de echtscheiding op basis van onherstelbare ontwrichting

jessie
Topic Starter

de echtscheiding op basis van onherstelbare ontwrichting

#1 , 02 okt 2007 15:29

de echtscheiding op basis van onherstelbare ontwrichting middels een aanvraag gedaan door één echtgenoot alleen

§ 3. Indien de echtscheiding gevorderd wordt door één van de echtgenoten en de andere echtgenoot in de loop van de procedure zich met die vordering akkoord verklaart, wordt de echtscheiding uitgesproken, mits het respecteren van de in § 1 bedoelde termijnen.
§ 4. De feitelijke scheiding van de echtgenoten kan aangetoond worden door alle wettelijke middelen, met uitzondering van de bekentenis en de eed, en onder andere door voorlegging van een getuigschrift van woonplaats waaruit inschrijvingen op verschillende adressen blijken.
§ 5. Indien de echtscheiding door een van de partijen gevorderd wordt met toepassing van artikel 229,
§ 1, van het Burgerlijk Wetboek, en het bewijs van de onherstelbare ontwrichting geleverd is, kan de rechter de echtscheiding dadelijk uitspreken.

§ 6. Behoudens uitzonderlijke omstandigheden is de persoonlijke verschijning van de partijen vereist in geval van een gezamenlijke vordering gebaseerd op artikel 229, § 2 van het Burgerlijk Wetboek, in de andere gevallen is de persoonlijke verschijning van de verzoekende partij vereist.

Ik heb 2 bewijzen waaruit blijkt dat we al meer dan een jaar uit elkaar zijn.

1. Een PV opgesteld door het politiebureau waarin ik verklaar die dag m'n echtelijke woonst te hebben verlaten

2. De datum die figureert (samen met het adres) op m'n nieuwe identiteitskaart.

Als de rechter deze accepteert als bewijs, betekent dat (volgens de tekst hierboven) dat ik dan de dag zelf al kan gescheiden zijn??

Nog een ander vraagje: Hoelang duurt het eer je de papieren krijgt waarin staat dat je gescheiden bent??

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding