Aangifte nalatenschap en personenbelastingen (Pro Memorie)

Barteny
Topic Starter
Berichten: 44

Aangifte nalatenschap en personenbelastingen (Pro Memorie)

#1 , 13 sep 2007 02:14

Op de nalatenschap van mijn moeder werd onder de passiva pro memorie de personenbelastingen voor de 2 vorig inkomensjaren (2004 en 2005) toegevoegd, omdat we die toen nog niet hadden ontvangen.

Na ontvangst blijkt nu dat één van de jaren een terugbetaling van 2400 EUR is.
Als ik de aanslag echter nauwkeurig bekijk blijkt dat mijn vader normaal (ongeveer) 4000 EUR zou hebben teruggekregen, doch moeder moest 1600 EUR bijbetalen (ttz. onder "Saldo Staat" en pro rata de gemeentebelasting).

Ik vind het dus logisch dat ik die 1600 EUR als passiva kan laten toevoegen.
Ik heb hiervoor naar de registratie gebeld, doch zij beweerden dat zij geen belastingexpert zijn, en dat het eindbedrag gewoon door 2 wordt gedeeld, dus 2400 / 2 = 1200 EUR bij de activa bijtellen en dus extra te betalen successierechten...
Heb hun erop gewezen dat mijn ouders gehuwd waren onder volledige scheiding van goederen, maar dat maakt geen verschil.

Klopt dit, of kan ik toch die 1600 EUR als passiva aangeven ?

Wat als mijn vader bijvoorbeeld 1.000.000 EUR teveel had betaald, dan kan het toch niet zijn dat dit ook voor de helft bij de activa moet geteld worden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 13 sep 2007 11:07

U kunt beide aanslagen in de PB waardoor uw moeder PB moest bijbetalen in één nieuwe aangifte nalatenschap opnemen.

Inderdaad, bijbetalen in de PB = bijkomend passief in de successierechten.

De mensen van de registratie mogen zeggen dat ze geen experts zijn inzake personenbelasting, maar ze moeten wel experts zijn inzake successierechten...

Elke schuld die de overledene werkelijk nog moest betalen op datum van het overlijden is een aanvaardvaar passief.

Natuurlijk kunnen er speciale bepalingen bestaan bij een dergelijke schuld (bvb. enkel als borg; als solidaire en/of onverdeelde schuldenaar; enz.). Al die bepalingen uit het Burgerlijk recht worden in de handboeken successierecht onderzocht en er wordt voorgeschreven wat wel/niet aanvaardbaar is.

In uw geval is het zelfs geen burgerlijk recht, maar het ene fiscaal recht dat in het andere loopt.

Het is niet omdat de schuld van uw moeder en de teruggave van uw vader op één document staan dat zij zich zouden vermengen! Dat is een keuze die men in het WIB gemaakt heeft.

In datzelfde WIB zit in art. 394:
§ 4. Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd, bepaalt de Koning de wijze waarop het gedeelte van de belasting in verband met het belastbare inkomen van elke belastingplichtige wordt vastgesteld.

Het betreffende KB vond ik niet onmiddellijk terug (misschien later).

Vraag schriftelijk aan de eerstaanwezend inspecteur, hoofd van de taxatiedienst die de aanslag heeft gevestigd, dat hij/zij U schriftelijk meedeelt wat het juiste aandeel is van uw moeder in de aanslag.

(ik weet wel dat in eenvoudige gevallen dat schijnbaar af te lezen is van de berekening, maar toch).

U voegt dat bewijsstuk bij uw aangifte.

***************************************

Nu hoop ik maar dat uw moeder niet belast werd in de schijf van 3% successierechten; anders zijn we bezig over 1600 x3% = 54,00 euro.

Barteny
Topic Starter
Berichten: 44

#3 , 14 sep 2007 16:06

Dino, nogmaals bedankt voor Uw uitvoerig antwoord, welke mijn redenering bevestigt.

Ik heb zonet nog eens naar de registratie gebeld (ditmaal echter met de eerstaanwezend inspecteur), en blijkt nu dat de kwestie niet meer terzake is, gezien het te laat zou zijn voor het toevoegen van zulke aangifte.

Volgens de inspecteur is zulke aangifte slechts mogelijk "tot beloop van aanvullend actief".

