 3.
Als het er op aan komt is het ieder voor zich .
Degene die ouders in rusthuis plaatsen zonder medeweten van alle erfgenamen zijn goed voorbereid met wat ze zullen uitvoeren .Anderen zullen met een trein te laat komen .Het lijkt raar ...maar het is de REALITEIT .
Enkel fotos van de inboedel hadden je kunnen helpen bij rechtspraak .En dan nog !!

roharro

#7 , 07 mei 2015 11:20

Tenzij er zeer waardevolle kunstwerken zijn liggen de kosten voor het verwijderen van een inboedel van oude mensen meestal hoger dan de waarde ervan. Beschouw het dus eerder als een gratis dienst in dat geval.

k.b.

#8 , 07 mei 2015 12:04

Aangezien de ouders nog leven is er nog geen sprake van "erfenis" ...

Voor zover ik begrepen heb is er ook nog geen sprake van "leegmaken" ...

Ik heb eerder de indruk dat er vrij selectief stukken zijn verplaatst ... uiteraard enkel ten voorlopige bewaring ... de zaken zijn en blijven eigendom van de ouders ...
Ik zou gewoon afwachten en "zaken" eventueel opwerpen bij vereffening van de nalatenschap ...

k.b.

roharro

#9 , 07 mei 2015 12:06

De vraag gaat toch over het leegmaken van een huis nav verhuis naar woonzorgcentrum...??????

k.b.

#10 , 07 mei 2015 12:36

De vraag gaat toch over het leegmaken van een huis nav verhuis naar woonzorgcentrum...??????
Dat weet ik niet hoor ...
De ouders zijn verhuist maar ik kan uit de vraag van TS niet opmaken dat men het huis "leegmaakt" met bvb het oog op verkoop ... / verhuring / ...

k.b.

willyboy

#11 , 07 mei 2015 16:24

Als de ouders nog leven moeten deze goederen opgeslagen worden in een huis van bewaring (altijd ter beschikking blijven ) Dit is de wet .Het gebeurd niet in praktijk !!!!!

Lanox
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 mei 2015 16:28

Als de ouders nog leven moeten deze goederen opgeslagen worden in een huis van bewaring (altijd ter beschikking blijven ) Dit is de wet .Het gebeurd niet in praktijk !!!!!
Zolang de ouders handelingsbekwaam zijn kunnen ze zelf beslissen wat er met hun goederen gebeurt. Er is geen enkele wet die hen verplicht om hun goederen tegen hun wil beschikbaar te houden.

roharro

#13 , 07 mei 2015 16:43

Wiens wet is dat?????
Klopt niet hé.

willyboy

#14 , 07 mei 2015 17:27

Toelichting .De voorlopige bewindvoerder beslist inzake inboedel .
De bewindvoerder mag de goederen niet verdelen .Kent iemand een bewindvoerder die de inboedel in bewaring zet ? Het moet zo volgens de wet .
Bij niet aanstelling van bewindvoerder hebben lanox en roharro gelijk .

Kan iemand juist antwoorden op vraag van TS ???

roharro

#15 , 07 mei 2015 17:34

Er is hier geen sprake van voorlopige bewindvoerder. Waar haalt u die vandaan?
Goederen met weinig of geen waarde in bewaring zetten is een zeer dure grap.
Zou in de meeste gevallen slecht bewind zijn.

Terug naar “Andere”