Taxibedrijf Uber in Belgie

LeenW
Topic Starter
Berichten: 12828

Taxibedrijf Uber in Belgie

#1 , 03 mar 2015 14:52

Vraag gekregen van iemand die denkt wat bij te kunnen verdienen. Ik heb het niet helemaal gevolgd, dus ik hoop dat iemand mij up to date kan brengen. Hetgeen ik meen te weten is dat Uber voorlopig verboden is in België, maar het bedrijf trekt zich daar niets van aan.

De problematiek:
- De chauffeurs lijken mij zelfstandig te zijn, en zouden daarom een btw-nummer moeten aanvragen, waardoor alle voordelen t.o.v. klassieke taxichauffeurs wegvallen.
- Aangezien het concept van Uber niet strookt met de Belgische wetgeving, gaat men dan enkel het bedrijf vervolgen of kan men op zekere dag hun lijst met particuliere chauffeurs afgaan en deze een voor een gaan vervolgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mar 2015 15:13

Het probleem voor deze chauffeurs is dat de klant niet betaald aan de chauffeur maar wel aan Uber zelf, waardoor de inspectie dienst de chauffeurs gemakkelijk kan volgen wat ze verdienen.
Maar wat veel erger is en waar niemand over spreekt is de gewone man die voor de horeca zaken, rijd in het zwart, het restaurant belt deze man op, en hij haalt de klant op voor naar het restaurant te gaan, en voert na het eten deze mensen terug naar huis, kost prijs binnen een kleine straal 20€ heen en terug of 15€ enkele rit.
Daar staan geen controles op en word als maar meer en meer gedaan, nog meer alcoholcontroles en er zullen nog meer van deze mensen ten dienste staan in het zwart.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 03 mar 2015 18:00

betaald
rijd
word

???
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Chaccamacca

#4 , 03 mar 2015 19:19

Uber verboden in België maar toch wil de regering erover onderhandelen.

LeenW
Topic Starter
Berichten: 12828

#5 , 03 mar 2015 20:03

Bedankt voor de reacties, maar geen was echt een antwoord op mijn problematiek. Ik zal het anders formuleren.

- Ben ik correct te denken dat de particulieren door aan Uber mee te doen zelfstandige worden?
- In hoeverre kan de particulier gestraft worden voor de wetsovertredingen georganiseerd door Uber?

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 03 mar 2015 20:08

Particulier biedt een dienst aan en wordt ervoor betaald.
Voertuig is niet aan dezelfde keuringen onderworpen als een taxi.
Is vermoedelijk niet verzekerd voor betaald personenvervoer en heeft ook geen medische attest.
Betaald geen sociale zekerheid en geen belastingen op deze activiteiten.

Of zal dat allemaal door Uber betaald worden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 03 mar 2015 21:57

Bedankt voor de reacties, maar geen was echt een antwoord op mijn problematiek. Ik zal het anders formuleren.

1. Ben ik correct te denken dat de particulieren door aan Uber mee te doen zelfstandige worden?
2. In hoeverre kan de particulier gestraft worden voor de wetsovertredingen georganiseerd door Uber?
1. Ja, tenzij ze zouden claimen een arbeidsovereenkomst te hebben (wat me niet aanvaardbaar lijkt).
2. Niet voor die zaken, wel voor alles wat betreft de wettelijke verplichtingen als zelfstandige.

Bart 01
Berichten: 153

#8 , 04 mar 2015 09:06

Uber heeft 3 categorieën van chauffeurs. Twee daarvan betreffen professionele chauffeurs met erkenning. Deze zullen dus zelfstandig zijn.
Het is enkel de 3de catgeorie waar er onduidelijkheid is. Op dit site van Uber wordt er met geen woord gerept over een sociaal statuut voor deze mensen. Het komt bij de inschrijvingsprocedure geen enkele keer ter sprake.
In de pers zeggen zij: Uber zelf onderstreept alvast dat het de betrokkenen niet in dienst heeft en dat het regelen van hun statuut en de bijbehorende verplichtingen dus hun eigen verantwoordelijkheid is.
Gezien je als klant rechtstreeks aan Uber betaalt en deze een deel hiervan doorstorten aan de chauffeur zal er zeker een fiscale fiche door hen moeten worden opgemaakt. En dan is de vraag of de fiscus een kwalificatie als divers inkomen zal aanvaarden.

Mi zijn het gewoon zelfstandigen en kunnen er -zeker wat betreft sociale bijdragen- in de toekomst nog lijken uit de kast vallen voor sommige mensen. Zeker als zij een uitkering ontvangen en zich niet afdoende informeren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 mar 2015 09:15

Ik vraag mij af hoe is dit Europees geregeld wat taxi's betreft met de chauffeurs, kan het zijn dat het schijnzelfstandigen zijn of niet, ik weet ook dat er in Belgie ook maatschappijen zijn waar zelfstandigen met hun eigen wagen rijden met de taxi's, vind je vooral in de ceremonie wagens en vroeger weet niet als dit nog zo is, in Antwerpen reden er bijna allemaal als zelfstandige voor de het Antwerps taxi bedrijf.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#10 , 16 sep 2015 22:16

