Goeiedag
Bij mijn vader vermoeden wij (de kinderen) dat hij ASS heeft. Met name -volgens de vorige DSS- het Aspergersyndroom. Hij is meer dan normaal begaafd, maar komt zijn hele leven al in de financiële én gerechtelijke problemen (inclusief gevangenisstraffen). Zowel ik en mijn zus werken met kinderen met autisme. Ik vermeld dit om aan te tonen dat ik niet afga op een internettestje van luttele min. Mijn vader begrijpt weinig op socio-emo niveau (Je zou kunnen stellen dat hij nagenoeg geen mensenkennis heeft. Laat staan dat hij zich emotioneel in anderen kan verplaatsen.) Bestaat er een mogelijkheid om iemand gedeeltelijk ontoerekeningsvatbaar te laten verklaren (bvb. om zaken te doen)? Al dertig jaar bouwt hij schulden op en op dit moment zit hij alweer in de gevangenis. De laatste dagen heb ik zijn mappen met administratie doorbladerd. Daaruit maak ik op dat wij (kinderen en onze moeder) slechts het topje van de ijsberg kennen. Om niet te spreken van een doos van Pandora...
Problemen die naar zijn beleving opgelost zijn, zou de maatschappelijke norm als een lapmiddel/uitstel beschouwen. Ik begrijp waarom hij veroordeeld wordt (het logische gevolg van het rechtssysteem), maar omdat hij in zijn beleving quasi geen zaken verkeerd doet, begrijpt hij dat niet. Deze man zou nooit iemand bewust kwaad berokkenen, maar hij begrijpt de wereld rondom hem niet op de manier die algemeen aanvaard is. Graag uw advies. Hartelijke groet
Reinoud