Tuinarchitect eist vergoeding

gouranga
Topic Starter

Tuinarchitect eist vergoeding

#1 , 22 mar 2015 16:40

We zijn op zoek naar een tuinarchitect. Onderstaande mail werd naar verschillende tuin aannemers gestuurd.
Beste
Wij wonen in een rijwoning in x met een kleine stadstuin (70m²), die wij graag zouden willen laten heraanleggen.
Ook zouden wij graag onze oprit eens onder handen laten nemen (laten betegelen).
Kunt u ons een offerte maken hiervoor?
Bedankt!
Een tuinarchitect komt langs. Er worden geen concrete afspraken gemaakt. Er wordt niets gezegd over een prijs. We delen mee aan de persoon dat er nog aannemers gecontacteerd werden, waarop hij zegt dat dat niet gebruikelijk is. We delen mee dat we altijd zo werken. Meerdere personen aanschrijven en offerte aanvragen, waarna we iemand kiezen.

10 dagen horen we niets. We laten zelf ook niets weten. Dag 11 krijgen zowel ik als mijn partner een sms voor een 2de afspraak. We sturen een SMS terug dat we niet ingaan op het aanbod. We krijgen dadelijk boos smsje terug dat er kosten aan verbonden zijn. Na een telefoongesprek wordt duidelijk dat we 50 euro moeten ophoesten voor de onkosten. De persoon in kwestie tekent enkel maar een tuinplan. We willen graag in zee gaan met een bedrijf dat alles doet. We hadden dit ook al laten vallen toen de persoon langskwam.
Ik deel mee dat er niets was afgesproken, er is geen contract,... De aannemer zegt dat we maar na 2 dagen iets hadden moeten laten weten, nu heeft hij al een plan getekend zegt hij.

Hoe los ik deze situatie op? Ik had iets van me kunnen laten horen, maar hetzelfde geldt voor de aannemer. Hij had maar niet zo naïef mogen zijn om te concluderen dat we hem de opdracht hadden gegeven. Op basis van het enige schriftelijke contact dat er is geweest kan onmogelijk geconcludeerd worden volgens mij dat we opdracht geven tot het tekenen van een tuinplan.

Tijdens het eerste contact had ik iets over een vergoeding laten vallen als we ons na het tweede contact bedachten. Maar nu wil de aannemer ook een vergoeding voor het eerste contact. Ik heb dit soort toestanden nog nooit meegemaakt. Meestal is offerte gratis. Als dat niet zo is, wordt hier best op voorhand een afspraak over gemaakt. Ik heb al aannemers gehad die nooit een offerte hebben opgestuurd,....

Betaal ik die 50 euro of stuur ik een AS om mee te delen dat er niets werd afgesproken. Mogelijk hen ik enkel een website zonder onderneming is nummer en adres van de aannemer.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 22 mar 2015 17:52

hebben jullie op voorhand iets getekend of zijn er mails geweest over dat plan?

gouranga
Topic Starter

#3 , 22 mar 2015 22:08

Niets getekend en de enige mail die verstuurd werd staat in mijn eerste post.

Reclame

JPV

#4 , 23 mar 2015 08:15

dan heeft hij imho geen punt op te staan. AS sturen dat er niets werd afgesproken

ddanck
Contacteer: Website

#5 , 23 mar 2015 10:54

De offerte kan enkel aangerekend worden als daarover uitdrukkelijk werd gecommuniceerd voorafgaand aan het opstellen ervan.

Het is de handelaar die moet bewijzen dat de partijen overeenkwamen dat de offerte inderdaad betalend zou zijn.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Andere”