Dronkenschap tijdens ongeval met bedrijfswagen

KennyV
Topic Starter

Dronkenschap tijdens ongeval met bedrijfswagen

#1 , 06 apr 2015 16:43

Hoi,

Een minder aangename gebeurtenis, waar ik volledig eigen schuld tref:

Ik bezit een bedrijfswagen waar ik tijdens dronkenschap 2 paaltjes geraakt heb en de auto verder geparkeerd heb op de eerst mogelijke parking. De politie kwam erbij en via ademtest + 1 mg/L geblazen, wat uiteraard schandalig is en niet goed te praten valt.

De verzekering komt (uiteraard) niet tussen, er worden kosten voor schade geraamd op een totaal van 11.100 euro (inclusief niet-recupereerbare BTW). Ons bedrijf heeft beslist om de auto niet te laten herstellen. Deze kosten worden nu integraal naar mezelf doorgerekend. De rest gaan ze nog proberen te recupereren door het 'wrak' te verkopen. De auto (320D) is ondertussen +/- 2 jaar oud.

Nu mijn hamvragen: Hoe rekent de leasing maatschappij hierin? En wordt hier niet steeds een officieel document opgesteld via de verzekering of één of andere meer officieus document voor de raming? Nu moet ik mij baseren op een email forwarding vanuit mijn bedrijf met de kosten, die vrij rond lijken...

Totaal nieuw voor mij, vandaar deze post.
Alvast bedankt voor wat inzichten!

Gr

K

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 15 apr 2015 10:24

Beste

U moet niet alleen de car policy nalezen, maar ook de verzekeringspolis.

Wordt u vervolgd voor dronkenschap of intoxicatie? Er is wel degelijk een verschil en dat is van belang. Intoxicatie betekent dat u over de limiet zit (wat kennelijk het geval was), dronkenschap betekent dat u uw handelingen niet meer onder controle had (daarover beslist de politie aan de hand van een checklist).

Voor schade aan derden (de paaltjes), moet de verzekering in elk geval tussenkomen. Ook als u in staat van dronkenschap verkeerde. In dat geval kan de verzekering wel nog bij u komen aankloppen.

Voor eigen schade, kan men inderdaad bepalen dat de verzekering niet tussenkomt en dat zowel in geval van dronkenschap als intoxicatie. Daarvoor moet u naar de voorwaarden in de verzekeringspolis kijken.

De schade bestaat alleszins uit de waarde voor ongeval plus BTW min wrakwaarde. U heeft uiteraard het recht om een bewijs van de gevorderde kosten in te zien. Vraag daar ook om. En vraag dan meteen om een kopie van de verzekeringspolis.

Zolang u deze stukken niet gekregen hebt, mag u niets betalen, niets ondertekenen en niets erkennen (ook niet per e-mail).
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”