achterstallig onderhoudsgeld

maugham
Topic Starter

achterstallig onderhoudsgeld

#1 , 18 sep 2007 13:38

Ik heb reeds jarenlang een procedure lopende voor de vrederechter om meer onderhoudsgeld te vragen voor mijn kinderen; mijn advocaat liet de zaak maar aanslingeren en heulde mee met de tegenpartij, een gekend media-advocaat. Nu heb ik de zaak zelf in handen genomen, anders dreigde een verjaring. Nu komt de zaak begin oktober voor en vraag ik dus hoger onderhoudsgeld met terugwerkende kracht. Hoeveel verwijlintrestenkan ik rekenen vanaf 1997? Mag je ook om cumulatieve interest vragen aan de vrederechter? Neem nu dat hij per maand 10.000fr achterstallig onderhoudsgeld moet betalen sedert 1997. Hartelijk dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
coucoudemalines

#2 , 18 sep 2007 16:28

Mevrouw,

U spreekt in uw header al van achterstallige onderhoudsgelden, maar uw ex is er (nog) niet toe veroordeeld dus ze zijn niet achterstallig.

Ik wil u dus toch een beetje tempereren in uw enthousiasme, temeer daar u zelfs intresten wil capitaliseren. Teveel hebzucht zal u niet in dank worden afgenomen.

Ik ben geen jurist en ik koester ook geen ambities in die richting.

Dit gezegd zijnde, als ik me niet vergis kan de rechter de alimentatie met terugwerkende kracht aanpassen tot maximaal 5 jaar terug.
Als het een procedure in beroep is, is de terugwerkende kracht vanaf het inleiden van de procedure.
Vermits uw ex echter tot nu toe het eerste vonnis naleeft, kunt u hem geen verwijlintresten (die zijn wettelijk vastgelegd en worden niet gecapitaliseerd) aanrekenen.

cheers

CCDM

citroentje

#3 , 18 sep 2007 17:14

Ik vind het voordurend raar van die exen dat ze steeds meer en meer willen,ik zie het aan mij vriend zijn ex ook.
Hij betaal voor zijn twee kinderen het bedrag dat afgesproken is door de rechtbank,maar voor mevr was dat nog niet genoeg en heeft ze ook een procedure tegen hem ingespannen voor meer onderhoudsgeld te krijgen.
De rechtbank gaat niet op iedere verzoek,tegen mij hebben ze altijd gezegt eens het bedrag vaststaat dat je het kan vergelijken met een muur.
Oke het zijn ook zijn kinderen,maar je heb toch ook kinderbijslag en de allementatie en de bijdrage van de schoolkosten dat hij bijstort.Zou zeggen denk twee minuten na er zijn er die geen zo bedrag hebben om een kind groot te brengen.

Denk ook aan de kosten van de rechtbank dat het met zich meebrengt,als je verlies zijn die voor u

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2007 17:43

De verjaringstermijn van vijf jaar is niet van toepassing als een procedure voor de rechtbank aanhangig is. De rechtbank zal bepalen vanaf wanneer welk onderhoudsgeld verschuldigd is en kan hiervoor zonder probleem teruggaan tot de datum van de aanvraag.

De intresten moet u vragen, lees daarna aandachtig de uitspraak.

scorpioen

dieke

#5 , 18 sep 2007 17:46

Ik vind het voordurend raar van die exen dat ze steeds meer en meer willen,ik zie het aan mij vriend zijn ex ook.
Hij betaal voor zijn twee kinderen het bedrag dat afgesproken is door de rechtbank,maar voor mevr was dat nog niet genoeg en heeft ze ook een procedure tegen hem ingespannen voor meer onderhoudsgeld te krijgen.
De rechtbank gaat niet op iedere verzoek,tegen mij hebben ze altijd gezegt eens het bedrag vaststaat dat je het kan vergelijken met een muur.
Oke het zijn ook zijn kinderen,maar je heb toch ook kinderbijslag en de allementatie en de bijdrage van de schoolkosten dat hij bijstort.Zou zeggen denk twee minuten na er zijn er die geen zo bedrag hebben om een kind groot te brengen.

Denk ook aan de kosten van de rechtbank dat het met zich meebrengt,als je verlies zijn die voor u
Hey citroentje

Gelukkig ben ik 'gewoon' gelukkig getrouwd. Maar om even op uw verbazing in te gaan: mij lijkt het nochtans logisch dat een gescheiden vader of moeder na verloop van tijd meer vraagt aan de ex. Kinderen kosten naar het schijnt ook meer en meer geld naarmate ze ouder worden (studeren,...).

maugham
Topic Starter

#6 , 18 sep 2007 19:34

Hartelijk bedankt voor uw reacties.

roderidder
Contacteer: Website

#7 , 19 sep 2007 00:45

van 1997 tot 2007 = 10 jaar
neem een gerechtelijke intrest van 8%

op http://users.pandora.be/chris.cambre/ch ... ntrest.htm kan je de samengestelde intrest vrij eenvoudig berekenen.
ingevoegd werd 8% en 10 jaar het eindresultaat was 215. Dus 100 toen is nu 215 waard rekening houdend met de intrest.

er zijn 12 maanden in een jaar. 10 jaar zijn dus gelijk aan 120 maanden.

120 maanden x 10.000BEF = 1200000BEF (let wel zonder intrest)

Nu dient men de som te maken van elke maand 1 tot 120
Het bedrag van de eerste maand is 10.0000BEF De intrest 11.500BEF samen is dat 21500BEF voor de eerste maand. Zo tel je het bedrag van alle 120 maanden op.

De intrest zal elke maand opnieuw wat lager uitvallen

RR

maugham
Topic Starter

#8 , 19 sep 2007 12:33

Hartelijk bedankt voor al uw moeite.

citroentje

#9 , 19 sep 2007 22:37

Hey citroentje

Gelukkig ben ik 'gewoon' gelukkig getrouwd. Maar om even op uw verbazing in te gaan: mij lijkt het nochtans logisch dat een gescheiden vader of moeder na verloop van tijd meer vraagt aan de ex. Kinderen kosten naar het schijnt ook meer en meer geld naarmate ze ouder worden (studeren,...).

Dat kan wel zijn dat de kosten duurder worden met dat ze ouder worden maar nu betalen we iets meer dan 350 euro in de maand voor de twee,de oudste zit in zin laatste jaar en de tweede moet nog 2 jaar naar school.Zijn ex vroeg gewoon weg het dubbel,kom zeg 700 euro in de maand,we werken allebei hebben ook betalingen te doen en is ook nog een kind uit mij huwelijk waar mij ex geen euro voor betaald.Wij kleden ook de 2 jongens geven ook een zakcentje betalen in alles van de school de helft en nog is het niet genoeg voor zijn ex.

Terug naar “Echtscheiding”