Tips en trics tav kopen via een makelaar

DanSch
Topic Starter
Berichten: 45

Tips en trics tav kopen via een makelaar

#1 , 25 dec 2014 14:24

Beste,
Wij zijn van plan een huis te kopen. Maar de eerste contacten met makelaars vinden wij eerder louche. Zij gaan volgens ons uit van een te hoge prijs. Ik weet: er is volgens sommigen alleen een subjectieve waarde te kleven aan een huis. Maar volgens mij is er toch ook zoiets als een objectieve waarde.
Dan komen zij vlug af met "je kan een bod doen". Maar wat is hier de gang van zaken? Mijn gevoel zegt me dat het hier meer een "opbod" is dan een bod geven. Met de bedoeling mensen tegen elkaar uit te spelen en zo toch het te hoge bedrag te bereiken.

Wat kan je als kandidaat koper doen om toch wat sterker te staan tegenover die "technieken" van de immo? Ik bedoel om toch enigszins tot die objectieve waarde te komen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 25 dec 2014 15:03

Stoppen met immokantoren te bezoeken en één van volgende twee technieken te gebruiken:

- woningen die verkocht door de eigenaars zonder immokantoor.
- woningen die verkocht worden via publieke verkoop. (Nav. Echtscheidingen, erfenissen, in opdracht van bank, ....)

Verder als u dan toch een bod uitbrengt op een pand bij een immokantoor dit altijd beperken in de tijd, bv 1 of 2 weken.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 25 dec 2014 15:49

En om te beginnen veel huizen gaan bezoeken al of niet via immo.
Best iemand uit familie of vriendenkring die iets met bouw te maken heeft enkele keren mee vragen ... kan je veel leren waar men moet naar kijken.
Wij hebben wel goede ervaringen gehad met een specifiek immo kantoor maar het kan ook tegenvallen dat hebben we ook meegemaakt.
Met een goed kantoor lossen die veel problemen voor je op ...

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 dec 2014 22:33

het simpelste is gewoon niet meegaan in het opbod verhaal. Als u een huis bezoekt en geïnteresseerd bent, maak dan voor uzelf uit wat dit mag kosten en ga daar niet boven. Vanuit emotioneel oogpunt is dit niet gemakkelijk, maar het is de enige manier om u tegen dergelijke technieken te beschermen zonder dat deel van de markt voor uzelf af te sluiten. En zoals vdb aangeeft: beperk elk bod in de tijd zodat men u niet aan het lijntje kan houden.

DanSch
Topic Starter
Berichten: 45

#5 , 26 dec 2014 20:39

@Vandebos: is er een aparte site waarom alleen eigenaars verkopen?
Via publieke verkoop heb ik een website.

Indien de makelaar verteld dat er reeds een bod is, is er een methode dat ik dit op waarheid kan verifiëren? Ik heb het gevoel dat er veel gelogen wordt. Kan ik dit ergens checken? Bij een notaris kan men dit bv wel checken.

Alleszins al heel veel dank voor je reacties, heb ik hulp aan.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 27 dec 2014 00:00

Eenvoudig, u wenst hem geluk met het nieuwe bod. Dat het feit dat er een hoger bod is u ontslaat van uw verplichtingen en u dit bijgevolg via mail zal bevestigen. Indien het vals is zal hij snel terugkrabbelen. De eigenaars die u kan opzoeken laten weten dat u zich vanwege het hogere bod terugtrekt... Truken van de foor bestrijden met hun eigen vuur met andere woorden. Indien bovendien blijkt dat de makelaar fictieve biedingen gebruikt dit onverwijld melden bij de tuchtcommissie van het BIV. Niet dat dat veel zal opleveren (ze hebben vijf jaar nodig gehad om 500+ niet actieve leden uit hun plateau te verwijderen en laten deze nu in de pers doorgaan voor geschorste fraudeurs. Een deel ervan klopt doch de meerderheid was reeds lang gestopt) Dit soort van gedrag strookt immers niet met de etische code die ze haar makelaars oplegt.

Een site met enkel eigenaars? Niet onmiddellijk, veel rondrijden in de regio waar je wat wenst te kopen, eens langs gaan bij de notarrissen in de streek en uw gegevens achterlaten zodat ze je contacteren als er wat is dat binnen je wensen valt, zelf regelmatig bij notarissen gaan kijken (of in het lokale notarishuis)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 27 dec 2014 10:52

In de buurt waar je graag zou willen gaan wonen, bijna wekelijks rondtoeren. De opzichtige borden van makelaars negeren, en enkel afgaan op de kleine affiches "Te koop" die in de gewone handel te koop zijn of via internet kunnen gedownload worden.
Ook via www. immoweb.be kan je particulieren verkopers vinden, maar het is wel zoeken, omdat ook makelaars deze site gebruiken. Dus goed nakijken en makelaars ook negeren.

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 27 dec 2014 17:10

Je moet nu ook niet alle makelaars als boemannen afschilderen. Ze doen maar wat de verkoper van hen verwacht dat ze doen: het goed zo duurvmogelijk verkopen. Doe zoals hierboven beschreven: leer realistische prijzen inschatten en blijf weg van zichtbaar veel te duur geprijsd vastgoed. Ook uit de hand zie je soms zotte vraagprijzen van mensen die denken dat hun huis van 40-50 jaar oud evenveel moet opbrengen dan een nieuwbouw met dezelfde oppervlakte omdat ze vinden dat hun huis in "perfecte" staat is.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 27 dec 2014 18:49

Ik ken een paar goede makelaars, het spijt me echter nog steeds te moeten zeggen dat ik er meer niet goede ken.

Terug naar “Kopen”