Ver wonen van papa met kindjes

tinedd
Topic Starter

Ver wonen van papa met kindjes

#1 , 09 dec 2014 11:39

Hallo allen

Ik ga uiteengaan met mijn vriend. We zijn feitelijk samenwonend. We hebben 2 kindjes van 4.5 en 2.5 jaar. 3 jaar geleden zijn we verhuisd ver weg van vrienden en familie. Graag zou ik terug in de buurt gaan wonen van mijn ouders/vrienden, dit zo'n 100km van zijn huis. Mag dit? Kindjes zullen 100% bij mij verblijven en hij mag ze bezoeken, komen halen wanneer hij wil.
Hij wil later ook richting zijn ouders verhuizen, zo'n 15km van mijn ouders..

Groeten

Tine

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 09 dec 2014 11:52

Ik leid hieruit af dat er géén regeling op papier staat en jullie dus momenteel in onderlinge overeenstemming handelen.
Eerst en vooral een goede raad: Het is mooi dat jullie dit willen, maar weet dat er een moment gaat komen in de toekomst waarop jullie het eens oneens zullen zijn over iets en er dan geen wettelijk afdwingbare regeling zal zijn om op terug te vallen. Niet ivm financiën, maar ook niet in verband met de verblijfsregeling van de kinderen. Weet ook dat veel mensen nogal toegeeflijk zijn, met de beste bedoelingen!, bij het beëindigen van een relatie, maar dat de papa, als deze moeilijke periode achter de rug is, misschien zijn kinderen méér zal willen zien.

Weet dat de wet dan voorschrijft dat bilocatie de regel is (half/half) en u enkel met goede argumenten een andere regeling zal kunnen bekomen.

Weet ook dat er SOWIESO co-ouderschap is en dat de verblijfsregeling daarop geen invloed heeft. Dat wil zeggen dat beide ouders steeds samen moeten beslissen over de belangrijke zaken in het leven van hun kind en dat geen enkel ouder eenzijdig deze beslissingen mag nemen. Het gaat dan over: verblijf, opvoediing, hobby's, medische ingrepen, onderwijs, religie, ... Daarmee wil ik vooral zeggen dat het niet is omdat de kinderen bij u verblijven, u alleen mag beslissen over de school, de hobby's, aankopen betreffende de kinderen (tenzij u ze alleen bekostigt), ... Indien ouders het over een van deze dingen niet eens geraken, zal de familirechter in hun plaats beslissen. Ook dan is er niet een ouder die de knoop mag doorhakken.

Ten slotte: U mag uiteraard vrij gaan wonen waar u wil, maar zou dat toch duidelijk met uw ex bespreken. In gevallen waar er namelijk onenigheid is over de verblijfsregeling van de kinderen, kijkt de rechter naar een aantal factoren, en als er dan een ouder is die zo ver weg verhuisd wat een goede uitoefening van co-ouderschap moeilijk en bilocatie onmogelijk maakt, de verhuizende ouder vaak degene is die aan het kortste eind trekt. Ik zou dus zeer goede afspraken maken met je ex en zorgen dat het duidelijk is dat jullie allebei van plan zijn om in die richting te verhuizen en zorg dat dat misschien ergens op papier staat, zodat hij het later niet tegen je kan gebruiken.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”