signalisatie parkeerplaats mindervaliden

steven5
Topic Starter
Berichten: 1

signalisatie parkeerplaats mindervaliden

#1 , 12 dec 2014 11:44

Beste,

Onlangs is er een parkeerplaats mindervaliden voor onze deur ingericht.
Wij kregen nu 2 boetes aan voor parkeren hier.
Uiteraard hebben wij dit niet bewust gedaan.
2 bemerkingen die ik me bij deze boetes maak;
*boete 1: 02/11/14 om 19h53
*boete 2: 03/11/14 om 07h55
Maw men heeft ons `s avonds beboet en dan nog gauw `s ochtends opnieuw.
Kan dit zomaar, is er geen interval die ertussen moet zitten?

2de bemerking:
Het aanwezig zijn van de parkeerplaats is aangegeven door een verkeersbord, maar geen markering op de grond.
Dat is dan ook de reden waarom we daar geparkeerd hebben, het is voor onze eigen deur (gewoonte).
Is het mogelijk wettelijk verplicht dergelijke markering ook op de grond aan te brengen?

Krijgen de boete aan op 11/*12, vaststelling is gebeurd begin november.
U kan het al raden, de schrik zit er dik in dat er in die lange periode tussenin nog door ons geparkeerd is.
Dit grapje zou ons zomaar even 2x110 euro kosten.
Prettige eindejaarsfeesten.

Iemand enige suggestie/ervaring hierin?

Bedankt alvast
Steven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 12 dec 2014 14:29

Een bord volstaat om te spreken van een parkeerplaats voor personen met een handicap.

Anderzijds kan u wel stellen dat het om één inbreuk ging ipv 2. Vraag dit op het antwoordformulier en verwijs op elk antwoordformulier naar het andere.

Zodra u ook maar één boete ontvangt, betaalt u deze.

Als de andere overtreding dan wegens niet betaling voor de rechtbank wordt gebracht, kan u aantonen dat het over 1 inbreuk ging en dat u daarvoor al heeft betaald.

U kan er dan vanaf komen met een vrijspraak of eenvoudige schuldigverklaring.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 12 dec 2014 17:25

2 bemerkingen die ik me bij deze boetes maak;
*boete 1: 02/11/14 om 19h53
*boete 2: 03/11/14 om 07h55
Dat kan perfect 1 daad zijn - 2/11 geparkeerd, opgeschreven, en 3/11 nog eens opgeschreven terwijl voertuig niet verplaatst is.


Het aanwezig zijn van de parkeerplaats is aangegeven door een verkeersbord, maar geen markering op de grond.
Enkel de verkeersBORDEN gelden inzake voorbehouden parkeerplaatsen voor gehandicapten.

De markeringen zijn optioneel, en op zichzelf (dus zonder verkeersbord) waardeloos.


Die borden staan er van begin november, voor uw deur, en deze zijn u een maand later nog niet opgevallen ????

Post anders eens een foto van de borden + wat van de omgeving (inschatting zichtbaarheid bord)


Als je in mijn stadje woont, zijn 80-90% van de gehandicaptenplaatsen foutief aangegeven ... :evil:

Reclame

Toby1
Berichten: 10

#4 , 23 dec 2014 15:48

De wegmarkering is niet wettelijk voorzien, maar er bestaat wel een (bindende) omzendbrief van 25 april 2003 die de wet verder aanvult, daarin staat :

2.1. Het internationaal symbool van de personen met een handicap zoals het voorkomt op het verkeersbord, telkens het mogelijk is, ook op het wegdek afbeelden.

2.2. Voor de parkeerplaatsen die niet aangebracht zijn in de nabijheid van een woning waar een persoon met een handicap verblijft en die dus op een algemene wijze zijn ingesteld, hier ook, afhankelijk van de mogelijkheden, bovenop de aanwezigheid van het symbool zoals bedoeld in 2.1. :

ofwel de wegbedekking in de voorbehouden plaats(en) een andere kleur geven.
Met het oog op eenvormigheid is het best dit in het blauw te doen.

