Annulatie studiereis zonder terugbetaling

Maartje2
Topic Starter

Annulatie studiereis zonder terugbetaling

#1 , 22 mar 2015 16:28

Naar aanleiding van de aanslag in Tunis van vorige week, werd de studiereis naar Tunesië door de hogeschool geannuleerd.
Nu blijkt echter dat zij hiervoor een reisagent onder de arm hebben genomen en dat de annulatie niet gedekt wordt door de annulatieverzekering, waardoor zij het geld niet terugkrijgen.

Dit betekent dat het deelnamegeld integraal niet terugbetaald wordt naar de studenten.

Graag had ik geweten of dit wel zomaar kan. Dit is toch de keuze en dus de verantwoordelijkheid van de hogeschool?
Enig idee wat mijn rechten zijn hierin?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 22 mar 2015 17:02

Valt m.i. inderdaad onder de verantwoordelijkheid van de school. U hebt dus recht op terugbetaling + eventuele schadevergoeding.

artemis

#3 , 22 mar 2015 17:07

Dat de hogeschool hiervoor een reisagent onder de arm heeft genomen is normaal, is zelfs verplicht.
Er is echter op dit moment geen negatief reisadvies voor Tunesië van MinBuZa, waardoor geplande reizen niet geannuleerd kunnen worden. Belgische touroperators volgen dit reisadvies om eventueel reeds geboekte reizen al of niet te laten doorgaan.

http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... unesi_.jsp

Het is dus volledig de keuze en beslissing van de school geweest… Ik denk ook dat u recht hebt op terugbetaling.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mar 2015 17:52

Hogeschool had best een annulatie verzekering genomen.

artemis

#5 , 22 mar 2015 18:03

Hogeschool had best een annulatie verzekering genomen.
En wat voor een annulatieverzekering dan wel?
TS had een eigen annulatieverzekering kunnen hebben (stel dat ze door ziekte niet had kunnen vertrekken) maar die zou in deze ook niet tussenkomen.
Bovendien schrijft TS dat school wél een annulatieverzekering had maar dat ze deze groepsannulatie niet dekt. Er is volgens mij dan ook geen geldige reden.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 22 mar 2015 18:47

Opdat een annulatieverzeketing tussenkomt moet er een geldige reden zijn waardoor de reis onmogelijk of gevaarlijk is.
Noch het ene, noch het andere kan hier worden ingeroepen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”