voornaam laten inkorten?

joppe_superheld
Topic Starter

voornaam laten inkorten?

#1 , 23 jan 2015 14:23

Mijn dochter heeft een dubbele naam omdat mijn ex niet akkoord ging met de door mij gekozen naam. ( was 8 maanden zwanger toen hij opeens terug contact zocht ) De dubbele naam was mijn "bemiddelings"-oplossing. Hij heeft zelf zijn naam gekozen en de volgorde waarin deze werd geschreven. Nu heeft hij mij verweten dat de dubbele naam "mijn keuze" was, en dat ik dus "mijn goesting" doe, terwijl ik veel liever gewoon enkel mijn gekozen naam aan haar had gegeven.

Nu is hij niet erkend als vader en kijkt ook niet naar haar om. Hij dreigt al sinds haar geboorte om naar de rechtbank te stappen, en doet dit niet. Hij komt niet opdagen tijdens zijn bezoekrecht. De enkele keren dat hij komt is het kort en weigert hij voor haar te zorgen.

De dubbele naam werkt verwarrend, zeker omdat enkel het eerste deel van de naam gebruikt word. Mensen denken vaak dat het om een tweeling gaat. Ik zou graag haar naam laten inkorten tot het eerste deel. Zo kent ze zichzelf en haar omgeving ook. Als ik dit doe, welke gevolgen kan dit voor mij als moeder hebben?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 23 jan 2015 15:56

De dubbele naam werkt verwarrend
Met zo'n argument ga je nérgens komen. Ik ken véél mensen die eeen dubbele naam hebben (Sofie-Katrien, Anna-Marie, Jean-Philippe, ...) en sommigen daarvan gebruiken hun dubbele naam, anderen slecht een deel (en dan hangt het er nog vanaf in welke kring ze zich bevinden welk deel ze gebruiken). Daar is helemaal niets verwarrend aan. Gebruik als argument enkel dat uw kind gekend is onder X en niet onder X-Y of Y-X. Ik zou ook vermijden om te praten over de echte reden (de vader), want dat kan wel eens in verkeerde aarde vallen.
Nu is hij niet erkend als vader
Hij had dus ook niéts te zeggen over de naamgeving van uw kind, want het is niet zijn kind volgens de wet.
Waarom dan toch akkoord gaan met zoiets?
Als ik dit doe, welke gevolgen kan dit voor mij als moeder hebben?
Die vraag begrijp ik niet goed. Waarom zou dit voor u ook maar enig gevolg hebben?
Ik zou graag haar naam laten inkorten tot het eerste deel.
Het veranderen van een voornaam kost €490. (In uitzonderlijke gevallen €49, wat misschien bij u wel zo zal zijn, gezien 'louter afkorting' een van de redenen is.)
Normaliter wordt de andere ouder ook ingelicht indien de procedure gestart wordt, maar gezien hij niet erkend is als vader zal dat hier niet het geval zijn.

artemis

#3 , 23 jan 2015 16:30

Is het een dubbele voornaam met een streepje ertussen of zonder streepje?

Reclame

joppe_superheld
Topic Starter

#4 , 23 jan 2015 18:22

Dank duma.

Artemis het heeft een streepje ertussen.

Terug naar “Andere”