help meerwaarde vastgoed

patrick007
Topic Starter

help meerwaarde vastgoed

#1 , 01 okt 2007 22:57

Op 23 december 2003 aankoop woning om na renovatie zelf te bewonen, op dit moment geen enkel ander onroerend goed in bezit.
Op 13 december 2004 verkoop van deze woning zonder dat er een adres heeft gestaan, door financiële en sociale redenen kan ik er niet gaan wonen en moet ik het goed verkopen.
De woning word voor meer verkocht dan ze werd aangekocht waardoor een meerwaarde ontstaat.
Omdat het mijn enige woning was en als eigen woning dienst moest doen heb ik deze meerwaarde niet aangegeven, in de veronderstelling dat eigen woonst niet op meerwaarde word belast.
Wel is het K.I. aangegeven op de belastingaangifte aanslagjaar 2005 onder code 1106, dus niet onder eigen woonst omdat mijn adres er niet stond.
Op 14 september 2007 verstuurd de belasting mij een bericht van wijziging van aangifte, met name dat ik de meerwaarde van het betreffende onroerend goed had moeten aangeven en hierop 16,5 % moet betalen en een boete van 10% wegens onjuiste of onvolledige aangifte.
Is deze wijziging nog binnen de wettelijke termijn?
Kan ik hiertegen bezwaar aantekenen, omdat het hier volgens mij toch om eigen woonst handelde, het was mijn enige onroerende goed en om sociale redenen niet zelf kon betrekken?
1)Zijn er omtrent deze zaak al andere uitspraken gebeurt?
2)Hoe schat u mijn kansen in?
3)Er staat in de brief dat ik binnen de maand na de verzending van dit bericht moet reageren, is dit niet wettelijk na ontvangst?
4)En is een maand niet een beetje kort? Er staat bij dat de termijn van reageren om wettige redenen kan worden verlengt, maar dat deze reden voor de maand moet worden medegedeeld,
5)welk kan een wettige reden zijn?
Mvg patrick

:lol:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 03 okt 2007 14:49

“Art.90.Diverse inkomsten zijn:...10° meerwaarden die naar aanleiding van een overdracht onder bezwarende titel zijn verwezenlijkt op in België gelegen gebouwde onroerende goederen of...ingeval : a) die gebouwde onroerende goederen onder bezwarende titel zijn verkregen en binnen vijf jaar na de datum van verkrijging zijn vervreemd...”(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

“Art.346.Indien ze meent de inkomsten en andere gegevens te moeten wijzigen welke de belastingplichtige heeft vermeld in een aangifte die voldoet aan...stelt de administratie hem bij een ter post aangetekende brief in kennis van de inkomsten en andere gegevens die zij voornemens is in de plaats te stellen...en vermeldt zij de redenen die naar haar oordeel de wijziging rechtvaardigen...Binnen de termijn van een maand na de verzending van dat bericht...kan de belastingplichtige schriftelijk zijn opmerkingen inbrengen; de aanslag mag niet worden gevestigd voor die...termijn verstreken is, behoudens...”(WIB).

“Art.366.De belastingschuldige...kan tegen het bedrag van de gevestigde aanslag, opcentiemen, verhogingen en boeten inbegrepen, schriftelijk bezwaar indienen bij de directeur der belastingen in wiens ambtsgebied de aanslag, de verhoging en de boete zijn gevestigd.”(WIB).

Dit lijkt dus niet te kunnen tegen de wijziging van inkomsten uit art.346 WIB,die haar eigen bezwaarprocedure heeft.

“Art.444.Bij niet-aangifte of in geval van onvolledige of onjuiste aangifte, worden de op het niet aangegeven inkomstengedeelte verschuldigde belastingen vermeerderd met een belastingverhoging die wordt bepaald naar gelang van de aard en de ernst van de overtreding, volgens een schaal waarvan de trappen door de Koning worden vastgesteld en gaande van 10 pct. tot 200 pct. van de op het niet aangegeven inkomstengedeelte verschuldigde belastingen.”(WIB).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

patrick007
Topic Starter

#3 , 03 okt 2007 16:00

Hallo, bedankt om te reageren, ik was eigenlijk op zoek naar een oplossing om hieronder uit te geraken bv (via eigen woning die ik niet kon betrekken om sociale reden!!) heb jij hier enige ervaring in
mvg patrick :wink:

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”