Ik vermoed dat dit komt omdat onze notaris vorige maand nog een bijvoeglijke aangifte van de nalatenschap ingediend heeft waarbij nog een deel activa werd toegevoegd. Ik citeer uit deze aangifte :
Bijvoeglijke Aangifte van de nalatenschap van xxxx
Ondergetekenden a,b,c,d verklaren hierbij wat volgt :
Dat de oorspronkelijke aangifte dient aangevuld te worden als volgt :
Ingevolge akte schenking ... werd er een bedrag geschonken ...
Totaal bijvoeglijk actief : xxxx EUR
De rest van de aangifte blijft ongewijzigd.
Hadden wij deze passiva (personenbelastingen) dan samen moeten doorgeven ?

De Notaris wist dat er nog pro memories waren, dus dan had hij ons daarop toch moeten wijzen ?

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 15 sep 2007 15:10

Dinsdag meer.

ik denk dat een aanslag PB altijd valt onder art. 135, 4° WS (recht op teruggave); en dat de regel "nieuw passief slechts ten belope van nieuw actief" alleen geldt bij 37,2°.

Maar om helemaal zeker te zijn ga ik het dinsdag op kantoor nakijken.
Even geduld dus.

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 19 sep 2007 10:37

Het werd woensdag ipv dinsdag;

Lees mee in de vakcursus successierechten van de Sector Registratie en Domeinen:

151. Personenbelasting gevorderd na het overlijden.
De personenbelasting op de door de overledene vóór zijn overlijden
geïnde of
gewonnen inkomsten, maakt een op de dag van zijn overlijden bestaande
schuld uit,
zelfs als werd ze pas na het overlijden ingekohierd en werd ze gevestigd
aan de hand
van inlichtingen geput uit de aangifte van nalatenschap (3).
Terzake wordt er eveneens verwezen naar nr. 67, hiervoor, voor wat
betreft het
opnemen van dit passief in de aangifte van nalatenschap.

67. Personenbelasting.
Niettegenstaande er in de ingeleverde aangifte geen melding werd gemaakt
van de
sommen die door de overledene als personenbelasting verschuldigd waren,
mogen deze
sommen nog in aanmerking worden genomen voor de berekening van de
successiebelasting zo het vaststaat dat het aanslagbiljet aan de
aangevers werd
toegezonden na de inlevering van de aangifte van nalatenschap en na het
verstrijken
van de verbeteringstermijn.
Ook hier moet onder aangifte niet alleen de oorspronkelijke aangifte
worden verstaan,
doch ook de bijvoeglijke aangiften, die van de opeisbaarheid van
aanvullende rechten
laten blijken.

**************************

Dus, zoals ik dacht: als het personenbelasting is: steeds aftrekbaar. Zelfs indien niet als PM aangegeven (daar twijfelde ik over).
Niet ten belope van nieuw actief: dat is iets anders (vb. een rechter velt een vonnis: het actief van de nalatenschap wordt vermeerderd: dan mogen tijdens deze nieuwe aangiftetermijn ook passiva worden aangegeven ten belope van het nieuwe actief).

"zo het vaststaat dat het aanslagbiljet aan de aangevers werd toegezonden na de inlevering van de aangifte van nalatenschap en na het verstrijken
van de verbeteringstermijn."
Dat zal wel het geval zijn bij U.

Geen vragen meer stellen: aangifte indienen voor die nieuwe passiva.






Dino, nogmaals bedankt voor Uw uitvoerig antwoord, welke mijn redenering bevestigt.

Ik heb zonet nog eens naar de registratie gebeld (ditmaal echter met de eerstaanwezend inspecteur), en blijkt nu dat de kwestie niet meer terzake is, gezien het te laat zou zijn voor het toevoegen van zulke aangifte.

Volgens de inspecteur is zulke aangifte slechts mogelijk "tot beloop van aanvullend actief".

Ik vermoed dat dit komt omdat onze notaris vorige maand nog een bijvoeglijke aangifte van de nalatenschap ingediend heeft waarbij nog een deel activa werd toegevoegd. Ik citeer uit deze aangifte :
Bijvoeglijke Aangifte van de nalatenschap van xxxx
Ondergetekenden a,b,c,d verklaren hierbij wat volgt :
Dat de oorspronkelijke aangifte dient aangevuld te worden als volgt :
Ingevolge akte schenking ... werd er een bedrag geschonken ...
Totaal bijvoeglijk actief : xxxx EUR
De rest van de aangifte blijft ongewijzigd.
Hadden wij deze passiva (personenbelastingen) dan samen moeten doorgeven ?

De Notaris wist dat er nog pro memories waren, dus dan had hij ons daarop toch moeten wijzen ?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”