stopzetting wett. samenwonen... wanneer domicilie verzetten

wittuh
Topic Starter

stopzetting wett. samenwonen... wanneer domicilie verzetten

#1 , 23 jan 2015 08:56

Beste

ik ben sinds iets meer dan een maand uit elkaar met mijn partner.
We waren wettelijk samenwonend.
Mijn partner heeft het hier moeilijk mee maar zo is de situatie nu éénmaal.
Veel van mijn spullen zijn nog in zijn huis waar ook mijn domicilie staat. Ik heb nu een appartement gevonden om te huren. Via mijn werkgever kan ik genieten van enkele voordelen maar hiervoor moet mijn domicilie op dat adres staan.
Wanneer kan ik best mijn domicilie aanpassen? Als ik dit nu al aanpas, kan mijn ex-partner dan hard maken om mijn spullen niet terug te geven?
Hij heeft ondertussen wel een lijst opgesteld met mijn spullen die ik eens mag gaan halen maar hij doet vrij moeilijk. Ik wil dit zo goed mogelijk afhandelen. Iedereen zijn dingen krijgt en de zaken die we samen gekocht hebben eerlijk onderling verdelen maar vrees dat dit niet zo simpel zal verlopen.
We hebben ook samen geïnvesteerd in zonnepanelen op het huis. Het is zijn eigendom maar ik heb wel mee geïnvesteerd in de panelen. Heb ik recht om een gedeelte hiervan terug te vragen?

Iemand raad, advies hoe ik dit moet aanpakken?

Alvast bedankt!

Dewittuh

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 23 jan 2015 09:26

Zolang u er gedomicilieerd bent, heeft u het recht om daar binnen te gaan.
Ik raad u dan ook aan om zo snel mogelijk uw spullen te gaan halen.

Zodra u in uw nieuwe appartement woont, moét u uw domicilie verzetten, anders is dat domiciliefraude.
Het duurt nog wel enkele dagen tot ettelijke weken eer u effectief ingeschreven wordt, want de wijkagnet moet nog komen controleren en daarna moet de administratie nog gefinaliseerd worden.

Vergeet ook niet uw wettelijk samenwonen te beëindigen. Dat gebeurt niét automatisch als jullie apart wonen; het contract blijft geldig tot het beëndigd wordt.
Dat doe je door samen naar de gemeente te gaan en beide te tekenen. Indien je ex niet meewil, zal je een deurwaarder moeten inschakelen. Dat kost wel wat geld, dus probeer om samen naar de gemeente te gaan.

wittuh
Topic Starter

#3 , 31 jan 2015 13:54

Bedankt voor de info!

Het loopt allemaal niet zo van n leien dakje :-/
Ik ben mn spullen gaan halen...of toch die wat ik mee krijg.

Nu zit ik nog met het financiële... ik heb vrij grote investeringen in het huis gedaan. Het huis is zijn eigendom.
Klinkers, zonnepanelen, poort, ... alles samen voor duizenden euro's.
Ik mag niet binnen dus kan niet aan de facturen... weet ook niet op wie zn naam de factuur staat... maar ik heb wel alles betaald via mijn persoonlijke rekening.
Die uittreksels van de bank heb ik natuurlijk wel.
Is dit voldoende om een deel van het bedrag terug te eisen? Ook als een factuur op zijn naam zou staan?

Ik ga sowieso met advocaat moeten gaan praten. Maar hij was er zeker van dat als ik dat zou doen ik er als heel grote verliezer zou uitkomen.

Alvast bedankt!

Reclame

de reden
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jan 2015 14:32

lees dit eens (vanaf blz30)

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

wittuh
Topic Starter

#5 , 31 jan 2015 14:57

Hoi

bedankt voor de link.
Als ik t n beetje goed begrijp, kan ik dus wel n gedeelte terugvorderen van de investeringen gedaan aan zijn huis.
Wat als bv de factuur van de poort op zijn naam staat maar de betaling is via mijn persoonlijke rekening gebeurd?

Nogmaals bedankt!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jan 2015 15:22

Hij kan u de toegang niet weigeren - haal er de politie bij.
Ga vooraf naar het politiebureau en zegt dat uw bijna ex u de toegang weigert en dat u heibel verwacht - politie zal meegaan om die heibel te voorkomen - edoch politie komt niet tussen bij de verhuis wel om het hoogstnodige mee te nemen.
Als u grote zaken wil meenemen zorg dat er ook een verhuisfirma aanwezig en ...politie zal er enkel op toezien dat er geen strafbare feiten gebeuren.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”