laster en eerroof

sandra s
Topic Starter

laster en eerroof

#1 , 30 mar 2015 21:56

Mijn ex-man respecteert het uur niet bij het ophalen van onze dochter. Vanaf wij uit elkaar zijn stelt hij de eisen en dreigt met rechtzaken als ik niet akkoord ga. Lange tijd heb ik hier altijd aan toegegeven. Tot op het moment dat het mij te veel werd. Opnieuw wilde hij regels aanpassen naar zijn wensen, maar ik ging niet akkoord en hield voet bij stuk. Het gevolg hiervan was dat ik moest verschijnen bij de jeugdrechter. Ik werd beschuldigd van mishandeling, misbruik, niet in staat zijn een kind op te voeden. Zelfs mijn familie werd door het slijk gehaald. Dit allemaal uit wraak omdat ik niet toegaf aan zijn eis. Dat heeft mij 1900€ gekost en heel veel verdriet. De jeugdrechter had meteen door wat voor een spelletje mijn ex-man aan het spelen was. De uitspraak was dan ook in mijn voordeel en hij heeft toen een uitbrander gekregen.
Er is dus een vonnis van de echtscheiding en één van de jeugdrechter. Toch kan hij het niet laten elke keer tot 2 uur te laat te komen. Hij stelt ook altijd zo lang mogelijk uit met zijn bijdrage in de hobby's van onze dochter. De alimentatie is de eerste twee jaar niet ge-indexeert en ik ben er bijna zeker van dat hij gefoefeld heeft in de berekening van de index.
In alles doet hij moeilijk en tegendraads. Hij heeft zelfs stiekem een brief meegegeven aan onze dochter. Die brief moest zij stiekem aan haar juf geven in school. In deze brief heeft hij mij ook zwart gemaakt.
Mijn vraag is: hoe kan ik ervoor zorgen dat hij stopt met mij overal zwart te maken en op tijd te komen? Hoe zorg ik ervoor dat hij op tijd zijn deel betaald voor de hobby's?
Het is erkent door de jeugdrechter dat die zaak enkel was om mij te pesten. Kan ik mijn kosten terug krijgen op de een of andere manier? Door wie kan ik de alimentatie laten herberekenen? Valt dit onder "laster en eerroof"?

groetjes
sandra

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 31 mar 2015 10:32

Op tijd komen
Als er in het vonnis 18h staat, is het 18h en niet 20h.
U blijft een redelijke termijn na verstrijken van het uur beschikbaar (bv 15 min/20 min) en vanaf dan vervalt zijn recht om het kind die keer mee te nemen.
U maakt een melding bij de politie dat uw ex niet om uw kidn is gekomen. Dit doet u om:
- bewijs te verzamelen dat uw ex telkens te laat kwam
- u in te dekken als uw ex later naar de politie rijdt om klacht neer te leggen dat hij zijn kind niet meekrijgt. De politie wéét dan dat u wel thuis was op dat uur en hij gewoon niet kwam opdagen op het gestipuleerde uur.
Indien uw laat weten dat hij in de file staat of om een geldige reden te laat gaat zijn, is de situatie natuurlijk anders en doet u best niet moeilijk.
U kan natuurlijk ook tien minuten nadat het uur daar is hem opbellen met de vraag waar hij blijft en hem duidelijk maken dat u niet meer thuis zal zijn om 18:20 want dat u plannen heeft. Misschien is het ook best om effectief niet thuis te zijn als hij dan te laat toch achter zijn kind komt.
Waarschijnlijk zal hij verschieten als u dit effectief doorvoert en vanaf dan wel op tijd komen. Maar maak zeker die melding! Stel uzelf veilig!

Zwart maken
Als hij echt leugens begint rond te spreiden waar u last van ondervindt, kan u een klacht neerleggen wegens laster, maar dat is natuurlijk een moeilijke... Iemand anders kan je daar beter op antwoorden. Fransiscus?

Kosten rechtszaak
U had toen een rechsplegingsvergoeding moeten vragen en dan had de rechter u die kunnen toekennen. Achteraf kan dat niet meer.
Moest het nog eens voorvallen, kan u dat zeker doen (als u een advocaat heeft)

Betalingen
Staat er in het vonnis een termijn waarbinnen de kosten betaald moeten zijn?

Index
Staat er indexering in het vonnis?
Hij moet de index zélf toepassen. Bij alimentatie moet dat automatisch gebeuren door de betaler en moet u daar niet achter vragen.
U stuurt hem een AS met daarin de vraag de achterstallige alimentatie tegen xx/xx/xxxx te betalen. (redelijke termijn! 10 werkdagen?)
Dat deze achterstallige alimentatie er is wegens de niet-toepassing (enof verkeerde toepassing) van de index. Verwijs naar de bijlage.
In bijlage zet u daarbij de berekening van de index, hetgeen wel betaald werd (per maand) en dan het verschil dat hij nog dient te betalen (per maand) en een totaal.

Om de index te berekenen, kan u hier eens zoeken op het forum of op een ander antwoord. Zelf ben ik daar ook niet zo goed in. Cijfers, brrrrr ....

sandra s
Topic Starter

#3 , 02 apr 2015 14:41

Dank u voor je reactie :)

Reclame

Terug naar “Andere”