Het is een gebouw met 3 verdiepingen, in totaal 39 studio's, goed voor bijna 50 studenten.
Elke studio heeft een eigen badkamer en volledig ingerichte keuken met koelkast, vriezer en 4 delig inductie fornuis.
De bovenste verdiepingen zijn allemaal 2-persoons kotten van 51m² (die van ons) en 65m². De andere 30 zijn 1-persoons van 31m² en 40m². Ik zit hier samen met mijn broertje.
Bij elke studio word gas-water-licht apart aangerekend. Dit krijgen wij ook te zien op de eindrekening. Hieruit kan ik ook concluderen dat er dus wel degelijk een meterkast achter die gesloten deur zit in de badkamer, want we krijgen een overzicht van alle studio's, dus ik weet ook wat de buren verbruiken.
Daaruit kon ik concluderen dat de voornaamste kosten van verwarming kwamen:
Verwarming: 3643
Electro: 945
Water: 43,45
Dit vonden we vrij raar. Wij hebben namelijk enkel de verwarming aan in de winter (wat vrij logisch is) en zetten hem s'avonds en als we weg zijn uit.
In mei, vlak voor de examens, heb ik mijn kot een grondige schoonmaak beurt gegeven. Hierbij heb ik ook de verwarmingen schoongemaakt en op dit moment stonden die alle 3 uit.
Met de examens en de vakantie was ik uiteraard weinig op kot en mijn broertje nooit. Toen we de rekening kregen schrokken we uiteraard van het gebruik.
We hebben toen alle verwarmingen nagekeken en kwamen er achter dat ze alle 3 aanstonden op de 2de stand. Uiteraard iets dat je niet merkt, gezien je in de zomer geen verwarming aan zet. Ook straalde er bizar genoeg geen hitte van de verwarmingen af, deze waren zelfs koud.
Wij vonden dit vrij bizar. Maar eerder in de vakantie zijn wij er wel achter gekomen dat de kotbaas zonder toestemming of verwittiging toegang neemt tot de kotten.
Toen dat ik op een avond terug kwam was namelijk alles van mijn aanrecht verwijdert en lag het vol houtsnippers. Er was namelijk een lamp boven het aanrecht geinstalleert.
Een van de andere studenten is hier dan ook over gaan klagen want zij kwam net uit de douche toen ze zonder te kloppen binnen kwamen.
Ook worden wij met koude en winderige periodes verplicht om de verwarming aan te zetten. Er loopt namelijk een tocht bij ons over de vloer. Ik hoopte dit op te lossen door iets voor de deur te leggen. Maar het werkte niet.
1 maand geleden kwam ik er echter achter dat er bij het raam een spleet zit van 1mm (let op: het gebouw is pas 3 jaar oud!). Deze heb ik dan afgeplakt maar de tocht is er nog altijd.
Ondertussen zijn er in de afgelopen maand meerdere studenten geweest die op de facebook groep hebben gezegd dat er speling zit bij het raam.
Als voor Duma; volgens STUVO heb ik recht om de meterstand sowieso aan het begin en einde van de huurperiode op te schrijven en volgens hun word dit ook meestal verwerkt in het contract (wat bij ons dus niet is).
Zij hebben me een boekje meegegeven over kotten waarin staat
Heeft elke kamer een eigen elektriciteits- en gasteller, dan noteert de huurder samen met de verhuurder de meterstand bij het begin en op het einde van de overeenkomst.
En bij een andere bron over kotten vond ik
In het systeem van de periodieke voorschotten betaal je – meestal maandelijks – een vast bedrag. Het verschil met de forfaitaire betaling? Op het einde van de huurperiode bekijkt de verhuurder je werkelijke verbruik, en berekent hij hoeveel het verschilt van de geschatte kosten. Betaalde je te veel? Dan krijg je het verschil terug. Verbruikte je meer dan geschat? Dan moet je bijbetalen. Pas op: de verhuurder moet de meerkosten kunnen bewijzen. Kan hij dat niet? Dan hoef je niets extra’s te betalen.noteer op de eerste dag van je huurovereenkomst de meterstand van elektriciteit, gas en water. Laat die notities door de verhuurder ondertekenen.
Als wat er in het contract staat voor de afrekening:
Extra kosten, bij de huurprijs op te tellen worden hierna vermeld:
· 1. verbruik van water, gas en elektriciteit
· 2. forfaitair: 5% van de huurprijs voor de verzekering afstand van verhaal, onderhoud van de gemene delen en gebruik van de afvalcontainers
Voor voornoemde kosten sub 1. en 2. wordt aan de huurder een provisie van € 80 per maand aangerekend.
De verhuurder zal op het einde van huurperiode een eindafrekening opmaken. Deze afrekening toont het verschil aan tussen de werkelijke kosten en de reeds betaalde voorschotten.
Deze eindafrekening wordt gestaafd en moet bij voorkeur bezorgd worden binnen het eerste kwartaal na het einde van de huurperiode.
3. breedband wireless internet via TELENET HOTSPOT
4. kabel-TV via TELENET
Voornoemde kosten sub 3. en 4. bedragen samen €20/maand en zijn jaarlijks vooruit betaalbaar samen met de eerste huurbetaling.
Misschien rekent hij niet teveel aan, maar het feit dat hij de kotten binnentreed zonder enige verwittigen, wij geen meterstanden krijgen te zien en enkel op het einde een paar cijfertjes krijgen zonder enige bewijs dat we dat inderdaad verbruikt hebben geeft mij wel het gevoel dat er iets niet klopt.