Betaling gas-water-licht

LilJur
Topic Starter
Berichten: 2

Betaling gas-water-licht

#1 , 09 dec 2014 00:57

Momenteel zit ik in mijn 2de huurperiode voor mijn kot in Antwerpen. Ik betaal maandelijks €80 voorschot voor gas-water-licht.
In mijn contract word er dan ook aangegeven dat bij de eindrekening extra kosten kunnen komen voor als je over de €80 euro gaat.
Ik was er dus van op de hoogte dat ik meer kosten kon maken dan dat ik maandelijks betaalde.
Echter wist ik het nooit wanneer ik meer kosten maken. Ik werd nooit op de hoogte gesteld als ik dit voorschot zou overschreed.

Aan het einde van mijn huurtermijn krijg ik dus mijn eindrekening. En dat was even schrikken:
Ik moest voor mijn gas-water-licht maar liefst €629.35 bij betalen.
Zonder dat ik het wist ging ik dus maandelijks meer als €50 over mijn voorschot.

Momenteel heb ik nog altijd niet betaald. Het voelt namelijk voor mij niet juist en wou eerst wat research doen.
In mijn ogen kan het niet kloppen dat ik maandelijks €50 kosten extra maakte zonder hier van op de hoogte te zijn.
Volgens mijn vader hoort dit ook niet te kunnen, gezien er geen bewijs is van de extra kosten en ik dus mag weigeren te betalen.
Hij zegt dat wij recht hebben om maandelijks onze meterstand af te lezen en bij te houden, en toch zeker een het begin en einde van de huurperiode.

In het kot bevinden zich zowel de meterkast en stoppenkast. De stoppenkast is voor mij bereikbaar. Op de meterkast zit echter een slot en enkel onze verhuurder heeft toegang (die wij letterlijk niet meer gezien hebben sinds onze rondleiding 1,5 jaar geleden).
Ik heb de meterstand ook nooit tezien gekregen. Niet aan het begin van de huurperiode en het einde van de huurperiode.
Wat moet ik met deze situatie doen? Heb ik inderdaad het recht om te weigeren te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 09 dec 2014 09:22

Als u erover gaat, moet u dat betalen. Zo simpel is het. U heeft dat verbruikt, niet uw kotbaas. Het is ook niet aan uw kotbaas om uw verbruik te regelen of in het oog te houden. Dat is uw en enkel uw verantwoordelijkheid.

U hebt wel recht op een duidelijke gedetailleerde afrekening. Vraag die dan ook aan uw kotbaas. Desnoods met aangetekend schrijven. Doe dat ook zo snel mogelijk, want gewoon niet betalen, kan u meer problemen opleveren.

Of u recht hebt om tot bij de meterstand te komen, laat ik in het midden, gezien u wel bij de stoppenkast kan. Sowieso, dit NU als excuus inroepen om niet te moeten betalen, zal niet lukken. U had zodra u merkte dat u hier geen toegang tot had, de kotbaas hiervan op de hoogte moeten stellen dat u dit wenst. U kan dat nu uiteraard alsnog doen. Of die dat moet doen, laat ik aan iemand anders om te beantwoorden. Ik vermoed eerlijk gezegd van niet. (buiten misschien in het begin en op het einde van de huurperiode, wat ik dan ook zou proberen overeen te komen

Echter: hoeveel koten zijn er? Waarschijnlijk is er één meter voor alle koters samen en gebruikt de kotbaas een verdeelsleutel om dat over alle koten te verdelen. Wat staat er in je contract over die afrekening?

Indien je vermoed dat hij e teveel aanrekent, begin dan zéker met de gedetaillerde afrekning te vrgaen. Daarop heb je zéker recht, want je moet weten waar dat bedrag vandaan komt.
(En: waar je volgend jaar op moeten letten: gas, water of electriciteit => wat doet de prijs zo naar boven gaan?)

Franciscus
Berichten: 38607

#3 , 09 dec 2014 10:30

Hoeveel huurders zijn daar?
Best allemaal eens samen komen.
€ 600 + € 629,35 voor één studentenkamer?
Hoe wordt per kamer de prijs bepaald - meters op de CV - ieder een eigen meter? Voor elke / welke nutsvoorzieningen.
De algemene meter is meestal ook een afschakel meter en kan je ook aan en af zetten dus moet toegankelijk zijn.
Anders moet de prijs berekend worden per aandeel in het totaal zoals bij een appartementsgebouw.

U hebt zeker recht op de algemene en op uw berekende afrekening.
http://www.studentkotweb.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://be.burgerrechten.narkive.com/JO1zmUDM/kot.2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.khk.be/khk04/stuvo/pdf/opKot ... normen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

LilJur
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 09 dec 2014 16:49

Het is een gebouw met 3 verdiepingen, in totaal 39 studio's, goed voor bijna 50 studenten.
Elke studio heeft een eigen badkamer en volledig ingerichte keuken met koelkast, vriezer en 4 delig inductie fornuis.
De bovenste verdiepingen zijn allemaal 2-persoons kotten van 51m² (die van ons) en 65m². De andere 30 zijn 1-persoons van 31m² en 40m². Ik zit hier samen met mijn broertje.
Bij elke studio word gas-water-licht apart aangerekend. Dit krijgen wij ook te zien op de eindrekening. Hieruit kan ik ook concluderen dat er dus wel degelijk een meterkast achter die gesloten deur zit in de badkamer, want we krijgen een overzicht van alle studio's, dus ik weet ook wat de buren verbruiken.
Daaruit kon ik concluderen dat de voornaamste kosten van verwarming kwamen:
Verwarming: 3643
Electro: 945
Water: 43,45