Er moet echter wel voor gewaakt worden dat het toegepaste procédé geen gladheid veroorzaakt;

ofwel, indien dat nodig is om gladheid te vermijden, evenwijdig met de afbakening in wit van de parkeerplaats, enkel een aangrenzend kader in blauw aanbrengen, met een breedte van 10 tot 15 cm.
Het komt er niet op aan alles te weten. Aan alles denken, daar komt het op aan.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 23 dec 2014 15:55

Dat is een aanbeveling, en dat is, bij mijn weten, nog altijd geen wet.

Toby1
Berichten: 10

#6 , 23 dec 2014 16:06

Niet helemaal.
Ministeriële omzendbrieven kunnen zowel indicatief, interpretatief als verordenend zijn. Wanneer ze verordenend zijn formuleren ze een dwingende rechtsregel en zal de rechter deze in acht nemen.
De wijze waarop de omzendbrief is opgesteld, alsook de onderliggende bedoeling ervan, zal bepalend zijn om te oordelen of het al dan niet om een verordenende omzendbrief gaat.
Het komt er niet op aan alles te weten. Aan alles denken, daar komt het op aan.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 23 dec 2014 16:07

Raar zo'n bord is toch niet zo klein en de paal is bovendien oranje ...dan weet u toch dat het om een parkeerregeling gaat.
Gehandicapt zijn of een handicap hebben is geen grapje.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 26 dec 2014 19:29

Raar zo'n bord is toch niet zo klein
Minimaal 40 x 60 cm
Zo beestig groot is dat nu ook weer niet.

Als ze kleiner zijn, is dat een inbreuk ...
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 7-hs2art11" onclick="window.open(this.href);return false;

en de paal is bovendien oranje ...dan weet u toch dat het om een parkeerregeling gaat.
De palen (verplicht) en de achterkanten (optioneel) van parkeerborden, zijn almaar minder vaak oranje.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 26 dec 2014 19:31

Niet helemaal.
Ministeriële omzendbrieven kunnen zowel indicatief, interpretatief als verordenend zijn. Wanneer ze verordenend zijn formuleren ze een dwingende rechtsregel en zal de rechter deze in acht nemen.
Maar wat als ze niet stroken met een KB of MB :?:

Franciscus
Berichten: 38587

#10 , 26 dec 2014 19:32

Bij een u-bocht kan men het dus niet weten.

Toby1
Berichten: 10

#11 , 26 dec 2014 21:25

Ze moeten wel stroken met een wet, KB of MB. Dat is een voorwaarde. Maar de omzendbrief mag wel aanvullen of verduidelijken.
Dus als de wet zegt dat een verkeersbord E9A + onderschrift (pictogram rolstoel) moet worden geplaatst, mag een omzendbrief stellen dat telkens wanneer dat mogelijk is, het wegdek in een andere kleur moet worden gedaan (bij voorkeur blauw) en telkens wanneer mogelijk een rolstoelpictogram "zoals dat voorkomt op het verkeersbord" moet worden afgebeeld op het wegdek.

Maar opgelet: in de omzendbrief staat :
"Is het aanbevolen" dat:
- "telkens wanneer mogelijk" een rolstoelpictogram op het wegdek wordt afgebeeld.

Het is dus niet duidelijk hoe strikt men deze omzendbrief moet interpreteren. Want wanneer iets mogelijk is en wanneer niet, dat hangt af van feitelijke omstandigheden en dus van interpretatie. Dus je kan dit aanhalen, maar ik weet niet of dit argument op zichzelf voldoende is.
Het komt er niet op aan alles te weten. Aan alles denken, daar komt het op aan.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 26 dec 2014 22:59

De wegcode stelt dat het herhalen van de verkeersborden met wegmarkeringen, in het WIT moet gebeuren.
En voorziet dat enkel op de rijbaan ...

