Hallo,
Ik heb meerdere vragen en wist niet meteen waar ik deze het beste zou stellen. Maar gezien het belangrijkste onderdeel van de vraag betrekking heeft op het samenwonen, stel ik ze allen hier.
Stel je de volgende situatie voor.
Het gaat om een koppel dat al enkele jaren wettelijk samenwoont en ondertussen hebben ze sinds (bijna) 3 jaar samen een huis gekocht (samen een hypothecaire lening afgesloten). Ze beschikken over een gedeelde gezamenlijke spaar-en zichtrekening. Ook alle andere bezittingen hebben ze samen aangekocht, denk bvb. aan de wagen, de meubels, enz.
Wat als één van beiden beslist om een punt te zetten achter de relatie? Ik ben me er van bewust dat dit geen abnormale situatie is en dat dit waarschijnlijk dagelijks gebeurd.
Maar wat als deze eerste naar het buitenland trekt, om alles even op een rijtje te zetten bvb.
Wat zijn de stappen die er moeten genomen worden?
Kan de vertrekkende partner bvb. de helft van het geld dat op de rekeningen staat op een eigen rekening plaatsen?
Kan deze de verkoop van de woning of de verdere afhandeling regelen vanuit het buitenland?
Wat dient er te gebeuren met de woning? Hoe wordt dit beste afgehandeld?
Dit alles rekening houdend met het feit dat de 2e partner waarschijnlijk niet erg meegaande zal zijn.
Alvast erg bedankt voor het advies!