kennismakingsgesprek architect, ongevraagd plan uitgetekend

brent
Topic Starter
Berichten: 13

kennismakingsgesprek architect, ongevraagd plan uitgetekend

#1 , 13 mar 2015 20:36

Hallo iedereen,

We zitten met een vraagje betreffende het kennismakingsgesprek dat we hebben gehad met een architect.

De situatie is als volg: We hebben het idee om onze woning te verbouwen en hebben een bepaald budget voor ogen, aangezien we geen ervaring hebben om met een architect samen te werken en aangezien we niet weten of het budget realistisch is voor de verbouwing zoals wij die voor ogen hebben, is er besloten een architect te contacteren voor een kennismakingsgesprek.

De man stelde voor om zelf langs te komen zo kon hij meteen de woning eens bekijken en dus ook het één en ander uitleggen van hoe een samenwerking verloopt.

Het kwam erop neer dat alvorens de architect kon zeggen of het budget al dan niet realistisch is dat hij dan eerst het één en ander moest berekenen, hij zou ook eerst moeten informeren op het stadhuis wat de bouwvoorschiften zijn....wat zou het nut zijn van in zee te gaan met een architect wanneer nog niet eens duidelijk is of de verbouwing zoals wij die zien is toegestaan.

Om één en ander uit te rekenen vroeg hij om een kopie van het plan binnen te steken bij hem en ook een mailtje te sturen met een beknopte opsomming van hoe wij de indeling/verbouwing zien. Zo gezegd zo gedaan....

Vandaag een mailtje van de architect waarin staat dat hij, en ik citeer " de bestaande toestand reeds is uitgetekend volgens het origineel plan..." en dat hij een afspraak wil maken "om te komen opmeten..." Ok vraagt hij foto's van de tuin en achtergevel.

Over een vergoeding is er nooit gesproken geweest en we hebben ook nooit iets ondertekend, het was zonder te minimaliseren een gesprek van hooguit 35 min. dat we met de man gehad hebben...

Iets zegt me dat er een rekening volgt, vooral wanneer ik lees dat hij al een plan heeft uitgetekend...

Nu is de vraag kan hij ons hier zomaar een factuur voor sturen, we hebben tenslotte nooit gevraagd om een plan uit te tekenen, het ging om een verkennend gesprek.

Hoe reageren we hier het beste op indien er één of morgen een factuur in de bus zit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 mar 2015 10:13

Zonder te weten wat jullie willen dat het uiteindelijk zal worden, moet er een plan, of toch al minstens een degelijke schets orden opgemaakt, en moet hij over alle info van de overheid beschikken. Zo iets kost natuurlijk geld. Die man werkt tenslotte om zijn kost te verdienen.
Spreek hem erover aan, en spreek een bedrag af. Gratis zal je niets krijgen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mar 2015 10:25

De architect is een vrij beroep en als je bij iemand om advies gaat vragen, en die moet opzoekingen doen, is dit maar normaal dat daar een prijskaartje aan vast hangt , als je naar een dokter stapt moet je ook betalen, gratis die man is al lang dood.

Bij een vrij beroeper is dit niet het zelfde of dat je een keuken winkel binnen gaat en vraagt hoeveel kost dit.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 14 mar 2015 11:22

Neen, dat is niet normaal. Toen wij met de verbouwingen zijn begonnen, hebben wij een gesprek gehad met drie verschillende archtitecten. Alle drie zijn ze langs geweest om het huis te bekijken. Geen enkele architect heeft hiervoor kosten aangerekend. Het hangt er dus vanaf hoe het gesprek is verlopen en wat er werd gezegd en/of afgesproken is. Ofwel is de architect voortvarend geweest ofwel zijn er toch 'verdoken' afspraken gemaakt.

Als ik mij nog goed herinner, heb ik een contract ondertekend bij de gekozen architect. Als dat er niet is, zou ik hem dat ook laten weten, dat hij wat te voortvarend is geweest en dat dat niet de bedoeling was. Opzoekingswerk of niet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 mar 2015 11:39

Vanaf wanneer bent u een architect geld verschuldigd?

Veel sneller dan u zelf beseft! Een 'eerste advies' zal meestal gratis zijn, maar volgens de Orde mag de architect u daar al voor laten betalen. Maak ook hierover op voorhand afspraken.

In ieder geval heeft zo'n eerste advies geen verdere verbintenis tot gevolg.

Als u een architect vraagt om na te gaan of u een stedenbouwkundige vergunning kunt krijgen en hij daarvoor bijvoorbeeld een ontwerp moet maken, moet u dat ook zonder overeenkomst vergoeden.