77.3. Witte opschriften op de rijbaan mogen de door verkeersborden gegeven aanwijzingen herhalen.

Het herhalen van het blauw van een E9 - of fietsstraat - is helemaal niet voorzien

De omzendbrief is dus eigenlijk strijdig met het KB ...

Toby1
Berichten: 10

#13 , 27 dec 2014 09:31

De voorbehouden plaatsen worden gesignaleerd door middel van het verkeersbord E9a (" P ") met het blauwe pictogram dat een mens met een handicap in een rolstoel voorstelt of aangevuld met het onderbord waarop dit pictogram is afgebeeld. Het pictogram mag, in witte kleur, op het wegdek gereproduceerd worden. Op zichzelf is deze reproductie op de grond echter niet voldoende om in een voorbehouden parkeerplaats te voorzien. In voorkomend geval wordt de signalisatie aangevuld met een pijl die het begin van de reglementering aanwijst en met vermelding van de afstand waarover ze geldt. Het is daarenboven wenselijk de parkeerplaats(en) duidelijk te markeren op de grond, behalve wanneer ze tot verwarring aanleiding zou geven (afbakening van geïsoleerde plaatsen op de rijbaan).

In een latere omzendbrief vinden we dan "telkens indien mogelijk ook het pictogram op het wegdek te reproduceren"


De omzendbrief spreekt mijns inziens de wet niet tegen, omdat duidelijk gesteld wordt dat de de wegmarkeringen in witte kleur moeten worden gereproduceerd (zowel de lijnen als het pictogram). Enkel de blauwe invulling is nieuw, maar dat doet geen afbreuk aan de witte markeringen. Jij kan daar anders over denken, maar toch zijn de meeste parkeerplaatsen voor gehandicapten effectief blauw ingevuld met witte markeringen en een wit pictogram. Dus als we jouw logica volgen, zouden al deze parkeerplaatsen in strijd zijn met het KB van 1975, en dat lijkt me toch twijfelachtig.
Het komt er niet op aan alles te weten. Aan alles denken, daar komt het op aan.

Crozzie
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 okt 2016 13:08

Hallo,

Een oud topic al.
Maar heb enkele vragen hieromtrent.

Ben zelf weg gesleept op zo'n plaats.
Totaal verbouwereerd was ik toen ik men auto niet terug vond op een parking.
Nog eens gekeken op een andere rij op de parking, maar geen spoor van mijn auto.
Toen ik naar omhoog keek daar waar ik normaal geparkeerd stond zag ik dus het bord E9a met onderbord 'pictogram mindervalide'.

Nu kan men veel zeggen dat sommigen bewust gaan parkeren op zo'n plaats.
Wel ja, als men u het niet echt duidelijk maakt dat je op zo'n plaats gaat parkeren is de kans groot dat men hierop gaat parkeren.

Dus het bord, staat inderdaad wel daar op een oranje paal.
Maar staat eigenlijk achter een dunne haag.
De parkeerplaats op zich lijkt me absoluut niet groter dan de gewone parkeerplaatsten.
Is niet gemarkeerd met witte lijnen.
En ook geen blauw vlak met een pictogram van een rolstoel in.
Die laatste heb ik al vernomen dat dit enkel een richtlijn is.

Nu zou ik graag info willen over de andere zaken.
Dat bord, staat achter (tussen) een dun haagje. Kan dit?
De afmetingen van zo'n parkeerplaats, is daar geen wettelijke bepaling rond dat deze groter is dan een normale parkeerplaats?
En moet ze afgebakend zijn met witte lijnen?

Een plaats afnemen van een mindervalide was absoluut niet mijn bedoeling maar mensen moeten ook begrijpen dat overheden ook hun rol moeten spelen in het correct aanbrengen van zulke plaatsen!

LeenW
Berichten: 12824

#15 , 18 okt 2016 13:15

Het bord moet zichtbaar zijn, dus als er een struik voorhangt, pak dan zeker een foto.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”