Als zakelijke klant bestellen bij Coolblue: geen btw

KMes
Topic Starter

Als zakelijke klant bestellen bij Coolblue: geen btw

#1 , 10 mar 2015 16:42

Iets wat ik me al een tijdje afvraag:
Op Coolblue kan je bestellen als particuliere klant of als zakelijke klant. Indien je de 2e optie kiest, betaal je geen btw (NL - BE). Stel nu dat ik de gegevens van een willekeurige firma ingeef en ik betaal met eigen bankkaart/creditcard. Dan heb ik dus gekocht zonder btw?

Niet dat ik het van plan ben (gemoedsrust + geen garantie etc). Maar ik vraag me gewoon af hoe dit in zijn werk gaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2015 16:54

In Nederland zal de BTW nummer gecontroleerd worden, mocht je toch door deze controle geraken en je heeft met je bankkaart betaald dan zal je na iets meer dan één jaar miserie kennen, je zal aangeklaagd worden voor valsheid in geschrifte, enz ..

Mocht het maar zo simpel zijn.

Normaal kan je betalen met je persoonlijke kaart, het is niet noodzakelijk om een kaart van de firma te hebben.

Niet doen man !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod

#3 , 10 mar 2015 17:11

Waarom denk je dat zakelijke klanten geen btw betalen?

Als je aankoopt als handelaar binnen je eigen land betaal je gewoon btw bij de aankoop.
Je krijgt wel een factuur zodat je de btw achteraf kan recupereren.

Enkel wanneer je bijvoorbeeld online iets aankoopt in het buitenland (en de verkoper het aangekocht item dus verzend naar buiten zijn eigen landsgrenzen), kan je zonder btw aankopen.

Maar er word wel achter je btw nummer gevraagd, en dit word geverifieerd (hier: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=nl )! Bij deze verificatie komt ook het adres van de handelaar boven, en ik twijfel dat ze gaan opsturen naar een ander adres!

Moesten ze het toch doen, dan komen ze er uiteindelijk toch op uit, via je bankkaart of leveringsadres, en dan zal je nog niet aan de nieuwe aardappeltjes zijn!

Reclame

LeenW

#4 , 10 mar 2015 20:04

Ik vind het soms wel grappig dat mensen denken dat ze iets gevonden hebben dat duizenden voor hen al geprobeerd hebben (en er serieuze straffen voor gekregen hebben).

denlowie

#5 , 10 mar 2015 21:05

Ik vind het soms wel grappig dat mensen denken dat ze iets gevonden hebben dat duizenden voor hen al geprobeerd hebben (en er serieuze straffen voor gekregen hebben).

leen ik denk dat dit al zo oud is als er BTW bestaat dus van 1971 als ik me niet vergis.

Milo72

#6 , 11 mar 2015 10:59

Puur theoretisch (want ik ben geen zelfstandige): wordt ook gecontroleerd of de factuur van iets dat een zelfstandige in het buitenland (en dus zonder btw) koopt ook effectief in zijn boekhouding zit, of op een andere manier gecontroleerd wordt of dit over beroepsonkosten gaat ?

Want anders hebben zelfstandigen de perfecte mogelijkheid om prive-aankopen zonder btw in't buitenland te doen ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

denlowie

#7 , 11 mar 2015 11:05

Puur theoretisch (want ik ben geen zelfstandige): wordt ook gecontroleerd of de factuur van iets dat een zelfstandige in het buitenland (en dus zonder btw) koopt ook effectief in zijn boekhouding zit, of op een andere manier gecontroleerd wordt of dit over beroepsonkosten gaat ?

Want anders hebben zelfstandigen de perfecte mogelijkheid om prive-aankopen zonder btw in't buitenland te doen ...

Dit word gedaan bij controle bij de zelfstandige zelf, wij kopen Kruiden in Nederland, maar mocht daar een factuur bij zitten van bouwmaterialen of multimedia dan halen ze die factuur er onmiddellijk eruit + 10% van de BTW als boete.

De eerste maal dat wij kruiden bestelden duurde dit een paar dagen om ons BTW nummer te controleren, eens klant geen problemen .

LeenW

#8 , 11 mar 2015 11:11

Het enige dat je kan doen is shoppen naar het goedkoper btw tarief. Stel, je koopt iets waar de btw hoger is dan België, verleg je de btw om hem dan niet af te trekken. I.p.v. 25% Deense btw (zeg nu maar iets) betaal je dan 21% Belgische btw.

Bart 01

#9 , 11 mar 2015 13:37

Ja dat wordt gecontroleerd. Conform de (nieuwe) regels van het VAT package moet de verkoper immers een Europese BTW aangifte (intracommunautaire listing) indienen.
Deze wordt automatisch gekoppeld aan het btw nummer hier door de administratie. Bij een BTW controle wordt dit standaard gecontroleerd en in geval van grote aankopen zal er in zeer veel gevallen een vraag om inlichtingen gestuurd worden enkel over die aankoop.

Het probleem zijn de zogenaamde btw vrijgestelde bedrijven. Die kopen iets aan in het buitenland met btw verlegging, maar kunnen de btw niet betalen (en aftrekken) via hun btw aangifte omdat ze geen btw aangifte moeten indienen. Zij moeten dus telkens zij zoiets aankopen een bijzondere btw aangifte indienen. Op basis van de europese listings wordt ook dit regelmatig gecontroleerd.

giserke

#10 , 11 mar 2015 13:54

2

Zou de TS toevallig niet dezelfde zijn als deze die hier info kwam vragen hoe hij zijn ideeën voor criminele technieken het best kan verkopen. :lol:

Terug naar “Consumenten Koop”