onroerende voorheffing

dieke
Topic Starter

onroerende voorheffing

#1 , 01 okt 2007 00:11

Beste

Eerdaags zal de compromis voor verkoop van onze woning getekend worden. Is het voor ons van belang om de definitieve akte te laten ondertekenen VOOR 2008, zodat we dan geen onroerende voorheffing meer hoeven te betalen, of maakt dat weinig verschil? (Wij zullen nu tijdelijk gaan huren.)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 okt 2007 14:55

Voor Belastingdienst Vlaanderen is van belang wie op 1 januari van het aanslagjaar de eigenaar van een onroerend goed is : het is die welke een aanslagbiljet zal ontvangen.
Indien in de loop van het jaar een verkoop van het OG gebeurt , wordt bij het verlijden van de akte normaal een verrekening gedaan. De nieuwe eigenaar betaalt onroerende voorheffing pro rata het aantal volledige maanden aan de verkoper, die verantwoordelijk blijft to. de belastingadministratie.
Dus , wat dat betreft zal het allemaal weinig verschil geven. Een ander vraag is of het dit jaar nog wel allemaala kan geregeld zijn?

Groetjes.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 01 okt 2007 19:03

Als de betrokken notarissen een beetje handig zijn zullen ze de OV 2007 onmiddellijk verrekenen bij de aankoop (per 12den)

Reclame

dieke
Topic Starter

#4 , 01 okt 2007 21:11

Hier kan ik iets mee aan. Allebei erg bedankt voor je antwoord!

j.demoor

#5 , 02 okt 2007 09:14

“Art.258.De verminderingen (van de onroerende voorheffing) ingevolge artikel 257,§1,1° tot en met 3° en §2,1° en 2° worden beoordeeld naar de toestand op 1 januari van het jaar waarnaar het aanslagjaar van de onroerende voorheffing wordt genoemd, en mogen worden samengevoegd.Art.359.Het aanslagjaar begint op 1 januari en eindigt op de daaropvolgende 31ste december...”(Wetboek Inkomstenbelastingen 4 april 1992).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”