Huis verkopen, alleen een ander kopen?

Fien2808
Topic Starter
Berichten: 13

Huis verkopen, alleen een ander kopen?

#1 , 08 apr 2015 09:48

Goedemorgen

Graag had ik even mijn mogelijkheden bij jullie nagevraagd.

Akte huis ondertekend op 01/12/2014. Er zijn nu 4 aflossingen geweest van onze lening (290.000, 25j).
Het betreft een groot beschrijf.

Wat zijn mijn juridische/financiële mogelijkheden als het huis verkocht wordt, maar ik iets alleen wil kopen?
Of is het echt eerst de verkoop volledig afronden, en daarna pas een nieuwe koop opstarten?
Ik denk hierbij aan eerder betaalde kosten e.d.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 apr 2015 09:55

U geeft veel te weinig informatie om hier een deftig antwoord op te geven.
Wat is uw financiële toestand: spaargelden, inkomen, ...?
Wat is de waarde van het huis?
Zijn "wij" getrouwd? Onder welk stelsel? Hoe is het huis beschreven: 50-50?

Fien2808
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 08 apr 2015 09:58

Mijn loon is om en bij de 1600 netto. Heel erg veel spaargelden zijn er niet meer, gezien het huidige huis.
De waarde van het huidige huis is ongeveer 310.000.
Als ik een andere woning zou kopen, zou ik uiteraard iets zoeken met een aflossing niet hoger dan 600. Meer in de richting van een appartement dus.

Wij zijn niet getrouwd, nog niet wettelijk samenwonend.
Het huis is 50-50 beschreven.

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 apr 2015 10:13

Dus er is grofweg een eigen inbreng geweest van grofweg 60.000€. Was deze ook gelijk verdeeld?

Fien2808
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 08 apr 2015 10:26

We hebben geleend voor 100% en de kosten betaald met eigen middelen.
Deze zijn niet gelijkmatig verdeeld. Mijn vriend heeft hiervoor meer ingebracht. 25.000 vs. 15.000

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 08 apr 2015 10:28

De kans is klein dat je voor de definitieve verkoop én betaling van de woning een nieuwe aankoop zal kunnen doen. Dit omdat je weinig reserves hebt en een overbruggingslening niet evident is met je inkomen. Bovendien is het verschil tussen het leningsbedrag (dicht bij 290000) en de waarde van de woning (310000) héél klein, de kans dat je met verlies verkoopt is bestaande.

Blijven wonen in de tekoopgestelde woning, een huur van een appartement of terug bij de ouders intrekken zal dus logischer zijn, in afwachting dat de woning effectief verkocht zal zijn.

mod: je schat de waarde van de woning na enkele maanden hoger dan de prijs die je betaald hebt. Zou ik zeker niet doen.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 apr 2015 10:40

Ik ben het eens met JPV. De waarde van je huis hoger inschatten dan voor het einde van vorig jaar is zeer riskant. Enerzijds omdat de tijd die verstreken is zeer kort is, en anderzijds omdat de prijzen die vlak voor nieuwjaar gevraagd konden worden een klein beetje hoger lagen door een verandering in de fiscaliteit.

Gezien uw vriend na de verkoop van het huis nog 5.000€ van u kan opeisen (ofwel de eerste 10.000€ als er na de verkoop nog iets overschiet en voor de verdeling tussen jullie beide) en u zelf geen spaargeld heeft, gaat u voor een nieuw huis meer dan 100% moeten lenen. De meeste banken doen nu al zeer moeilijk om 100% toe te staan, wat bijna uitgesloten is bij één ontlener.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 08 apr 2015 11:02

reken onder normale omstandigheden zelfs al op een maximum van 80%. Dat u 100% zal hebben kunnen lenen én dat dan nog op 25 jaar heeft waarschijnlijk iets te maken met een hoog of héél stabiel (vastbenoemd?) inkomen van uw partner, u zal daarvoor ook een hogere rentevoet betaald hebben.

Gelet op de diverse kosten die erbij zullen komen, het feit dat je, in verhouding, een véél hoger percentage vaste kosten zal hebben én bij een "snelle verkoop" vaak onder de waarde van de woning verkocht wordt, zou ik écht niet denken aan de aankoop van een appartement, tenzij u een appartement van pakweg 100K kan vinden (en dan zal u nog moeten wachten tot na de aankoop van de woning en tot u zelf voldoende middelen zal hebben om de bijkomende (notaris/lenings) kosten te betalen.

Terug naar “Kopen”