Bron:http://ikgabouwen.knack.be/bouwen-renov ... 38871.html
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

brent
Topic Starter
Berichten: 13

#6 , 14 mar 2015 12:49

Even ter verduidelijking, het ging om een kennismakingsgesprek, we wilden weten hoe een samenwerking verloopt...etc. uiteraard is van ons uit ook de vraag gekomen of het budget realistisch is. Kort samengevat moest hij hier "het één en ander eens bekijken" en hij had hiervoor wel ons plan nodig "om wat uit te rekenen en zo dat een idee te komen van wat haalbaar/niet haalbaar is"

Over architecten kost is met geen woord gerept, we hebben dus ook geen idee van wat zijn tarief is, het leek ons ook voorbarig hier echt op in te gaan als we nog niet eens weten of we überhaupt onze ideeën wel kunnen/mogen uitvoeren rekening houdende met de bouwvoorschriften. Over een plan uittekenen heeft hij al helemaal niet gesproken...tot de vaststelling dat dit ondertussen is geb. komen we nu pas.

Dat niemand gratis werkt lijkt me evident alleen is het dan wel interessant om de mensen op de hoogte te brengen van wat er allemaal moet gebeuren en wat de mogelijke kosten hiervan zijn.

@denlowie: Dat we een stedenbouwkundige vergunning nodig hebben dat wisten we zelf ook, aangezien het om een verandering aan de gevel gaat en er steunmuren worden afgebroken. Hiervoor hadden we geen architect nodig om dit na te gaan.

Om een doktersbezoek te gaan vergelijken met de vraag naar een vrijblijvend gesprek omtrent de samenwerking, budget...etc is nogal kort door de bocht denk ik dan.

Hier een copy-paste van de mail zoals ik die naar de architect had verstuurd, naar mijns inziens is toch duidelijk dat het om een kennismakingsgesprek gaat:

Geachte,
Ik heb zopas telefonisch contact opgenomen om reden dat we onze woning willen verbouwen en hiervoor beroep wensen te doen op een architect. We hadden graag geweten hoe zo'n samenwerking verloopt, mogelijkheden qua verbouwen, budget...etc.

Is het mogelijk hieromtrent eens af te spreken?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mar 2015 12:58

U schreef wel degelijk het volgende .


Het kwam erop neer dat alvorens de architect kon zeggen of het budget al dan niet realistisch is dat hij dan eerst het één en ander moest berekenen, hij zou ook eerst moeten informeren op het stadhuis wat de bouwvoorschiften zijn....wat zou het nut zijn van in zee te gaan met een architect wanneer nog niet eens duidelijk is of de verbouwing zoals wij die zien is toegestaan.

Om één en ander uit te rekenen vroeg hij om een kopie van het plan binnen te steken bij hem en ook een mailtje te sturen met een beknopte opsomming van hoe wij de indeling/verbouwing zien. Zo gezegd zo gedaan....

Dit is toch wel meer dan gewoon een eerste kennismaking advies hoor.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 14 mar 2015 13:21

U hebt hem inderdaad impliciet een opdracht gegeven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW
Berichten: 12840

#9 , 14 mar 2015 13:24

Stilzwijgend akkoord gaan om dan achteraf te gaan klagen dat er geen expliciete overeenkomst is geweest. Als u inderdaad vermoedde dat er ergens iets verkeerd gecommuniceerd is, had u toch onmiddellijk de architect gecontacteerd om het uit te klaren i.p.v. hier te gaan uitzoeken hoe u er nog onderuit komt?

brent
Topic Starter
Berichten: 13

#10 , 14 mar 2015 13:31

@denlowie:

We hebben nooit met een architect gewerkt maar is, het niet vanzelfsprekend dat er toch eens deftig naar het plan moet worden gekeken om zeker te zijn dat het budget haalbaar is, het gaat hier om 100000€....

Voor zover we weten heeft hij ook niet op het stadhuis geïnformeerd naar wat de bouwvoorschriften zijn...toen we hem bv. vroegen of we een stuk mochten bijbouwden heeft hij wel gezegd dat hij dit moest nagaan op het stadhuis maar dat we dit evengoed zelf konden doen mochten we dit willen weten....verder is hier ook niet over uitgeweken of zijn hier al helemaal geen afspraken rond gemaakt....

Het kwam erop neer dat om advies te kunnen geven hij het plan nodig had en een duidelijk idee van wat we voor ogen hadden, zo kon hij alles eens rustig bekijken en ja, aangezien het om architectuur en budget gaat zal hier ook wel wat rekenen aan te pas komen.
We hebben gevraagd naar hoe een samenwerking met de architect verloopt, tijdens zijn beknopte uiteenzetting hiervan heeft hij ook nooit aangegeven dat het al betalen was en dat hij dus thuis al een beetje ging tekenen om later een factuur te sturen...op z'n minst toch ook vreemd/oneerlijk.

Mocht hier een factuur volgen, hoe reageer ik hier het beste op want betalen voor dit soort oplichterij doe ik niet.

