Stedenbouwkundige vergunning nodig voor tuinornamenten?

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

Stedenbouwkundige vergunning nodig voor tuinornamenten?

#1 , 01 jan 2015 14:44

Beste

Zoals de titel het al raad zoek ik informatie omtrent stedenbouwkundige vrijstelling of vergunningsplicht voor een aantal manieren om de tuin op te fleuren. Over volgende zaken zit ik met vragen:

- een pergola, geld dat altijd als een vergunningsplichtige overdekking (tenzij binnen de vrijstellingsregeling maar we zitten al met meer dan 30 vierkante meter bijgebouwen)? Ook als dit niet aangebouwd is en in hoogte beperkt is (de 2 meter voor tuinversiering) en geen terras overdekt? Het zou de bedoeling zijn om zo in de zomer een schaduwplekje te hebben om in de tuin te zitten, zonder verhardingen, gewoon gras. We zouden die laten begroeien met druif om zo

- een berceau, of loofgang als ik mij niet vergis, hoe zit het daar stedenbouwkundig mee? Hier en daar kom ik dan zaken tegen als 'aanleg nieuwe berceau begint te stijgen' maar bij het bekijken van de foto's zie ik eerder een pergola dan een berceau. Het zou dus wel degelijk om een berceau gaan en niet zulke half pergola gevallen.

- en hoe zit het dan met rozenbogen? Worden die gezien als tuinversiering of geld dat ook als een soort overdekking?

- verder zie ik ook van die half ingegraven zitplaatsen, hoe zit het daar in de praktijk mee? Is dat vergunningsplichtig of kan dat eventueel onder de vrijstellingsregeling van verharde oppervlakken?

- verhaksel, telt dat als verharding?

Het is niet dat ik op zoek ben de wet te omzeilen, maar ik vraag me deze dingen af omdat ik die af en toe eens zie opduiken en tuinen en eigenlijk wel mooi vind. Maar als ik dan voor zulke dingen allemaal vergunningen dien te halen, denk ik dat het bijna niet mogelijk zal zijn om er een mooi (subjectief voor mezelf bedoelt natuurlijk) tuintontwerp mee te maken zonder te veel compromissen te moeten maken.

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
Brecht

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 01 jan 2015 14:57

Vergeet ook de tuinkabouters niet!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

#3 , 01 jan 2015 15:12

Over tuinkabouters had ik geen vraag, die behoren tot de tuinornamenten onder de 2 meter en mogen binnen de 30 meter achter de woning worden voorzien volgens de vrijstellingsregeling als ik me niet vergis? Maar bij een pergola stuit ik altijd op de aanbouwpergola's en dat die als terrasoverdekking een vergunning nodig hebben als ze niet binnen de vrijstellingsregeling kunnen worden toegepast. Maar hetgeen ik op het oog heb is een losstaande pergola vrij centraal in de tuin waar gaan verharding onder zijn en waar ik de hoogte eventueel zou beperken in de hoop dat dit dan onder de vrijstellingsregeling kan vallen van de tuinornamenten. Dan een berceau of loofgaang, vind ik nergens informatie over of die worden gezien als een overdekking of niet en op welke afstand van de perceelsgrens die moeten worden geplaatst. Over rozenbogen al totaal geen uitleg hoe het daar zit, of men die naar hartelust mag plaatsen in de tuin, en Ommen die dan kan koppelen en zo en berceau kan bekomen of niet? En dan de vraag over een in de tuin verzonken zitruimte verklaart zichzelf denk ik, en van dat verhaksel heeft te maken met zowel een pad van verhaksel aanleggen, slingerend tussen fruitbomen, en als grondbekking tegen onkruid tussen de sierstruiken.
Ik vraag naar info rond deze zaken, niet naar info rond uw tuinkabouters, die mag u houden.

Reclame

chantika
Berichten: 961

#4 , 01 jan 2015 15:19

Best de info aan de stedenbouwkundige dienst van de gemeente vragen. De regels zijn niet overal gelijk.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 01 jan 2015 15:20

Aangezien er buiten de Vl. wetgeving ook nog verschillen kunnen zijn tussen gemeenten best eens gaan vragen bij adm. gemeente.
Ik heb een beeldhouwwerk in mijn tuin geplaatst (meer dan twee meter hoog). Volgens de gemeente moest ik niets aanvragen.
Ik heb het wel niet schriftelijk laten bevestigen, gewoon mondeling gaan vragen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

#6 , 01 jan 2015 20:12

Maar het kan toch niet dat als de Vlaamse regering zegt dat een pergola altijd een overkapping is en dus in mijn geval als losstaand bijgebouw moet worden gezien, dat de gemeente kan beslissen dat dit geld als een tuinornamenten en dus een vrijstelling heeft bij een beperking inde hoogte tot 2 meter?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 01 jan 2015 20:20

Maar het kan toch niet dat als de Vlaamse regering zegt dat een pergola altijd een overkapping is en dus in mijn geval als losstaand bijgebouw moet worden gezien, dat de gemeente kan beslissen dat dit geld als een tuinornamenten en dus een vrijstelling heeft bij een beperking inde hoogte tot 2 meter?
Uit het reglement van Brugge:

U hebt geen bouwvergunning nodig voor:
‚‚ de aanleg van tuinpaden in de achtertuinstrook
en
van terrassen voor zover ze niet gelegen zijn in de
voortuinstrook, minimum
1 m van de zijdelingse
en achterste perceelsgrenzen verwijderd blijven
en in totaal niet groter zijn dan 50 m² en voor zover
deze verhardingen worden aangelegd op de hoogte
van het natuurlijk maaiveld.
‚‚ de aanleg van een siervijver van max.
30 m², indien gelegen in de achtertuin en op minimum
2 meter van de perceelsgrens
‚‚ de plaatsing van zaken die tot de normale tuinuitrusting
behoren, zoals een barbecuestel,
speeltoestellen,
een tuinmuurtje met een maximumhoogte
van 1,2 m. Let wel het mag niet gaan om
een muurtje dat op de perceelsgrens wordt gezet.
Hiervoor is wel een bouwvergunning vereist.
‚‚ afsluitingen van maximum 2 m hoog met palen en
draad
‚‚ een pergola, een prieel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”