Afsluiting op eigen grond.

Mariette
Topic Starter

Afsluiting op eigen grond.

#1 , 24 jan 2015 10:30

Het huis werd verleden jaar aangekocht. De verkoper heeft aan de kopers gemeld dat de afscheiding aan de rechterkant van de tuin volledig op hun grond staat en enkel hun eigendom is.

Nu willen de kopers in feite die afsluiting op de scheidingslijn zetten, en vervangen door een afsluiting waar de buren voor meebetalen.

Kan men die buur daartoe verplichten? Want tenslotte gaat die persoon een deel grond verliezen (paaltjes werden op 30 cm van de scheiding geplaatst ongeveer), terwijl de nieuwe eigenaars gewoon het genot van hun volledige tuin wensen te verkrijgen.

Hoe lossen we dit het beste op?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrechtS

#2 , 24 jan 2015 16:28

Volgens mij kan dat niet gezien worden als grondgebied voor de buren... Die strook is nog altijd niet van de buren, het terrein van de buren begint vanaf de perceelsgrens. Als de palen op de grens worden geplaatst zullen de buren akkoord moeten akkoord gaan en bijdrage omdat het een gemeenschappelijke afsluiting is. Die 30 cm die er nu staat tussen de scheiding en de perceelsgrens is niet van de buren. Alhoewel het misschien kan dat als ze meer dan 30 jaar die strook gebruiken zonder enig protest van de eigenaar, ze kunnen proberen dat stuk grond te verwerven. Maar dat is naast de vraag dus.
Afdwingen weet ik niet, ik dacht dat dat in dat wel kon, maar denk wel aan de druk op de burenrelatie. Ik zou eerst met de buren erover praten. Pas bij totaal niet meewerken kan men overwegen de buren naar het af te dwingen bij de rechtbank (vrederechter denk ik in deze situatie). De buren verliezen geen grond, tenzij men de erfscheiding op hun grond wilt plaatsen, maar dat is niet het geval en er is daar geen basis voor op dat af te dwingen denk ik... Hangt wel af van de situatie.

limelight

#3 , 27 jan 2015 11:44

Indien buur niet wil mee betalen kun je dit niet afdwingen. Dan moet de afsluiting op de eigen grond geplaatst worden. Dit mag echter tot net tegen de perceelsgrens. Je hoeft er dus geen 30cm van weg te blijven. Als je die op eigen grond plaatst, dan mag de buur daar ook niets tegen plaatsen,aan bevestigen of schilderen. Hij dient er ofwel af te blijven, ofwel aan zijn eigen kant een aflsuiting te plaatsen, die ook tegen de perceelgrens staat.
Dus ofwel kom je overeen en zet je ze op de perceelsgrens. Ofwel zet je elk een afsluiting aan je eigen kant (of 1 van de 2).

Reclame

Terug naar “Andere”