Idd was de laatste reactie een 6-tal maand geleden maar vandaag werd het onderwerp toch weer actueel door de actie in Brussel.
Ik vroeg me dan ook af: als ik het schrijnwerkersmaterieel (auto) van bij ons ter beschikking stel via een app en ik bedien dat (auto besturen) ben ik dan een uber schrijnwerker en hoef ik niet te voldoen aan alle geldende regels waar ik mij als officiele schrijnwerkersbedrijf dien aan te houden. De grondstoffen moeten zij die gebruik mken van de app uiteraard zelf voorzien.
Het zou zeer handig zijn in de strijd tegen de concurrentie uit het voormalig Oostblok. Vermoedelijk zal ook niemand daar iets tegen hebben gezien het grote aantalgebruikers van Ubertaxi die zich over niks geen verdere vragen stelt.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 sep 2015 07:25

Een goeie vraag , maar dit is al zo, er zijn website waar je u karwei op zet en dan word er geboden, ik zal de naam hier maar niet noemen, maar is zeer gekend om zeer snel een karwei man te hebben, al dan niet in het zwart en al dan niet in orde met de wetgeving.

En pas op als europa dit naar zich toe trekt zal uber toegelaten worden, vrij verkeer van goederen en van personen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 17 sep 2015 08:34

En pas op als europa dit naar zich toe trekt zal uber toegelaten worden, vrij verkeer van goederen en van personen.
vrij verkeer van goederen en van personen verhindert 2 zaken niet:
- dat de overheid regels oplegt ivm de voorwaarden waaraan een fraude/crimineel-gevoelige sector moet voldoen. Het Ubermodel kan zeker aan een aantal voorwaarden niet voldoen (of toch niet in die mate dat het voor een occasionele chauffeur interessant wordt).
- dat men een statuut van werknemer (met de nodige minimumtewerkstellingen) of zelfstandige verplicht aan wie met Uber/dergelijke zaken werkt. Het gaat hier niet over een toevallig inkomen uit een occasionele activiteit, maar over een bewuste activiteit.

Ik zou dus, los van mijn ideologie, héél sterk betwijfelen dat Uber in Europa zonder aanpassingen véél slaagkansen heeft. Wat niet wil zeggen dat Europa misschien niet moet nadenken over een model waarin zaken zoals AirBnB, Uber, ... een plaats kunnen krijgen. Moet je dan een derde statuut tussen zelfstandige en werknemer creëren? dat is een andere vraag en imho kan dit tot véél teveel misbruik leiden. Imho kan zo'n tussenstatuut enkel indien het strikt gereglementeerd is en bvb elke inkomst én prestatie onmiddellijk beschikbaar is voor fiscus (en dat dus elke registratie electronisch doorgegeven dient te worden aan een overheidsdienst).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 sep 2015 12:31

Men moet geen derde statuut crieeren , nu bestaat toch ook zelfstandige in bijberoep, zelfs de overheid helpt hun, misschien vanaf volgend jaar zelfs btw vrij tot 25.000€ omzet, dit zou een ideale vorm zijn om uber te laten werken, nu werken ook zelfstandige in taxi bedrijven zoals in Antwerpen waar bijna iedereen daar zelfstandig is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Topic Starter
Berichten: 12828

#14 , 17 sep 2015 13:29

Inderdaad perfect op te lossen binnen het huidige systeem, Uber veegt er gewoon hun laars aan.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 17 sep 2015 13:44

Men moet geen derde statuut crieeren , nu bestaat toch ook zelfstandige in bijberoep, zelfs de overheid helpt hun, misschien vanaf volgend jaar zelfs btw vrij tot 25.000€ omzet, dit zou een ideale vorm zijn om uber te laten werken, nu werken ook zelfstandige in taxi bedrijven zoals in Antwerpen waar bijna iedereen daar zelfstandig is.
De situatie waar ik direct aan dacht is deze van een persoon die een website heeft waarop hij reclame zet. Dat brengt bvb 100 euro per jaar op, maar moet strikt genomen via een zelfstandige activiteit in bijberoep. Valt die persoon werkloos, dan is volgens de huidige reglementeirng hij verplicht om de google ads af te zetten, omdat dit nu eenmaal niet cumuleerbaar is met werkloosheid. Wat imho niet direct de bedoeling van die regeling is, maar er bestaat geen andere oplossing momenteel dan het in het zwart te doen (of aan te geven als divers inkomen, met als mogelijks resultaat dat dit voor een terugvordering van duizenden euro's tot gevolg heeft). Heb een aantal van deze gevallen gehad, die soms écht schrijnend zijn. Zo had ik iemand die 'in bijberoep' webcam-activiteiten deed, deze correct aangegeven had aan de belastingen, maar doordat ze die niet aangegeven had aan de werkloosheid noch aangegeven had als zelfstandige activiteit in bijberoep (onbewust dat zoiets als "werken" beschouwd werd), ze ALLES moest terugbetalen van werkloosheidsuitkeringen. Ik dacht dat ze ongeveer 4x zoveel heeft moeten terugbetalen als ze gekregen had (en elke minuut gewerkt was bewijsbaar, ze had mooi al haar overzichten van gewerkte minuten mee).

Als het natuurlijk over een héél regelmatige activiteit gaat, is zo'n zelfstandigheid in bijberoep iets wat perfect moet kunnen. Zeker in het geval van Uber zoals ze nu werken, 't is niet dat ze meegaand zijn om naar een correct statuut te gaan.

Terug naar “Andere”