Veiligheidssleutel X

EvelyneA
Topic Starter

Veiligheidssleutel X

#1 , 04 dec 2014 13:53

Toen wij vorig jaar op vakantie waren, hadden onze buren bij het legen van de post de sleutel op de binnenkant van de deur laten zitten van ons appartement. Zij hebben toen Eurolock gecontacteerd. Deze hebben niet alleen een echte beul gestuurd (de deur was met koevoet opengebroken, het is een kartonnen deur uit de jaren 70, onze eigen slotenmaker is binnen op 2 minuten zonder enige schade), maar deze had er ook op aangedrongen om een nieuw slot te plaatsen.
X werkt op die manier dat je enkel bij hun een sleutel kan laten bijmaken, kosten+verzendkosten etc... Dit betekent dus dat zij toegang hebben tot mijn appartement? Volgens de slotenmakers hier in de buurt zijn slotenmakers wettelijk verplicht om de 'kaart' die bij de sleutel hoort aan de klant te overhandigen. Zijn er wet-teksten waar ik op kan steunen om mijn code te krijgen zodat ik mijn eigen slotenmaker kan kiezen om een sleutel te laten bijmaken, zodat ik ook niet meer met dit bedrijf te maken moet hebben?

Alvast bedankt!
Evelyne

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
skabalie

#2 , 15 dec 2014 01:19

Volgens mij gaat het hier om een gepatenteerde cilinder. maar waarom in een kartonnen deur? Totaal nutteloze kost, maar ja.
Bij een gepatenteerde cilinder, hoort een certificaat, die je nodig heeft om een sleutel of een gelijksluitende cilinder bij te maken. bvb bij voor en achterdeur.
Ik gebruik al jaren diverse cilinders, en steeds, kreeg ik het certificaat. Het zij wel zo, dat je meestal wel naar die slotenmaker moet, vooral bij bepaalden, maar ik mag hier geen namen noemen als ik me herinner.
Ik zou er op staan, en die kaart eisen. Indien dit niet lukt, zou ik contact opnemen met de firma. die staat meestal op de sleutel(s).Als hij merkloze sleutels heeft gebruikt, om je het moeilijk te maken, kan je de cilinder uithalen, en daar mogelijks een naam vinden. Anders ga je naar een erkende slotenmaker (niet zoeen, die ook schoenen doet), en hij heeft meestal speciale apparatuur, om te zien welk merk het is. In bepaalde gevallen, kan hij als hij ook dit merk doet, de taak overnemen.
Wat je ook kan doen, als je de fabrikant weet van die cilinder, is klacht neerleggen bij de politie, en de pv, samen met de uitleg, recto verso kopie paspoort ,merk cilinder en nummer erbij, en die sturen naar de fabriek (misschien eerst even mailen of bellen). Normaal zal je van de fabrikant een nieuw certificaat krijgen, en mag het oude cirtificaat niet meer gebruikt worden.Steek ook een copy van de factuur erbij, om te bewijzen dat jij de eigenaar bent van de cilinder.
Vindt je dit een te groot gedoe, en koste die cilinder niet meer dan een gewone,gewoon een nieuwe kopen en die plaatsen.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”