Dit vonden we vrij raar. Wij hebben namelijk enkel de verwarming aan in de winter (wat vrij logisch is) en zetten hem s'avonds en als we weg zijn uit.
In mei, vlak voor de examens, heb ik mijn kot een grondige schoonmaak beurt gegeven. Hierbij heb ik ook de verwarmingen schoongemaakt en op dit moment stonden die alle 3 uit.
Met de examens en de vakantie was ik uiteraard weinig op kot en mijn broertje nooit. Toen we de rekening kregen schrokken we uiteraard van het gebruik.
We hebben toen alle verwarmingen nagekeken en kwamen er achter dat ze alle 3 aanstonden op de 2de stand. Uiteraard iets dat je niet merkt, gezien je in de zomer geen verwarming aan zet. Ook straalde er bizar genoeg geen hitte van de verwarmingen af, deze waren zelfs koud.
Wij vonden dit vrij bizar. Maar eerder in de vakantie zijn wij er wel achter gekomen dat de kotbaas zonder toestemming of verwittiging toegang neemt tot de kotten.
Toen dat ik op een avond terug kwam was namelijk alles van mijn aanrecht verwijdert en lag het vol houtsnippers. Er was namelijk een lamp boven het aanrecht geinstalleert.
Een van de andere studenten is hier dan ook over gaan klagen want zij kwam net uit de douche toen ze zonder te kloppen binnen kwamen.
Ook worden wij met koude en winderige periodes verplicht om de verwarming aan te zetten. Er loopt namelijk een tocht bij ons over de vloer. Ik hoopte dit op te lossen door iets voor de deur te leggen. Maar het werkte niet.
1 maand geleden kwam ik er echter achter dat er bij het raam een spleet zit van 1mm (let op: het gebouw is pas 3 jaar oud!). Deze heb ik dan afgeplakt maar de tocht is er nog altijd.
Ondertussen zijn er in de afgelopen maand meerdere studenten geweest die op de facebook groep hebben gezegd dat er speling zit bij het raam.

Als voor Duma; volgens STUVO heb ik recht om de meterstand sowieso aan het begin en einde van de huurperiode op te schrijven en volgens hun word dit ook meestal verwerkt in het contract (wat bij ons dus niet is).
Zij hebben me een boekje meegegeven over kotten waarin staat
Heeft elke kamer een eigen elektriciteits- en gasteller, dan noteert de huurder samen met de verhuurder de meterstand bij het begin en op het einde van de overeenkomst.
En bij een andere bron over kotten vond ik
In het systeem van de periodieke voorschotten betaal je – meestal maandelijks – een vast bedrag. Het verschil met de forfaitaire betaling? Op het einde van de huurperiode bekijkt de verhuurder je werkelijke verbruik, en berekent hij hoeveel het verschilt van de geschatte kosten. Betaalde je te veel? Dan krijg je het verschil terug. Verbruikte je meer dan geschat? Dan moet je bijbetalen. Pas op: de verhuurder moet de meerkosten kunnen bewijzen. Kan hij dat niet? Dan hoef je niets extra’s te betalen.noteer op de eerste dag van je huurovereenkomst de meterstand van elektriciteit, gas en water. Laat die notities door de verhuurder ondertekenen.
Als wat er in het contract staat voor de afrekening:
Extra kosten, bij de huurprijs op te tellen worden hierna vermeld:

· 1. verbruik van water, gas en elektriciteit

· 2. forfaitair: 5% van de huurprijs voor de verzekering afstand van verhaal, onderhoud van de gemene delen en gebruik van de afvalcontainers

Voor voornoemde kosten sub 1. en 2. wordt aan de huurder een provisie van € 80 per maand aangerekend.

De verhuurder zal op het einde van huurperiode een eindafrekening opmaken. Deze afrekening toont het verschil aan tussen de werkelijke kosten en de reeds betaalde voorschotten.

Deze eindafrekening wordt gestaafd en moet bij voorkeur bezorgd worden binnen het eerste kwartaal na het einde van de huurperiode.

3. breedband wireless internet via TELENET HOTSPOT

4. kabel-TV via TELENET

Voornoemde kosten sub 3. en 4. bedragen samen €20/maand en zijn jaarlijks vooruit betaalbaar samen met de eerste huurbetaling.
Misschien rekent hij niet teveel aan, maar het feit dat hij de kotten binnentreed zonder enige verwittigen, wij geen meterstanden krijgen te zien en enkel op het einde een paar cijfertjes krijgen zonder enige bewijs dat we dat inderdaad verbruikt hebben geeft mij wel het gevoel dat er iets niet klopt.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 dec 2014 20:24

Welk type van verwarming? Elektriciteit, gas of stookolie? Hoe wordt dat gemeten?
Heb je de meterstanden bij intrede genoteerd?

Franciscus
Berichten: 38607

#6 , 09 dec 2014 23:34

2de huurperiode?????
Een studentencontract specifiek heeft andere regels
Ga ook eens naar de sociale dienst van uw hogeschool of univ.
U moet ten minste een copie van de originele factuur ter beschikking hebben of de originele kunnen inzien.

Terug naar “Andere”