Invaliditeitsuitkering en arbeidsongevallenrente partner

RonnyD
Topic Starter

Invaliditeitsuitkering en arbeidsongevallenrente partner

#1 , 09 mar 2015 18:59

Ik kom er niet echt uit.
Ik ben sedert iets meer dan 1 jaar op invaliditeit (in verlenging van ziekte)
Mijn vrouw werkt part-time, klein loon en daardoor krijg ik mijn uitkering als een alleenstaande (55% brutoloon)
Maar mijn vrouw heeft ook een rente uit arbeidsongeval (16% toegekend) en is nu drie maand thuis wegens ziekte.
Hoe zit dat nu, beschouwen ze al haar verdiensten samen, waaronder ziekteuitkering, arbeidsongevallenrente en 1/12 eindejaarspremie plus 1/12 vakantiegeld nu als vervangingsinkomen (plafond €1 026,81) of als gemengd inkomen (plafond 1 501,82 €) ? Ik rkijg niet graag terugvorderingen weet je...
in alle geval bedankt mocht iemand daarin klaarheid kunnen brengen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007

#2 , 09 mar 2015 19:51

Plafond 1501,82, zelfs als er enkel vakantiegeld zou zijn dan is nog de hooogste grens van toepassing

enkel als er UITSLUITEND in een bepaald jaar een vervangingsinkomen zou zijn ( dop, ziekengeld of rente ao ) dan is een lagere grens van toepassing. Dus iemand die zijn werk zou verliezen krijgt minstens nog een jaar extra omdat er het jaar nadien nog vakantiegeld is.
Eveneens indien uw echtgenote heel langdurig ziek zou zijn dan KAN een lagere grens van toepassing

RonnyD
Topic Starter

#3 , 09 mar 2015 20:12

Ik zocht me rot op internet, en vond enkel dit:
Kijk op bladzijde 13 (... ;-) ) daar staat wat ze onder vervangingsinkomen vatten.
http://www.symbio.be/assets/Uitk-Formulier-225.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

jefke007

#4 , 10 mar 2015 09:13

Wat je zoekt zal m.i. ( nog ) niet raadpleegbaar zijn op internet. Op http://www.riziv.be" onclick="window.open(this.href);return false; is er nog niet over te vinden.
( die info bevindt zich op omzendbrieven die - zelfs af en toe herroepen worden - enkel voor ziekenfonds en co raadpleegbaar zijn )

Je kan informatie aan je ziekenfonds of aan het riziv vragen

Je moet wel zorgen dat
1. je elke wijziging moet melden
2. indien het ziekenfonds een fout maakt, mogen ze het niet meer van je terugvorderen en het enkel naar de toekomst aanpassen Omdat ze het dan van hun eigen werkingkosten moeten betalen, zullen ze wel alles uitzoeken om het toch maar van zich proberen af te schudden
http://www.elfri.be/rechtspraak/ziektev ... -definitie" onclick="window.open(this.href);return false;

3. het formulier dat je ondertekent moet je dikwijls lezen, maar verder loopt je verantwoordelijkheid ook niet, maw voor informatie die men je niet meedeelt ben je niet verantwoordelijk in dit bureaucratisch landje in het kader van de ziekteverzekering

( blijkbaar draagt het ziekenfonds de verantwoordelijkheid dat voor een vervangingsinkomen het bedrag voor een volledige maand altijd met 26 moet worden vermengivuldigd, ook al staat dat normaal ergens vermeld op het formulier dat je ondertekent)

RonnyD
Topic Starter

#5 , 13 mar 2015 18:05

Dank je Jefke, ik nam contact met het ziekenfonds en je hebt volkomen gelijk, zolang er vakantiegeld is hoef ik me geen zorgen te maken.
Maar je tweede post heeft eigenlijk ook betrekking op mij. Toen ik in 2013 na een jaar ziekte op invaliditeit gezet ben moest ik naar de sociaal assistente van het ziekenfonds om mijn dossier op punt te stellen. Moet het nu wel lukken dat de sociale assistente niet op de afspraak kon zijn. De mevrouw achter de balie vulde al mijn papieren in (ter goeder trouw) maar maakte eigenlijk een ferme fout. Ik moest al de inkomsten van mij en mijn vrouw aangeven, en ik vertelde natuurlijk over die rente uit arbeidsongeval van mijn vrouw. Ze stelde me de vraag: is het belastbaar? Ik antwoordde van nee, want daarvoor is het percentage te laag. het antwoord was "dan moet het er niet bijgeteld worden". Ok, zoveel te beter voor mij dacht ik.
Maarr...enkele maanden geleden kreeg ik een brief om de inkomsten van een bepaalde maand aan te geven ter controle...en wat zie ik daar staan? Dat de rente wèl moet aangegeven worden...ik dus richting ziekenfonds naar dezelfde mevrouw en die kwam er na een telefoontje aar het hoofdbureau ook achter dat ze (en ik) het moest aangeven.
Ik deed meteen zelf een check van alle inkomsten, en daar kwam uit dat mijn vrouw haar inkomen voor een zestal maanden te hoog is om mij als alleenstaande te kunnen laten beschouwen...soms zit ze er de volle €8 over...telkens heel weinig, maar trop is teveel vrees ik.De baliemevrouw heeft ter goeder trouw gehandeld...maar ik vrees dat ik binnen afzienbare tijd de rekening wel zal gepresenteerd krijgen, en bewijs maar eens je gelijk als alles mondeling ging...
Maar je bent alvast bedankt voor je vorige reactie, ik vond het echt nergens !

jefke007

#6 , 13 mar 2015 18:16

klopt zelfs als het niet belastbaar is moet het toch worden aangegeven

Normaal kan het ziekenfonds het nazien aan de hand van de bijdragebons ( fluxen ) die zij electronisch binnenkrijgen. Indien je fout bij het ziekenfonds kan leggen. Door oa dat zij de bijdragebons niet hebben nagezien, of dat die dame aan de balie je fouieve info heeft gegeven., dan mogen zij niets terugvorderen
Mogelijk ga je wel het verwijt krijgen dat je de teksten niet goed hebt gelezen.

De controle gaat wel miniiem zjn want het komt niet op de belastingsbrief, en om snel te zijn is dat dikwjils het enige wat die mensen nakijken

Het ziekenfonds moet binnen de 30 dagen een fout rechtzetten, of bij overschrijding van die 30 dagen wordt aangenomen dat dat op zich al een fout van het ziekenfonds is. Ze blijven je tenslotte verder betalen terwijl de juist documenten in hun bezit zijn.
MAW zolang ze je teveel betalen zijn ze al zelf in fout door dat ze niet snel genoeg gehandeld hebben.

Elke 6 maanden of soms elk jaar ga je de inkomstenverklaring telkens opnieuw moeten invullen

Terug naar “Andere”