overeenkomst bij notaris ontbinden

marajuyo
Topic Starter

overeenkomst bij notaris ontbinden

#1 , 20 apr 2015 14:53

vraagje:
vandaag overeenkomst getekend en ik zou dit graag willen annuleren, kan dit?

voorbeeld overeenkomst opgesteld bij notaris

tussen ondergetekende:
1. naam, ongehuwd, geboortedatum / plaats, adres
hierna genoemd de uitlener.

2. naam, ongehuwd, geboortedatum / plaats, adres
hierna genoemd de ontlener.

5 jaar geleden hebben wij samen een huis gekocht, hier heeft mijn vriend eigen geld ingebracht en de rest hebben we samen geleend.
nu na 5 jaar heeft hij mij een bijgevoegd document laten tekenen bij notaris.
Dit voor het officieel maken van verbouwingswerken:
Het door mevr ... betaalde aandeel in de koopsom en verbouwingswerken werd voor een bedrag van 70000 euro gefinancieed door dehr ...

Lening:
Mevr ... erkent de lening te hebben ontvangen van de heer ..., de som van 70000 euro, waarvan de ontlenende partij hier kwijting geeft.
Deze lening wordt toegestaan en aangenomen mits volgende lastenen voorwaarden:
a) renteloze lening ( partijen komen dit overeen )
b) termijn van lening ( lening terugbetaalbaar bij beeindigen relatie, met 7% intrest op jaarbasis )
c) vervroegde terugbetaling
d) verzaking: de uitlener verklaart te verzaken aan iedere herwaardering van het kapitaal op het ogenblik van de terugbetaling. de analoge toepassing van artikel 1435 burgerlijk wetboek wordt bijgevolg uitgesloten.
e) deze overeenkomst vervangt vorige overeenkomst van 5jaar geleden.
opgemaakt in 3 exemplaren bij notaris.

nu is de vraag:
de bedoeling was om de meerwaarde van mijn vriend zijn geld op papier te laten zetten, voor het geval bij verbreken relatie hij zijn geld terug heeft en de rest in 2 wordt verdeeld.
volgens mij zit ik nu met een lening, wat helemaal niet de bedoeling was en ook nog duur kan oplopen na vele jaren. 7% is toch ni niks natuurlijk.
bestaat de mogelijkheid om deze overeenkomst nog te ontbinden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 20 apr 2015 15:44

Zal dit eenzijdig of met wederzijds akkoord zijn?

marajuyo
Topic Starter

#3 , 20 apr 2015 16:09

Dit is reeds getekend door beiden. Eenzijdig ontbinden denk iK.

Reclame

marajuyo
Topic Starter

#4 , 20 apr 2015 16:43

ik heb ter goeder trouw het document ondertekend dat mijn vriend en notaris samen hadden opgesteld. achteraf heb ik pas goed doorlezen en gezien dat er eigenlijk helemaal iets anders op papier staat.
Maar ik had niet de bedoeling om dit te laten neerschrijven als lening met rente. Dit kan hoog oplopen voor mij moest onze relatie fout gaan ( zowel wanneer ik of wanneer hij de relatie moest beeindigen)
Ik dacht dat we gewoon een document gingen opstellen waar in stond hoeveel hij heeft geinvesteerd in onze woning en hoeveel we samen hebben geleend, en hoe dit dan eventueel zou moeten verdeeld worden moesten we niet meer samen zijn.
We zijn niet getrouwd en niet wettelijk samenwonend, hebben wel een kind samen.

LeenW

#5 , 20 apr 2015 22:19

Hmm, natuurlijk niet slim om iets te tekenen zonder lezen. Eenzijdig gaat dit m.i. niet meer ontbonden kunnen worden.

k.b.

#6 , 21 apr 2015 09:44

Mooie notaris ... hij moet de mensen die voor hem zitten informeren aangaande de zaken die hij voorlegt ...
Mooie vriend ... ik begrijp dat hij een soort "waardestijging" wil inbouwen maar éénzijdig ... voor een woning waar jullie beiden eigenaar van zijn ... ???

k.b.

Terug naar “Andere”