Ter verduidelijking, het is maar normaal dat mensen vergoed worden voor het werk dat men doet, maar wanneer men op eigen houtje begint te freewheelen zonder te communiceren dat men plannen gaat uittekenen en weet ik veel dan is dit voor mij een brug te ver...vermeld dan tenminste tijdens het gesprek dat de berekening om te zien of het budget al dan niet realistisch is gefactureerd zal worden en vooral wat de kostprijs hiervan is...dan kunnen we alsnog zien of we hier al dan niet mee akkoord gaan.

brent
Topic Starter
Berichten: 13

#11 , 14 mar 2015 13:35

@LeenW
Ik ging er niet vanuit dat er iets verkeerd gecommuniceerd was...er was nooit gesproken over plannen uittekenen etc. dus was er voor mij ook geen reden om te denken dat de architect dit ging doen. Mocht dit het geval wel zijn dan had ik tijdens het gesprek al aangegeven dat we niet verder wilden gaan of dat we de stap tot uittekenen van een plan te vroeg vonden aangezien we eerst zeker van ons stuk wilden zijn of we wel met deze architect wilden samenwerken.

brent
Topic Starter
Berichten: 13

#12 , 14 mar 2015 14:55

Ik heb ook nog het volgende gevonden:

De allereerste afspraken met een architect kunnen verkennende gesprekken zijn om te zien of je op dezelfde lijn zit. Maar een architect heeft informatieplicht. Hij moet onder andere zijn tarief bekend maken, vanaf wanneer de samenwerking als definitief beschouwd wordt, welke voorbereidende taken hij gratis wil uitvoeren en welke de kosten zijn voor de voorplannen als die niet in het ereloon zouden zitten.

“Je moet dus van bij het begin een raming van de kosten hebben en daarna beslis je of je verder gaat samenwerken of niet en normaal gezien wordt dan een schriftelijk contract getekend.”

Daarin staan dan de taken van die architect, het budget, de betaaltermijnen, wat wel en niet in de erelonen zit, en bijvoorbeeld ook afspraken over het verbreken van het contract en over geschillen.

---------------

Tijdens het gesprek is er dus nooit gesproken over zijn tarief of percentage. Enkel over het budget waarover we beschikken om de verbouwing uit te voeren.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 14 mar 2015 15:33

Orde van de Architecten stelt dat:

Na een eerste gesprek heeft de architect een schets gemaakt zonder dat ik hierom heb gevraagd.
Moet ik hiervoor betalen?

Een architect wordt niet geacht gratis te werken. In principe is de architect dan ook gerechtigd een vergoeding te vragen. Veel zal echter afhangen van wat er voorafgaandelijk werd afgesproken. Wanneer er eerst een verkennend gesprek heeft plaatsgevonden waarna er een voorontwerp werd gemaakt dan is hiervoor in principe een vergoeding verschuldigd. De kosten voor het voorontwerp worden normaal verrekend in het ereloon van de architect. Indien het voorontwerp echter niet aan de verwachtingen voldoet of men vindt het andere voorontwerp beter dan kan men de verdere samenwerking stopzetten maar men moet de architect in principe wel vergoeden voor het reeds geleverde werk.

Ik heb weet van verschillende veroordelingen door Rechtbanken tot betaling ereloon op deze grondslag.
Het antwoord is bijgevolg dat, indien u een factuur ontvangt van de architect, u best tot betaling overgaat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

brent
Topic Starter
Berichten: 13

#14 , 14 mar 2015 15:56

@Roharro: Tijdens het verkennend gesprek is niet afgesproken dat hij een voorontwerp zou maken. Niet schriftelijk en ook niet mondeling.

Misschien niet onbelangrijk om te vermelden, omdat we het plan nog niet hadden kunnen binnensteken diezelfde week hadden we een mailtje van hem gekregen om alsnog het plan binnen te steken. Dit is de mail die ik toen had ontvangen:

"....Graag ontvangen wij het voorgelegde bouwplan zodat we op basis van de bestaande toestand de gevraagde verbouwing met de dienst Ruimtelijke Ordening kunnen bespreken."

Ook hier geen sprake van het uittekenen van de bestaande toestand enkel dat hij het plan nodig heeft om te informeren bij de dienst ruimtelijke ordening...Waarom vernoemt de architect dan ook niet dat hij het plan ook nodig heeft om een plan te tekenen van de bestaande toestand.

Wij waren ons compleet van geen kwaad bewust.

Een argument zou idd. kunnen zijn dat ik de architect moet vergoeden voor het informeren bij de dienst ruimtelijke ordening omdat ik hier dus wel van afwist (desondanks het feit dat we dachten dat dit deel uitmaakte van het vrijblijvende kennismakingsgesprek). Ik heb meer problemen met het vergoeden van een uitgetekend plan waar ik niet om heb gevraagd en waar niet over is gecommuniceerd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 14 mar 2015 16:08

Met zoveel zelfzekerheid zou ik geen behoefte hebben om hierover een vraag op een forum te stellen.
De gevolgen van slechte afspraken kunnen niet weggetoverd worden, raad geven kan wel en die hebt u duidelijk en meermaals gekregen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Aanneming”