Uit bestuur VZW gegooid, maar nooit in statuten gewijzigd

Sepke
Topic Starter

Uit bestuur VZW gegooid, maar nooit in statuten gewijzigd

#1 , 24 feb 2015 17:23

ik zal kort even de situatie duidelijk maken

ik ben in 2006 in een vzw gestapt als bestuurslid, en werd doorgegeven als schatbewaarder zo blijkt

maar in 2010 ben ik na een zeer zware ruzie met onmiddellijke ingang uit de vzw gegooid, en eerlijk daar was ik ook blij om, want ik wil niets meer met deze vzw te maken hebben. Ik was dan ook niet meer welkom bij alles wat de vzw organiseerde

Vandaag kreeg ik echter een brief van de Sociale zekerheid, waarop ik wordt uitgenodigd voor een verhoord ivm allerhande praktijken (wat precies staat er ook niet in, maar ik vermoed gesjoemel met geld en vrijwilligers statuten).

Zo ben ik dus ook te weten gekomen dat desondanks ik uit de vzw werd gegooid door de voorzitter dat ik nooit uit de statuten werd geschrapt en volgens de overheid dus wel degelijk nog altijd lid ben van deze vzw, terwijl ik dit niet wist en ook helemaal niet wil

ik weet niet wat ik nu moet doen, want ik wil helemaal niets te maken hebben met wat deze heer allemaal op zijn kerfstok heeft en daarvoor de vzw hoogswaarschijnlijk gebruikt.

Mijn vraag is dus, wat moet ik doen om officieel uit de vzw te worden geschrapt, maar ik wil er uiteraard ook geen geld in stoppen aangezien ik dus ook niet vrijwillig er ben uitgestapt.

En kan mij wat verweten worden in dit onderzoek, daar ik echter sinds 5 jaar totaal niets meer weet wat er zich in die vzw afspeelt, en eerlijk is eerlijk ervoor eigenlijk ook niet, want de voorzitter speelde in feite dictator en wij werden enkel als bestuur aanvaard om zo wettelijk in orde te zijn om een vzw te hebben

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 24 feb 2015 17:58

Alleen de algemene vergadering van de VZW kan iemand ontslaan.
Als voor uw ontslag geen statutaire vergadering werd samengeroepen, waarbij U ontslagen werd als bestuurslid en als lid van de VZW bent U niet ontlast als bestuurslid, en ook niet ontslagen als lid.
U had aangetekend zelf uw ontslag moeten sturen naar de voorzitter ter attentie van de algemene vergadering indien je zeker wilde zijn dat je van die VZW af wilde.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 feb 2015 18:01

http://www.vsdc.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Sepke
Topic Starter

#4 , 24 feb 2015 19:11

Aha bedankt voor de tip, ja het was slaande ruzie en ik werd echt van alles geband van de vzw, dus ja had ik nooit bij stilgestaan wat er allemaal moest gebeuren, ik ken er niets van, was toen ook daar niet echt mee bezig en wist niet wat het allemaal inhield om in een vzw bestuur te zitten, ik was al lang blij dat ik toen destijds ergens kon sociaal betrokken zijn.

Ondertussen weet ik beter en verzamel ik de nodige info om uit de vzw te stappen. Wat me wel duidelijk is geworden na gans dit debacle is dat de voorzitter gelogen heeft tegen de andere leden en gezegd heeft dat ik volledig uit de vzw was gegooid, maar op papier is daar klaarblijkelijk niets van in orde gekomen en ben ik nog steeds actief.

Goed om te weten, ik neem zeker en vast de nodige stappen.

Ondertussen weet ik ook meer info waarover het onderzoek gaat van de sociale zekerheid en kan mij ook niets ten laste worden gelegd, want niemand van de bestuursleden die ik nu ken (ex en huidige) weten dan ook maar enigsinds iets af van de zaken waarvan de voorzitter mee bezig is (hij staat hier in de streek wel bekend als foefelaar en het is een publiek geheim dat hij wel zou durven foefelen)

Franciscus

#5 , 24 feb 2015 19:18

maar u bent wel bestuurlid ...zijn de jaarverslagen neergelegd? Zijn de bestuursleden wel verzekerd voor hun verantwoordelijkheden?

Er er een boekhouding en dient deze ook te worden ingediend - zeker boven een bepaald bedrag?
Geef hier maar wat zaken aan die u best ook eens naziet.
http://www.vsdc-fb.be/NL/Algemeen/VZW_en_boekhouding-16" onclick="window.open(this.href);return false;

Sepke
Topic Starter

#6 , 24 feb 2015 20:25

officieel zou ik bestuurslid moeten zijn, maar ik doe al 5 jaar niets meer voor hun, ik mag ook niet meer

dus weet ook niets van papieren, boekhouding, die kregen we destijds ook al niet te zien, enkel werd er ons op het begin van het jaar gezegd hoeveel geld de vzw had, maar hoe dat werd uitgegeven weten we niet, we hadden een 3 tal activiteiten per jaar maar hoe dat financieel werd geregeld werd ons niet meegedeeld, wij zaten enkel in het bestuur omdat de persoon wettelijk een aantal personen nodig had om een vzw te hebben, meer niet, verder werden wij van den dommen gehouden.

Ik heb er destijds wel eens achter gevraagd, met het begin van de ruzie tot gevolg, ik moeide mij teveel en had daar allemaal geen zaken mee, ik moest enkel opdagen als er geholpen moest worden met de activiteiten en als er een vergadering werd gehouden waar ons dan door de voorzitter werd gezegd we gaan dit en dat doen, maar verder kregen we geen echte inspraak, of er werd geen rekening mee gehouden.

Vandaar dat ook de ruzie met hem begon, omdat ik mij vragen begon te stellen en mij openlijk vragen stelde bij zijn houding tegenover ons

LeenW

#7 , 24 feb 2015 20:45

Een verhaal dat ik nog al heb gehoord bij vzw's, vooral sportclubs kennen er hier wat van. Helaas ook een verhaal met minder goede afloop, op een bepaald moment waren er schulden en kreeg de persoon die al jaren niet meer met de vzw betrokken was toch nog gezever omdat hij zich nooit officieel gestopt was bestuurslid te zijn.

JPV
Juridisch actief: Ja

#8 , 24 feb 2015 20:48

officieel zou ik bestuurslid moeten zijn, maar ik doe al 5 jaar niets meer voor hun, ik mag ook niet meer
als u nog officieel bestuurslid bent, mag je nog altijd iets doen. Dat kan het probleem zijn.

Franciscus

#9 , 24 feb 2015 23:00

U kan dus vb een AV bijeenroepen en de huidige voorzitter afzetten en in gebreke stellen. 8_)
Maar eerst grondig de statuten van de vzw lezen

giserke

#10 , 24 feb 2015 23:43

Maar als U penningmeester bent, en zij steken van alle soorten frauduleuze zaken uit, zal jij wel mee opdraaien voor de gevolgen.
Zelfs als je er niks van afweet. Je bent immers nog altijd officieel bestuurslid. Uw verantwoordelijkheid is niet gekwijt geweest door de AV.

Zana1990

#11 , 03 mar 2015 20:23

Ik heb een soortgelijk probleem alleen heb ik zelf mijn ontslag gegeven (ook per brief meegedeeld aan de voorzitter), maar zij wijzigen het statuut aan te passen omdat dit hen te veel geld kost. Ze willen dit maar doen als ze een opvolger gevonden hebben omdat ze anders 2x moeten betalen. Ondertussen zijn we 1,5 jaar verder en sta ik nog altijd in het statuut ingeschreven.
Kan ik hier niets aan veranderen?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”